یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
نظرات: ۰
۰
-
برای مذاکره اول نابودشان کن؛ استراتژی امروز اسرائیل همان روش سال ۶۱ است!

۲۲ روز از شروع تجاوزات صهیونیست ها به جنوب لبنان می‌گذرد و بررسی های تاریخی نشان می دهد که صهیونیست ها در این جنگ از همان استراتژی سال ۱۹۸۲ استفاده می کنند.

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، ۲۲ روز از تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی لبنان می‌گذرد.  این تجاوز با انفجار پیجرها شروع و با شهادت سیدحسن نصرالله با بمب های سنگر شکن به اوج رسید. این رژیم در این مدت توانست بخش مارون الرس در جنوب لبنان را به اشغال خود دراورد و علاوه بر دبیر کل حزب الله برخی از فرماندهان ارشد این گروه سیاسی-نظامی در لبنان را به شهادت برساند.

این رژیم علت تجاوزات خود به لبنان را خلع کامل حزب الله عنوان کرده است. اما حمله اسرائیل به لبنان نخستین بار نیست که در تاریخ اتفاق می‌افتد. لبنان از زمانیکه از استعمار فرانسه خارج و دچار درگیری گروه های سیاسی مختلف شد، مورد طمع رژیم صهیونیستی بوده است.

اما مهمترین حمله اسرائیل به لبنان پس از استقلال این کشور را بتوان سال ۱۹۸۲ عنوان کرد. آن زمان که این رژیم اشغالگر توانست در طول شش روز پایتخت لبنان را محاصره کند. و برای این موضوع گروه های تجزیه طلب مارونی و همچنین فالانژها با این باند جنایتکار همکاری می کردند.

 در ژوئن سال ۱۹۸۲ میلادی مصادف با خردادماه ۱۳۶۱ هواپیماهای اسرائیلی در ظرف دو ساعت ۸ بار بلندی‌های دامور، پانزده کلیومتری جنوب لبنان و دوحه در دوازده کیلومتری بیروت را بمباران کردند.

این نخستین خبری بود که ۱۶ خردادماه روزنامه اطلاعات از حمله اسرائیل به لبنان منتشر کرد. به دنبال این حمله چادر اعراب فقیر منطقه «خله» در لبنان بمباران شدند. همچنین دهکده های جنوب لبنان و شهرستان نبطیه، بیاضیه، کفررومان، ارنون، امیشیه مورد حمله واقع شدند.

رژیم صهونیستی ساحل جنوبی بیروت را مورد هدف قرار داد و بخش بزرگی از منطقه ساحلی در شمال و جنوب بندر صیدا و ظهرانی بمباران شد و تلفات زیادی به بار آورد. صهیونیست‌ها از بمب‌های خوشه‌ای برای بمباران منطقه ارنون استفاده کردند و توپخانه آنان دهکده‌ای در نزدیکی نبطیه را بمباران کردند.   

برای مذاکره اول نابودشان کن؛ استراتژی امروز اسرائیل همان روش سال ۶۱ است!

در پاسخ به حملات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، نیروهای مشترک فلسطینی و ترقی خواهان محل تجمع دشمن صهیونیست در شمال اسرائیل را گلوله باران کردند. همچنین یگان های توپخانه فلسطینی و لبنانی بر روی چندین ناوچه گشتی اسرائیل در سواحل جنوبی لبنان آتش گشودند. این نیروها دو هواپیمایی که در بمباران سی شهر و روستای جنوب لبنان و مرکز لبنان شرکت داشتند را مورد اصابت قرار دادند. یکی از این هواپیماها در داخل شمال اسرائیل سرنگون شد. لبنان به شورای امنیت گفت اسراییل ۹حمله هوایی به مناطق مسکونی انجام داده و خسارات و تلفات به وجود آورده است.

در روز دوم این جنگ ۱۰۰  تانک و ۱۰۰ نفر بر زرهی رژیم صهیونیستی از منطقه تحت کنترل نیروهای سازمان ملل از مرز لبنان به سوی شمال و داخل شهر صور حرکت کردند. سازمان آزادی بخش فلسطین اعلام کرد که ۲۰ هزار تن وارد خاک لبنان شده اند. اسرائیلی ها دور تازه ای از حملات هوایی را شروع کرده بودند. ریگان رییس جمهور وقت آمریکا از کشورهای عربی خواست که در مورد متوقف کردن عملیات نظامی فلسطینی ها علیه اسرائیل اقدام فوری صورت بگیرد.

ریگان در حالی این درخواست را از کشورهای عربی منطقه داشت که سه گروه صهیونیستی وارد خاک لبنان شده بودند. اولین گروه با یازده تانک از منطقه تحت کنترل سازمان ملل به بندر صور، دومین گروه مرکب از نیروهای مکانیزه ارتش اسرائیل از منطقه هرسوی واقع در ۵۳ کیلومتری صور و سومین گروه از منطقه تحت کنترل سعد حداد فرمانده نیروهای جدایی طلب، وارد خاک لبنان شدند.

سپس چتربازان در شهر صور فرود آمدند و مشغول جنگ خیابانی شدند. چتربازان در اردوگاه آوارگان فلسطینی در شمال شرقی صور به نیروهای مشترک سازمان ملل حمله کردند. همچنین نیروهای تیپ زرهی اسراییل در شمال صور با نیروهای سازمان ملل درگیر شدند. دو تیپ زرهی و یک گردان موتوریزه از جنوب لبنان به سمت بیروت حرکت کردند. نیروهای صهیونیستی در محورهای جنوبی، شرقی، غربی لبنان هم با نیروهای مسلح لبنان . 

پس از آنکه صهیونیست ها با نیروهای مشترک سازمان ملل درگیر شدند، نیروهای هلندی و فی جی سازمان ملل به سمت آنان آتش پرتاب کردند. همچنین سوریه که از سال ۱۳۵۵ به عنوان نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در آن کشور حضور داشت با صهیونیست های درگیر شد.

بعد از حمله صهیونیست‌ها به مواضع فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها جنبش الفتح که مهمترین گروه فلسطینی معروف به سازمان آزادیبخش فلسطین بود، تصمیم به پاسخگویی گرفت. ابوجهاد از عضو کمیته مرکزی این جنبش فلسطینی گفت: حملات اخیر اسرائیل متوجه تضعیف نظامی و سیاسی سازمان آزادیبخش فلسطین و نیز ساختن روابط فلسطینی ها و توده های لبنانی است. در درگیری  توانست ۳۰ تانک و ۱۹ خودرو زرهی نیروهای صهیونیستی منهدم کنند و ده تن از صهیونیست ها به اسارت بگیرند.

دومین اتش بس به پیشنهاد صهیونیست ها صورت گرفت. اسرائیل اعلام کرد که این اتش بس یک طرفه است و برای آتش بس قطعی باید مذاکره کرد. ما با همسایگان خود می توانیم به توافق برسیم اما با سازمان آزادیبخش فلسطین هیچگونه مذاکره ای نداریم.

در همین حال رافائل ایتان، رییس ستاد ارتش اسرائیل گفت: اگر اسرائیل بخواهد با سازمان آزادی بخش فلسطین مذاکره کند باید برای شروع نیروهای این سازمان را نابود کرده تا در موقعیت ضعیف به مذاکره بنشیند.

شدت حملات در حدی بود که امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران از مسلمانان جهان خواست تا در هرجا هستند کمک های مادی و معنوی کنند به لبنان برای آنکه صهیونیست ها را شکست دهند.

علاوه بر اینکه صهیونیست ها به لبنان حمله کرده بودند نیروهای تجزیه طلب لبنان با رهبری سرگرد سعد حداد به همراه شبه نظامیان مسیحی مارونی بودند که با شعار بیرون کردن فلسطینی ها از لبنان با اسرائیل همکاری می کردند و با نیروهای وابسته به سازمان آزادی بخش فلسطین، جنبش امل، حزب الله لبنان، حزب کمونیست سوریه و ارتش سوریه می جنگیدند. این همکاری این گروه تجزیه طلب شبه نظامی در لبنان تا جایی بود که زمانیکه صهیونیست ها قلعه بوفور لبنان را به اشغال درآوردند، آن را به سعد حدادی دادند. بگین به او گفت که منطقه بوفور برای تو است و من آن را به تو می بخشم. سعد حدادی هم پرچم لبنان آزاد را بر فراز آن نصب کرد.

بر اساس گفته روزنامه اطلاعات از خبرگزاری فرانسه ۸۵ هزار نیروی ارتش صهیونیستی که وارد خاک لبنان شدند و شروع به درگیری شهری و جنگ تن به تن کردند. در همین زمان نخست وزیر رژیم صهیونیستی سوریه را تهدید کرد و از آنان خواست تا از سر راه ارتش اشغالگر کنار بروند. نبردهای سنگین در بلندی های ظهرانی، الجیه و السعدیان در جریان است. رژیم صهیونیستی به صیدا رسیده و از مردم خواسته که شهر را تخلیه کنند. آنان برای آنکه بتوانند دسترسی راحت تری به شهر صیدا داشته باشند از عملیات روانی استفاده کردند و در بیانیه و اعلامیه هایی مردم را ترساندند و تاکید کردند که اگر می خواهید به شما آسیب نرسد باید شهر را تخلیه کنید گرچه مردم دست از مقاومت در این مناطق برنداشتند.

خیابان های شهر صیدا به دلیل بمباران هوایی دچار حریق شده اند و جنگ خیابانی ادامه دارد. جنگنده های صهیونیست جاده صیدا بیروت را بمباران کردند. پادگان ارتش لبنان هم در بت الدین در ۳۰ کیلومتری بیروت مورد هدف قرار گرفت و سه  سرباز لبنانی مجروح شدند.

همچنین صهیونیست ها پادگان های ارتش در فلوس و صالحیه در شرق صیدا را هدف قرار دادند. مناخیم بگین نخست وزیر اسرائیل از حافظ اسد خواست تا به سربازانش دستور دهند مسیر پیشروی پیش روی قوای اسرائیل را باز و از درگیری با انان اجتناب کنند. رافائل ایتان رییس ستاد ارتش اسرائیل اعلام کرد که سه خلبان سوری توسط نیروهای اسرائیلی اسیر شدند. صدها چریک فلسطینی و تعداد نامعلومی از سربازان سوری هم اسیر گرفته شدند.

در همین زمان صد تانک اسرائیلی از یک تپه ای که به سوریه مشرف است بالا رفتند و همزمان چهار کشتی جنگی اسرائیل منطقه الدوزاعی در جنوب بیروت را بمباران کردند. خانه های مسکونی مردم ویران شده بود و بمباران سواحل غربی بیروت به وسیله کشتی ها و ناوچه های تندرو اسرائیل ویران می شد.

آنان به نیروگاه برق منطقه الجیه هم آسیب رساندند و از ساکنان منطقه غرب بیروت خواستنند تا خانه های خود را ترک کنند. صهونیست ها مقر هلال احمر فلسطین در لبنان را هم منهدم کردند. یک جنگنده اسرائیلی به دمشق حمله کرد و بر اثر انفجار بمب ۸ نفر کشته شدند.

اریل شارون وزیر دفاع اسراییل گفت نبرد بدون وقفه علیه فلسطینی های تا زمانیکه یک نیروی نظامی حساب شوند ادامه خواهد داشت. شارون گفت اتش بس از پاکسازی نیروهای جنوب جلوگیری نمی کند.

شارون گفت نبرد تا زمانیکه تمام دره ها، غارها و ساختمان های زیرزمینی نابود نشود ادامه خواهد داشت. همین موضوع سبب شد تا پس از آتش بس صهیونیست ها که جنوب لبنان را اشغال کرده بودند آن را مناطق را بمباران کنند. آنان حتی یک روز هم بر وعده خود صادق نبودند. خبرگزاری ها اعلام کردند که ۱۲۰ هزار سرباز صهیونیستی در لبنان به سر می برند.

۱۲ هواپیما و توپخانه دریائی اسرائیل نواحی جنوبی بیروت و تپه های آن را بمباران کردند. همچنین جنگنده ها علاوه بر جنوب لبنان، جنوب شرقی بیروت را پس از آتش بس بمباران کردند.

دو ناو کندی و آیزنهاور به آبهای مدیترانه نزدیک شدند و تعداد ناوهای هواپیمابر در این منطقه به ۴ عدد رسید.  در همین زمان اسرائیل اعلام کرد که اشغال جنوب لبنان هفته ها ادامه خواهد داشت و اسرائیل در لبنان می ماند.

قطعنامه ۵۰۸ و ۵۰۹ توسط سازمان ملل صادر شد که خواستار قطع فوری عملیات نظامی دو طرف شد و گفت اسرائیل باید لبنان را ترک کند. در همین زمان نیروهای سوری هم دستور آتش بس دادند. گرچه در ابتدا این قطعنامه ها توسط نماینده آمریکا در شورای امنیت وتو شد.

در همین زمان سخت ترین نبردها بین اسراییلی ها و فلسطینی ها صورت گرفت به طوریکه شارون وزیر دفاع رژیم صهیونیستی اذعان کرد که بیش از ۱۰۰ سرباز و فرمانده اسرائیلی در یکی از درخشانترین عملیات ارتش اسرائیل کشته شدند. او اعلام کرد که رییس موساد و معاون ستاد ارتش صهیون از طراحان اصلی این تجاوز کشته شده اند.  نماینده سازمان آزدیبخش فلسطین هم مدعی شد که از زمان اشغال جنوب لبنان توسط صهیونیست ها ۳ هزار نفر از آنها کشته شده اند.

صلیب سرخ هم اعلام کرد در شهر صیدا در جنوب لبنان هزار نفر کشته و ۳ هزار نفر مجروح شده اند.

پس از این درگیری ها حافظ اسد در دیدار با حبیب فلیپ فرستاده آمریکا در خاورمیانه گفت سوریه اتش بس را در صورت عقب نشینی اسرائیل می پذیرد.

در این زمان نیروهای داوطلبی از کشورهای مختلف برای دفاع از مردم لبنان در برابر اشغال صهونیست ها نیروهای وارد سوریه و لبنان می شدند. نیروهایی که از اردن برای مبارزه با صهیونیست ها آمده بودند، قرار بود از مرز سوریه وارد خاک لبنان شوند که در مرز توسط صهیونیست ها دستگیر شدند و دولت اردن از انان اعلام برائت کرد و گفت این افراد جایی در اردن نخواهند داشت.

همچنین در حالی که دوباره  اعلام آتش بس شده بود، این آتش بس برای چند بار متوالی توسط جنگنده های صهیونیستی نقض شد. این هواپیماها بخش های مسکونی و اطراف فرودگاه بین المللی بیروت را هدف قرار دادند. پس از نقض اتش بس صهیونیست ها نیروهای زرهی و مکانیزه خود را پیش بردند. صهیونیست ها بمباران مواضع جنبش امل و سوریه را همچنان ادامه می دادند. صهیونیست شهرکی در بیروت، یک پادگان امنیتی، هتل های دولتی و چند منطقه نزدیک بیروت را به اشغال درآوردند.

 به دنبال این حمله به لبنان ۶۰۰ هزار تن بی خانمان و ۲۰۰ هزار تن پناهنده و ۱۵۰۰ تن زخمی و دو برابر مجروح شده اند. شهر صیدا به شدت آسیب دید و نیمی از شهر صور هم به کلی تخریب شد. در همین زمان ترکیه اعلام کرد که به بیش از ۲۰۰۰هزار لبنانی پناهندگی سیاسی داده است.

و در صبرا و شتیلا بیش از سه هزار و پانصد نفر از آوارگان فلسطینی به دست صهیونیست ها کشته شدند. به طوریکه برخی از اجساد قابل شناسایی نبودند و در گورهای دسته جمعی به دفن شدند.

ده روز پس از شروع جنگ تمام راه های زمینی هوایی دریایی بیروت مسدود و بیروت محاصره شد. صهیونیست ها پس از رسیدن به بعبدا در نزدیکی بیروت ژاندرامری و تمامی  و تمامی دفاتر آن محله را در اختیار خود درآوردند و در اطراف کاخ ریاست جمهوری مستقر شدند و کارشناسانی را اوردند تا بر این مناطق مدیریت کنند.

در همین زمان نخستین گروه ایرانی که به گفته الاهرام متشکل از ۵۰۰ نفر بود از ایران به سوریه و سپس بخشی از آنان به لبنان رفتند. گرچه صهیونیست ها در طول این مدت بزرگراه های منتهی به سوریه را مسدود کرده بودند.

به گفته یکی از نمایندگان لبنان آنها در طول این مدت ۱۵ هزار غیر نظامی فلسطینی و لبنانی را شهید و ۷۰۰ هزار نفر را بی کردند. مناخم بگین پس از محاصره بیروت گفت تا زمانی که سازمان‌های فلسطینی خلع سلاح نشوند و نیروهای سوری لبنان را ترک نکنند ما در بیروت می مانیم

اسراییل کارشناسان نظامی و غیر نظامی را برای اداره سرزمین هایی از لبنان که به اشغال دراورده است به اعزام کرد. در همین زمان گرومیکو وزیر امور خارجه شوروی از سازمان ملل خواست تا نسبت به تجاوزات اسرائیل به لبنان موضع گیری کند و سازمان آزادیبخش فلسطین از مواضع شوروی و سوریه در برابر صهیونیست ها حمایت کرد.

آوارگان لبنانی به کشورهای مختلفی پنانده شدند. یک گروه ۱۵۰ نفری از لبنان وارد رم شدند که بیش از ۹۰ نفر آنها ایتالیایی بودند. در این میان یک خانم ۲۲ ساله آلمانی گفت: در دهکده ای که ما زندگی می کردیم فقط سه خانواده فلسطینی وجود داشتند و بقیه همه لبنانی بودند که اسراییل انها را با خاک یکسان کرد. یک پزشک آمریکایی که در بیمارستان فلسطینی بیروت کار می کردند گفتند که بیمارستان پر از مجروحانی است که اکثرا زن و کودک هستند.

گرچه رژیم صهیونیست تلاش می کند که تعداد روزهای جنگ به شش روز کاهش دهد اما در روز دهم این جنک حجت‌الاسلام خامنه ای رییس جمهوری وقت ایران اعلام کرد که ایران برای مبارزه با اسرائیل ده برابر کشورهای اسلامی نیرو میفرستد.

قذافی که از پیوستن ایران به جبهه پایداری ابراز خرسندی می‌کرد در طرابلس کنگره‌ای بین المللی با موضوع «مقاومت دربرابر امپریالیسم صهیونیست، نژاد پرستی و ارتجاع» را افتتاح کرد. او در آن کنگره نسبت به سیاست های فهد، پادشاه وقت عربستان انتقاد کرد.

 صور، صیدا، رشیدیه نبطیه تحت بمباران قرار داشتند.اسحاق شامیر اعلام کرد که نیروهای حافظ صلح نباید تحت نظارت سازمان ملل باشند.به دنبال احاطه صهیونیست ها بر لبنان و شهرهای نبطیه دامور و صور و مقاومت سرخت نیروهای لبنانی، صهیونیست ها شروع به علمیات روانی کردند و از شهروندان خواستئند تا خود را تسیلم کنند.برخی از مسولان سابق و هم راستا با سیاست آمریکا و صهیونیست ها هم از مردم برای تسلیم دعوت کردند. عبدالاسلام طریقی  نماینده لیبی در سازمان ملل گفت: تجاوز اسرائیل توطئه از نوع کمپ دیوید است و لیبی برای حمایت از لبنان نیرو اعزام می کند.

کمپ دیوید پیمانی بود که میان مصر و اسرائیل بسته شد و مصر علاوه بر اینکه این رژیم اشغالگر را طبق این پیمان باید به رسمیت می شمرد، اجازه کشتیرانی را در کانال سوئز را آنان اهدا کرد.

پس از آنکه نیروهای ایران به رهبری احمد متوسلیان به لبنان رفتند، جناح های اسلامی لبنان با اعلام مخالفت با روش های تسلیم طلبانه دربرابر تجاوز صهیونیست ها اقدام به تشکیل واحدهایی به نام سپاه پاسداران با الهام از انقلاب اسلامی به منظور بالا بردن روحیه مقاومت و پایداری در میان رزمندگان گرفتند. این واحدها جمع کثیری از رزمندگان در غرب بیروت را در خود جای دادند و نیروهای سوری اعلام کردند که امنیت لبنان امنیت سوریه است و به سوریه به حمایت از لبنانی ها در برابر تجاوز صهیونیست ها ادامه می دهد.

در بالا اشاره شد که لبنان پس از استعمار و در دوران استقلال خود دچار جنگ های داخلی میان گروه های مختلف سیاسی و نظامی شد. به همین سبب رییس جمهمور وقت ایران گفت: تصمیم گرفته ایم که با همه نیروهای رزمنده لبنان همکاری کنیم.

رییس جمهوری از مسلمانان خواست برای مبارزه با صهیونیست ها در کنار ایران قرار داشته باشند و گفت ما برای این کار امکانات نظامی و آموزشی در اختیار آنان قرار می دهیم.

احمد متوسلیان که به همراه سه نفر دیگر از دیپلمات ها به لبنان رفته بودند در ۱۴ تیرماه ۱۳۶۱ در خاک لبنان به دست صهیونیست ها ربوده شدند. صهیونیست ها با این کار تصور می کردند که می توانند میان نیروهای ایرانی و لبنانی فاصله بیاندازند.

اشغال ضاحیه جنوبی در لبنان و بخش هایی از جنوب شرقی بیروت تا سال ۲۰۰۰ میلادی ادامه پیدا کرد که در نهایت حزب الله لبنان به دبیرکلی سیدحسن نصرالله توانست در سال ۱۳۷۹ آنان را از لبنان به زمین های قبل از اشغال ۱۹۸۲ باز گرداند.

زمانیکه نگاهی به جنگ ۱۹۸۲ و تجاوزات اسرائیل به لبنان می اندازیم، انگار در دوران کنونی این اتفاق افتاده است. استراتژی آنان همان استراتژی سال ۱۹۸۲ دربرابر سازمان آزادیبخش فلسطین است. بگین در آن سال گفته بود تا زمانی که تمام گروه های مسلح در فلسطین خلع سلاح نشود در لبنان باقی خواهیم ماند.

در این تجاوز هم او می گوید تا زمانی که حزب الله خلع سلاح شود ما به بمباران خود ادامه می دهیم. با توجه به اظهار نظر ترامپ، نامزد جمهوری خواه آمریکا در انتخابات پیش روی آن کشور که حامی اصلی صهیونیست ها هستند، مرزهای صهیونیست ها برای آنان کوچک است. مقامات این رژیم اشغالگر  هدف خود از تجاوز به لبنان را غزه سازی لبنان عنوان کرده است. آنان علاوه بر بمب های چند تنی سنگر شکن که به مقدار زیاد برای از بین بردن زیر ساخت های لبنان استفاده می کنند، از علمیات روانی هم برای درسترسی آسانتر برای اشغال ناحیه جنوبی هم استفاده می کنند .

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب