دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
نظرات: ۰ |
۰
چه کسی پاسخگوی فروش کتاب‌های غیرمجاز با عناوین رکیک است؟
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

محدوده میدان انقلاب از سال‌های دور محلی برای یافتن کتاب‌ها بوده است که این روزها کتاب‌هایی با عناوین رکیک در میان دیگر کتاب‌ها به چشم می‌خورد.

میزان نوشت: یکی از پرتکرارترین توصیه‌های مدیران مسئول مرتبط با حوزه کتاب در سال‌های اخیر به‌درستی تشویق مردم به کتابخوانی و تلاش برای بالا رفتن سرانه مطالعه در کشور بوده است.

در این شرایط، اما نکته کمتر مورد توجه نوع کتاب و توصیه به مطالعه کتاب خوب بوده است.

به‌نظر می‌رسد مقابله با چاپ کتب نامناسب و دارای نکات منفی فرهنگی و اجتماعی از یک‌سو و جلوگیری از توزیع این کتب در سطح جامعه توسط بازارهای غیررسمی از سوی دیگر در شرایط فعلی باید به یکی از اولویت‌های مسئولین تبدیل شود.

قدم زدن در خیابان انقلاب تهران و نگاهی گذرا به کتب عرضه شده توسط دست‌فروشان این اولویت را بیش‌از پیش ضروری می‌کند.

تا پیش از این فروش گسترده کتاب‌های غیر مجاز در راسته فرهنگی تهران، خودنمایی می‌کرد، اما اخیرا توزیع کتاب‌های غیرمجاز و غیر رسمی با عنوان «بدون سانسور» در برابر چشم هزاران عابری است (که بخش زیادی از آن‌ها را جامعه دانش‌آموزی و دانشجویی تشکیل می‌دهند) که از خیابان انقلاب عبور می‌کند.

کتاب‌هایی با عناوین رکیک که حتی در کشور مبدا نیز جزو کلمات ممنوعه به شمار می‌روند و در استفاده از آن‌ها حتما باید ملاحظاتی به کار گرفته یا بخشی از کلمات حذف شود، اما این کتاب‌ها در سایه نبود نظارت کافی هرچند دارای مجوز نیستند، اما آزادانه در کف فرهنگی‌ترین خیابان تهران به فروش می‌رسند.

برای نمونه یکی از این کتاب‌ها هرچند در عنوان به صورت نمادین یک حرف از کلمه رکیک حذف شده، اما در داخل کتاب و حتی در قسمت معرفی کتاب، همین کلمه بدون هیچ ملاحظه‌ای آورده شده است.

استفاده از الفاظ نامناسب در برخی از این کتب تا آن‌جا پیش رفته که در دست گرفتن و ورق زدنشان نیز بدون ملاحظات سنی، جنسی و فرهنگی امکان‌پذیر نیست چه رسد به خرید و مطالعه آن‌ها.

مسئولان فرهنگی کشور باید در کنار نظارت بر محتوای کتاب‌های دارای مجوز، اقدام عاجلی نیز درباره بازار موازی انتشارات غیر رسمی صورت دهند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب