دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۸
نظرات: ۰
۰
-
ناسا محموله ویژه ای را به کره ماه می برد

اداره کل ملی هوانوردی و فضا «ناسا» قراردادی ۱۱۷ میلیون دلاری با شرکت «ماشین‌های اینتوئیتیو» (Intuitive Machines) برای یک ماموریت رباتیک در ماه منعقد کرد که قرار است ۶ ابزار علمی را به یک منطقه غنی از آب در کره ماه منتقل کند. 

ایرنا نوشت : اداره کل ملی هوانوردی و فضا «ناسا» قراردادی ۱۱۷ میلیون دلاری با شرکت «ماشین‌های اینتوئیتیو» (Intuitive Machines) برای یک ماموریت رباتیک در ماه منعقد کرد که قرار است ۶ ابزار علمی را به یک منطقه غنی از آب در کره ماه منتقل کند. 

ناسا با این شرکت مستقر در شهر هیوستون آمریکا یک قرارداد ۱۱۶.۹ میلیون دلاری امضا کرد تا ۶ ابزار علمی را در سال ۲۰۲۷ به قطب جنوب کره ماه منتقل کند. این شرکت پیشتر در سال جاری اولین فرود خصوصی در ماه را به نام خود ثبت کرد.

کریس کولبرت مدیر برنامه خدمات حمل بار تجاری به ماه در مرکز فضایی جانسون سازمان ناسا در هوستون در بیانیه‌ای گفت: این ابزارها به ما در تحقق چندین هدف علمی و تقویت شناخت ما از محیط ماه کمک خواهند کرد.

وی افزود: برای مثال، این ابزارها به پاسخ دادن به سوالات مهمی درباره مکان یافت شدن موادی مانند آب، یخ یا گاز روی سطح ماه و اندازه‌گیری تشعشعات در منطقه قطب جنوب کمک خواهند کرد که می تواند تلاش های کاوشگری ما در ماه را به پیش ببرد و به ما در تداوم کاوش در مریخ یاری برساند.

اولین فرودگر شرکت یادشده که یک فضاپیمای با انرژی خورشیدی به نام اودیسیوس بود، در ماه فوریه سال جاری میلادی (بهمن پارسال) در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آمد و برای مدت هفت روز زمینی کار کرد

این شرکت در حال آماده سازی برای دومین سفر به نزدیک‌ترین همسایه زمین است. پرتاب ماموریت IM-۲ با یک راکت فالکون‌ ۹ شرکت اسپیس ایکس قرار است تا اواخر سال جاری میلادی انجام شود. ماموریت IM-۲ نیز به سمت منطقه قطب جنوب ماه راهی خواهد شد و یک محموله باری ناسا موسوم به PRIME-۱ را حمل خواهد کرد که این تجهیزات علمی برای یافتن یخ آب که گمان می‌رود در آن منطقه از ماه فراوان باشد کاوش خواهد کرد.

شرکت اینتوئیتیو در نظر دارد تا ماموریت IM-۳ را نیز سال آینده آغاز کند. قراردادی که به تازگی به این شرکت اعطا شده است از چهارمین تلاش قمری این شرکت حمایت خواهد کرد. همه این ماموریت ها تحت حمایت برنامه CLPS سازمان ناسا قرار داشته و خواهند داشت؛ ابتکاری که هدف آن جمع‌آوری داده‌های فراوان و لازم از کره ماه پیش از اعزام برنامه‌ریزی شده فضانوردان به کره ماه تا اواخر دهه جاری از طریق برنامه «آرتمیس» ناسا است.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب