پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۹
نظرات: ۰ |
۰
مادران شیرده مراقب این خوردنی فریبنده باشند
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گفته پزشکان متخصص طب ایرانی برخی گیاهان مانند زیره، بابونه ، شنبلیله ،‌کنجد ، سیاه دانه در افزایش شیر بسیار موثرند و می‌توان پس از پایان هفته دوم زایمان مورد استفاده قرار گیرند.

وب دا نوشت : اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر واقعیتی است که طب ایرانی و نیز طب رایج تأکید و توجه خاصی بدان دارند، به همین دلیل دوران شیردهی به نوزاد همانند دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد

فرزانه گلبنی، عضو هیات علمی دفتر طب ایرانی و مکمل در خصوص اهمیت تغذیه با شیر مادر گفت: شیر مادر بافت زنده ای است که از آن به عنوان خون سفید یاد می‌شود و اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر واقعیتی است که طب ایرانی و نیز طب رایج تأکید و توجه خاصی بدان دارند، به همین دلیل دوران شیردهی به نوزاد همانند دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد. حکمای بزرگی چون شیخ الرئیس ابوعلی سینا، شیرمادر را تنها تغذیه مقبول برای نوزاد دانسته و تدابیر لازم پیش، در حین و پس از تولد نوزاد را ارایه نموده‌اند.

دکتر گلبنی با بیان اینکه شیردهی برای مادر نیز فواید زیادی در پی دارد؛ تصریح کرد: شیردهی علاوه بر آنکه حس عاطفی بین مادر و کودک را افزایش می‌دهد باعث می‌شود تا مادران پس از زایمان کمتر دچار افسردگی شوند، آمار ابتدا به سرطان پستان و تخمدان و خونریزی‌های پس از زایمان را کاهش داده و سبب کاهش وزن مادر و در واقع شیردهی جزء اصلی فرآیند بازگشت مادر به شرایط زمان قبل از بارداری است.

دکتر گلبنی ادامه داد: طبق آمارها تقریبا ۹۵ درصد مادرها امکان شیردهی به نوزاد را دارند و تنها ۵ درصد به دلیل برخی بیماری‌ها امکان شیردهی ندارند و نیاز است که با مراقبت، حمایت جامعه و آموزش‌های لازم که توسط ماماها به مادران داده می‌شود تغذیه با شیرمادر را ترویج کنیم.

دکتر گلبنی در خصوص تدابیر طب ایرانی در تغذیه مادر پس از زایمان گفت: نقش غذا در تولید شیر بسیار مهم است، داشتن رژیم غذایی متعادل که در برگیرنده تمامی مواد مغذی باشد می‌تواند به عملکرد بهتر سلول‌ها و تولید و ترشح شیر کمک کند. در این دوران مادر می‌تواند با خوردن سبزی‌جات بخارپز شده، گوشت‌ها و میوه و آب میوه در کنار آش جو و سوپ جو، جوانه‌ها، شیربرنج و حریره بادام و مغزها نیازهای تغذیه‌ای بدن خود را جبران کند.

عضو هیات علمی دفتر طب ایرانی و مکمل  تصریح کرد: به گفته پزشکان متخصص طب ایرانی برخی گیاهان مانند زیره، بابونه ، شنبلیله ،‌کنجد ، سیاه دانه در افزایش شیر بسیار موثرند و می‌توان پس از پایان هفته دوم زایمان مورد استفاده قرار گیرند. همچنین برخی غذاها و خوراکی ها همچون شیر، شیر برنج، فرنی، حریر بادام، شیر بادام، تخم مرغ، گوشت گوسفندی، گوشت پرندگان، مرغ یا جوجه مرغ، آبگوشت، عصاره گوشت، نخودآب، شیره انگور، انگور، انجیر، مویز، بادام، پسته، فندق، انواع سوپ و آش میتواند به افزایش شیرمادر کمک کند.

وی ادامه داد: در گذشته از رازیانه به منظور افزایش شیر استفاده می‌شد اما مقالات نشان می‌دهند به دلیل احتمال تشنج مادر خوردن این گیاه بخصوص در مقادیر زیاد نباید توصیه شود.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب