سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
نظرات: ۰ |
۰
زائران اربعین حسینی(ع) این ۳ توصیه مهم را فراموش نکنند
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی برای تداوم استحکام بدن در روزهای پیاده روی اربعین حسینی (ع) چند توصیه مهم را مطرح کرد.

مرضیه بابایی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفت وگو با «اطلاعات آنلاین»، برای آنکه بدن زائران اربعین حسینی (ع)  استحکام بیشتری در یک پیاده روی طولانی را داشته باشد و عارضه کمتری برای آنان به وجود آید توصیه‌هایی دارد. او می‌گوید پیاده روی اربعین از موضوعاتی است که علاوه بر بعد معنوی آن باید به بعد جسمانی هم توجه شود. 

وی توصیه به زائران اربعین حسینی (ع) را به سه بخش تقسیم کرد و افزود: بخش نخست، بیشتر مربوط به میزان فعالیت فیزیکی است. زائران باید مقدمات سفر را به گونه‌ای آماده کنند که کمترین آسیب به عضلات آن‌ها وارد شود. مهمترین موضوع که از وارد آمدن آسیب به بدن جلوگیری می‌کند، انتخاب کیف و کوله پشتی است. کوله پشتی به همراه محتویاتی که داخل آن قرار می‌گیرد، وزن بیشتر از ۵ کیلو نداشته باشد. از کوله پشتی‌هایی استفاده شود که بندهای پهن‌تری دارد. این کوله‌ها باید در قسمت کمر هم بندی داشته باشد که به دور کمر و شکم بسته شود. چرا که این نوع کوله پشتی‌ها سبب می‌شود که وزن بار در همه قسمت‌های کمر پخش شود.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بیان کرد: انتخاب کفش مناسب به دلیل مسافت طولانی اهمیت زیادی دارد. بهتر است در این سفر از کفش‌هایی استفاده شود که سبک باشند و تازه خریداری شده و نو نباشد. به دلیل اینکه پیاده روی طولانی است و پا عرق می‌کند، از کفش‌هایی  استفاده شود که روی آنها حالت مشبک داشته باشد تا تهویه هوا راحت‌تر صورت گیرد. ما به مراجعه کنندگان خود توصیه می‌کنیم که از کفش‌هایی استفاده کنند که کفه قابل انعطاف دارد و قسمت پنجه کفش قوص کمی به سمت بالا داشته باشد. این موضوع کمک می‌کند که فشارهای مداومی که از سطح زمین به سمت پا و کمر وارد می‌شود کمتر شود و به اصولی راه رفتن کمک می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی به زائران توصیه کرد که در فاصله‌های منظم استراحت کنند تا عضله‌های آنان تحت فشار قرار نگیرد.

وی تأکید کرد: زائرانی که احساس گرفتگی عضلات می‌کنند، حتما استراحت کنند تا از مشکلات جدی پس از سفر جلوگیری شود. افرادی که پا یا کمر درد دارند، هر گاه درد به سراغ آنان آمد هر بیست دقیقه تا نیم ساعت به خودشان استراحت دهند و سپس به پیاده روی ادامه دهند. 

وی در بخش دوم از توصیه‌های خود به زائران توصیه کرد که به دلیل اینکه پیاده روی اربعین امسال در زمانی اتفاق می‌افتد که هوا بسیار گرم است به همین سبب تعریق زیاد است. بدن آب زیادی از دست می‌دهد. این موضوع سبب می‌شود تا عضلات زودتر خسته و دچار گرفتگی شوند، برای جلوگیری از این موضوع زائران تا می‌توانند در طول مسیر مایعات بنوشند. زائران به همراه خود ترکیبی از عسل نمک و آبلیمو داشته باشند و به طور  مداوم آن را با آب مخلوط کرده و بنوشند. این ترکیب سبب می‌شود تا الکترولیت‌ها و آبی که از دست رفته جبران شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در گذشته پودرهایی با نام آو.آر.اس وجود داشت و اکنون قرص‌های جوشان آن که حالت الکترولیتی دارد به بازار آمده است. در هنگام سفر این قرص‌ها را تهیه و به همراه خود داشته باشید تا اگر با اختلالات مایعات روبرو شدید از این قرص ها استفاده کنید.

وی با توصیه به این که زائران ساعات خنک روز پیاده روی کنند، گفت: بهتر است پیاده روی در اوایل صبح یا نزدیک غروب اتفاق افتد. اما اگر زائران خواستند در ساعت گرم پیاده روی کنند، تلاش کنند تا پوشش مناسبی برای بدن خود داشته باشند. کلاه‌هایی با لبه‌های بلند داشته باشند. همچنین از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنند. از لباس‌های نخی استفاده کرده و چفیه یا پارچه نخی به همراه داشته باشند و به طور مدام این پارچه یا چفیه را خیس کنند و روی سر و صورت خود قرار دهند.

وی به زائران توصیه کرد تا از راه‌هایی حرکت کنند که سایه بیشتر است و ادامه داد: بهتر است زائران از دو مسیر پیاده روی کنند. پیاده روی در آسفالت گرچه راحت‌تر است اما ممکن است فرد زودتر خسته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به سومین موضوع درباره سفر به اربعین، گفت: برخی از زائران دارای بیماری زمینه‌ای هستند که برای از داروهای مختلف استفاده می‌کنند. این افراد قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنند. چرا که در برخی از بیماری های زمینه ای لازم است در پیاده روی های طولانی مدت دوز دارو مجدد  تنظیم شود. بهتر است زائران برخی از داروها و پمادهایی که منع ورود به خاک عراق را ندارند به همراه خود داشته باشند تا اگر دچار درد و التهاب ناشی از پیاده روی شدند از آن‌ها استفاده کنند. استفاده مقطعی از مکمل‌ها می‌تواند در پیاده کیفی تاثیر گذار باشد. همچنین زائران تلاش کنند از غذاهای پخته‌تر، داغ‌تر و تازه‌تر استفاده کنند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب