پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶
نظرات: ۰ |
۰
چرا برخی از افراد بلافاصله بعد از غذا خوردن مجبورند به دستشویی بروند؟
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

بنابه گفته پزشکی از بریتانیا، اگر بلافاصله پس از غذا خوردن باید به دستشویی بروید ممکن است مشکلی در مغزتان باشد.

خبرانلاین نوشت: درباره پیشگیری از یبوست و اینکه عملکرد روده سالم چگونه است، توضیح و توصیه‌های متعددی وجود دارد. اما بنابه گفته پزشکی از بریتانیا اگر به‌محض غذا خوردن احساس می‌کنید باید خودتان را به سرویس بهداشتی برسانید، توضیح بسیار ساده‌ای دارد که البته از سوی سازمان بهداشت جهانی هم تایید شده است.

بنابه گفته دکتر جوزف سلهب، نیاز فوری به سرویس بهداشتی داشتن پس از صرف غذا، الزاما به معنای بیماری و ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) نیست. این شرایط که به آن رفلاکس معده گفته می‌شود، ممکن است صرفا به عملکرد مغز فرد مرتبط باشد. درواقع آنطور که تصور می‌کنیم، غذا فورا در دستگاه گوارش‌مان حرکت نمی‌کند. هنگام شروع فرایند هضم غذا، ابتدا علایمی به مغز ارسال می‌شود.

رفلکس معده به وضعیت فیزیولوژیکی در پاسخ به کشش معده پس از صرف هر ماده غذایی و ورود محصولات جانبی ناشی از هضم غذا به روده کوچک گفته می‌شود. معمولا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از صرف غذا، کشش معده به مغز علامتی مبنی بر پر بودن معده از غذا می‌فرستد و در این لحظه باید برای صرف غذای بیشتر کمی جا باز کنیم که در این لحظه، روده کمی منقبض می‌شود تا جای بیشتری برای غذا باز شود. در همین لحظه است که مغز ممکن است به شما پیام دهد به دستشویی بروید. این رفلکس معده، صبح‌ها پس از صرف صبحانه قدرت بیشتری دارد.

درضمن افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر به رفلکس معده حساس‌تر هستند و به همین دلیل ممکن است دچار پیچش شکم و حتی اسهال شوند. انقباضات روده بزرگ در افراد مبتلا به IBS بسیار شدیدتر است.

همچنین علایم رفلکس معده در افراد متفاوت است و مصرف نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های شیرین یا الکلی، لبنیات، غذاهای سرخ‌شده و حتی برخی مرکبات این وضعیت را شدت می‌بخشند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب