چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
نظرات: ۰
۰
-
چگونه می‌توان بهتر زندگی کرد؟ روند پیری به روایت برنده جایزه نوبل زیست‌شناسی

پیری یک مشکل خاص برای سلول‌های بنیادی است که برای بازسازی و جایگزینی سلول‌ها در بافت‌های ما از جمله ماهیچه‌ها، پوست و بافت همبند حیاتی هستند.

به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از تلگراف، انسان‌ها تنها گونه‌ای هستند که از مرگ و میر خود آگاهند. زیست‌شناسی در چند دهه اخیر گام‌های بزرگی در درک فرآیندهای پیری و در نهایت چگونگی مرگ ما برداشته است و به این علم رسیده است که پیر شدن فرآیند تغییرات و آسیب به مولکلول‌های سلولی در بدن است. قبل از اینکه به این فکر کنیم که چگونه می‌توانیم طولانی‌تر زندگی کنیم، ابتدا باید بفهمیم که چگونه پیر می‌شویم.

DNA (ماده ژنتیکی) تغییرات یا آسیب‌های شیمیایی را جمع آوری می‌کند که نحوه خواندن ژن های ما را تغییر می دهد. سپس، انتهای کروموزوم‌های ما کوچک می‌شود، که می‌تواند منجر به فرآیندی به نام پیری شود که با افزایش سن رخ می‌دهد. این زمانی است که سلول های ما دیگر به طور طبیعی کار نمی‌کنند و شروع به ترشح مولکول هایی می‌کنند که باعث التهاب می‌شوند.

پیری یک مشکل خاص برای سلول‌های بنیادی است که برای بازسازی و جایگزینی سلول‌ها در بافت‌های ما از جمله ماهیچه‌ها، پوست و بافت همبند حیاتی هستند.

در حالی که همه اینها کاملاً فنی به نظر می رسد، اگر این فرآیندها را درک کنیم، این سوال پیش می آید که آیا می توانیم سرعت هر یک از آنها را کاهش دهیم؟ این چیزی است که زیست شناسان در تلاشند تا انجام دهند.

ونکی راماکریشنان (Venki Ramakrishnan) برنده جایزه نوبل در رشته زیست شناسی درباره فرآیند پیر شدن و اینکه چگونه می‌توان بیشتر زندگی کرد مقالات مهم زیادی نوشته است که عمده آنها به این مسئله اشاره می‌کند که پیری به هر حال اتفاق می‌افتد ولی می‌توان کیفیت زندگی را بیشتر کرد و حتی می‌توان کمیت آن را نیز افزایش داد.

راماکریشنان می‌نویسد: سن بزرگترین عامل در بسیاری از بیماری‌ها محسوب می‌شود ولی اگر بتوانیم روند پیری را کند کنیم در کاهش ابتلا به این بیماری‌ها قدم بزرگی برداشته‌ایم.

وقتی بدن ما احساس می کند که یک سلول آسیب دیده است، سعی می‌کند آن را ترمیم کند. اگر این کار نکرد، سلول کشته می‌شود (فرآیندی به نام آپوپتوز) یا «خاموش می‌شود» و این همان پیری است.

چگونه می توانیم بیشتر زندگی کنیم؟ اولین مورد رژیم غذایی است. همه چیز می‌توانید بخورید و در واقع باید رژیم غذایی متعادل باشد و دارای مقدار زیادی گیاهان و فیبر باشد. و از غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.

پای دوم ورزش است. ما برای تقویت قلب خود به ورزش های قلبی عروقی (150 دقیقه در هفته فعالیت هایی مانند دویدن، دوچرخه سواری یا شنا) نیاز داریم، در حالی که ورزش های مقاومتی که قسمت های بالایی و پایینی بدن را درگیر می کند، قدرت ما را افزایش می دهد - با افزایش سن و از دست دادن عضلات، که ما را ترک می کند، حیاتی است. ضعیف تر و مستعد سقوط است.

پای سوم خواب است، زیرا این زمانی است که تعمیر و نگهداری زیادی انجام می شود.

این ترکیب، اگرچه قابل پیش بینی است، اما بهتر از هر قرص موجود در بازار است، هیچ هزینه ای ندارد و تنها عوارض جانبی آن عوارض مفید است.

همچنین مهم است که در صورت امکان از استرس اجتناب کنید، و این شامل عدم وسواس در مورد افزایش سن است که می تواند منبع استرس باشد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب