دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
نظرات: ۰ |
۰
زائران دهه پایانی صفر این نکات را جدی بگیرند
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

گرمازدگی، کم آبی، مسمومیت غذایی، بی خوابی، مشکلات دستگاه گوارشی، پادرد، ضعف و بی حالی از جمله مشکلاتی است که ممکن است برای زائران پیاده سفر اربعین و ایام پایانی ماه صفر اتفاق بیفتد.

باشگاه خبرنگاران نوشت : فردی که بیماری قند و فشارخون دارد، نمی‌تواند داروی خود را در سفر کنار بگذارد؛ بلکه باید با مشورت پزشکی که زیر نظر وی بوده است سفر خود را آغاز کند.

مدیر مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بر اهمیت رعایت نکات بهداشتی برای زائران دهه پایانی صفر به منظور زیارت در نهایت سلامت تاکید و بیان کرد: شست و شوی مکرر دست و صورت و همراه داشتن وسایل حفاظت شخصی مانند پتو، حوله می‌تواند تا حد بسیار زیادی به سلامت زائران امام رضا (ع) کمک کند.

راحله میری با تاکید بر اینکه قطعاً رعایت بهداشت می‌تواند از بروز ابتلا به بیماری‌های عفونی جلوگیری کند، افزود: استفاده از آب و غذای سالم را از دیگر ضرورت‌های تأمین سلامت فردی زائران پیاده حرم امام رضا (ع) است، هرچند کاروان‌ها و ایستگاه‌های بین راهی خدمت رسانی سعی می‌کنند با حداکثر ایمنی، آب و غذای بهداشتی را به زائران برسانند، اما خود افراد نیز باید مواظب باشند و فقط در صورتی از مواد غذایی و آشامیدنی استفاده کنند که کاملاً از بهداشتی و سالم بودن آن اطمینان حاصل کرده باشند.

وی اظهار کرد: لباس و کفش مناسب در سفر بسیار دارای اهمیت است، زیرا زخمی شدن پا و عفونت کردن آن ممکن است، آسیب جدی به سلامت فرد بزند.

میری بر همراه داشتن مهر و جانماز شخصی در کاهش انتقال بیماری و عفونت‌ها تاکید کرد و گفت: بسیاری از زائران امام رضا (ع) از سفر کربلا به شهر مشهد می‌آیند و ممکن است بیماری‌هایی را با خود به داخل کشور منتقل کنند؛ مجاورت این افراد با زائران امام رضا (ع) در انتقال بیماری‌ها تأثیر گذار است.

به گفته میری، گرمازدگی، کم آبی، مسمومیت غذایی، بی خوابی، مشکلات دستگاه گوارشی، پادرد، ضعف و بی حالی و غیره، از جمله مشکلاتی است که ممکن است برای زائران پیاده سفر اربعین و ایام پایانی ماه صفر اتفاق بیفتد.

این کارشناس حوزه سلامت اظهار کرد: در سفرهای زیارتی نکته بسیار مهمی که در طول سفر باید بسیار مد نظر قرار گیرد موضوع تغذیه سالم و عدم افراط و تفریط در مصرف خوردنی‌‎ها و نوشیدنی‌ها در زمان پیاده‌روی است.

وی عنوان کرد: در طول زمان سفر عدم خوردن غذا در ظرف مشترک، نخوردن غذاهای روباز و در معرض هوا، نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان در راستای دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب بدن، استفاده از آب‌های بطری و بهداشتی، شیر و دوغ بسته‌بندی شده و عدم مصرف دوغ شور، عرقیات سنتی و شربت‌های خانگی شیرین و پرهیز از نوشیدن مقادیر زیاد قهوه، چای، نوشابه‌های کافئین‌دار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا مورد تاکید است.

میری با اشاره به اینکه مصرف میوه‌های خشک، میان‌وعده‌های خشک و مغذی و انواع مغزهای خام، بوداده و بدون نمک در طول مسیرهای پیاده‌روی توصیه می‌شود، یادآور شد:‌تر است که از مصرف انواع خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های فله‌ای و غیربسته بندی خودداری شود و اینکه بسته‌های انواع مغزهای بسته بندی شده هم قبل از مصرف تمیز و ضدعفونی شود.

وی تصریح کرد: زائران باید از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، کنسروها و شوری‌ها و انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی تا حد امکان بپرهیزند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب