دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
نظرات: ۰ |
۰
چه بخوریم تا کیسه صفرای سالمی داشته باشیم؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کیسه صفرا اندامی کوچک و گلابی شکل است که در سمت راست شکم، درست زیر کبد قرار دارد و نقش کلیدی در هضم دارد.

به گزارش اطلاعات آنلاین، عملکرد اصلی کیسه صفرا ذخیره صفرا است، مایعی که توسط کبد تولید می‌شود و به هضم چربی کمک می‌کند. وقتی غذا می خورید، کیسه صفرا، صفرا را در روده کوچک آزاد می‌کند. وعده های غذایی با محتوای چربی بیشتر به صفرای بیشتری نیاز دارند.

بسیاری از مسائل می‌تواند ناشی از عملکرد ناکارآمد کیسه صفرا باشد و بسیاری از شرایط می‌توانند بر آن تأثیر بگذارند. شایع ترین علت اختلال عملکرد، انسدادی است که جریان صفرا را کاهش می‌دهد. در موارد شدیدتر، کیسه صفرا ممکن است برداشته شود زیرا بدن شما می‌تواند بدون آن عمل کند.

بیماری‌های مرتبط با کیسه صفرا شامل سنگ‌های صفراوی (اشیای ریز سنگ مانند متشکل از مواد صفراوی سخت شده)، کوله سیستیت (التهاب) و سرطان است.

نکاتی برای سالم نگه داشتن کیسه صفرا

بیماری کیسه صفرا می‌تواند باعث درد شدید یا حتی عوارض تهدید کننده زندگی شود، اما می‌توانید اقداماتی را برای کمک به حفظ سلامت کیسه صفرا انجام دهید. کیسه صفرا بخشی از سیستم گوارش شما است، بنابراین سلامت کیسه صفرا اغلب حول رژیم غذایی می‌چرخد.

غذاهای پر فیبر را در اولویت قرار دهید: غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات، لوبیاها و غلات کامل حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم مانند ویتامین C، فولات و منیزیم هستند که همگی با کاهش خطر بیماری کیسه صفرا مرتبط هستند. آنها همچنین حاوی فیبر هستند که می‌تواند به جلوگیری از سنگ کیسه صفرا کمک کند. 
چربی‌های سالم بخورید: غذاهای حاوی چربی های سالم - از جمله ماهی، روغن ماهی و آجیل - به عملکرد موثر کیسه صفرا کمک  کننده هستند.

فست فود و شکر تصفیه شده را محدود کنید: مصرف منظم این غذاها ممکن است خطر ابتلا به بیماری کیسه صفرا را افزایش دهد.

مکرراً غذا بخورید: وقتی برای مدت طولانی غذا نمی خورید، کبد شما کلسترول اضافی را وارد صفرا می کند. خوردن مکرر و پرهیز از روزه داری طولانی مدت به تخلیه منظم کیسه صفرا کمک می‌کند که می تواند از سنگ کیسه صفرا جلوگیری کند.

کاهش وزن سریع می تواند خطر ابتلا به بیماری کیسه صفرا را افزایش دهد. هنگامی که به سرعت وزن کم می کنید، کبد شما کلسترول اضافی را وارد صفرا می‌کند. این می‌تواند منجر به ایجاد سنگ کیسه صفرا شود. کاهش وزن سریع ممکن است باعث تخلیه بی اثر کیسه صفرا شود.

اگر شرایط پزشکی دارید که باعث کاهش سریع وزن شما می شود یا اگر قصد انجام جراحی کاهش وزن را دارید، با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود تماس بگیرید. آنها می‌توانند به جلوگیری از مشکلات احتمالی کیسه صفرا کمک کنند. به عنوان مثال، دارویی به نام ursodiol (نام های تجاری شامل Actigall و Urso Forte) می تواند به جلوگیری از سنگ کیسه صفرا کمک کند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب