شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
نظرات: ۰
۰
-
چرا تندروها با FATF مخالفند و نمی‌گذارند گره از زندگی مردم باز شود؟

در نظام بین الملل هیچ کشوری نمی تواند بدون حضور در بطن دیپلماسی و بازار جهانی اقتصاد امور را آنطور که لازم است، پیگیری کند؛ پیوستن به اف ای تی اف از همین منظر قابل بررسی فوری است.

محمد جواد فتحی، نماینده ادوار مجلس در گفت و گو با «اطلاعات آنلاین» درباره بحث پیوستن ایران به اف ای تی اف که با روی کار آمدن دولت چهاردهم دوباره مطرح شده، اظهار داشت: همه می دانیم، مشکلات اقتصادی به مرحله ای رسیده که گویی رفع نشدنی هستند. در واقع بی نظمی در اقتصاد، بخش های تولید، سرمایه گذاری، اشتغال و ... را وارد فضایی بحرانی کرده که در نتیجه بحران های نگران کننده ای در جامعه مشاهده می کنیم. به عبارتی تحریم، تصمیم های متناقض با واقعیت، سوء مدیریت و البته اصرار به بی توجهی به معاهده مهم «اف ای تی اف» و ... موجب شده در سال های اخیر جامعه ایران از آرامش لازم محروم بماند. این در حالی است که ایران به قدری پتانسیل دارد که در همین شرایط توام با محدودیت ها هم می توانیم، گره های اقتصادی را باز کنیم تا مردم بتوانند، حتی المقدور از شرایط راضی باشند.

فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: رویکرد غلطی که متاسفانه در فضای سیاسی_ مدیریتی رواج دارد، چیزی جز این نیست که گروهی مصالح جناحی_سیاسی را نسبت به منافع ملی اولویت می دانند و به همین دلیل به خودشان اجازه می دهند، رفتارهایی اعم از سیاه نمایی، مقاومت در مواجهه با تصمیم های رسمی و ... از خود به نمایش می گذارند. برای مثال یکی از دلیل های به هم ریختگی اقتصاد این است که نظام سیاسی هنوز به این نتیجه نرسیده است که برای مبادله بانکی با بانک های جهانی حتما باید به معاهده اف ای تی اف (گروه ویژه اقدام مالی) نیاز داریم.

او افزود: البته این را نباید از یاد ببریم که «اف ای تی اف» با «تحریم» دو فاز متفاوت هستند. البته اگر موانع برداشته شوند می توانند مکمل هم باشند و مسیر اقتصادی را هموار کنند. اما هر کدام مزایای خاص خودشان را دارند و همپوشانی بین شان اتفاق نمی افتد.

 این چهره سیاسی تصریح کرد: در این بین گروه هایی که به طور عجیبی به تندروی اصرار دارند، مجدانه با قبول شرایط اف ای تی اف مخالفت می کنند و برای مخالفت خود استدلال های غیرمنطقی مطرح می کنند. پافشاری مخالفان الحاق کشور به این معاهده بین المللی در شرایطی است که رابطه بانکی ما با بانک های جهان قفل شده است تا در کنار تحریم، مزید بر علتی باشد برای اقتصادی که سرتاسر بی نظم است.

وی تصریح کرد: حالا در چنین فضایی اینکه دولت پزشکیان می تواند در پیوستن به اف ای تی اف موفق شود یا نه باید گفت باتوجه به ضرورت این موضوع دولتی ها باید مجدانه این مساله را پیگیری کنند تا قدم بزرگی در راستای اصلاح اقتصاد به هم ریخته بردارند. هر چند از همین اوایل مسئولیت عده ای درصدد سنگ اندازی پیش پای دولتی ها هستند که امیدارم تدبیری مناسب برای خنثی سازی تحرکات گروه هزینه ساز اندیشیده شود.

فتحی در پایان یادآور شد: در نظام بین الملل هیچ کشوری نمی تواند بدون حضور در بطن دیپلماسی و بازار جهانی اقتصاد امور را آنطور که لازم است، پیگیری کند. شرایط این روزها به قدری مملو از مانع است که ضرورت تجدیدنظر در سیاست های کلی بیش از پیش مشخص است. به هرحال واقعیت چیزی غیر از این نیست که تداوم ناترازی های فعلی باعث خواهند شد، نارضایتی عمومی پررنگ شود. آنهم در شرایطی که بیشتر از همیشه به اتحاد و انسجام داخلی نیاز داریم.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب