دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
نظرات: ۰
۰
-
آیا می‌توان به گره‌گشایی دولت پزشکیان امیدوار بود؟

یک اقتصاددان معتقد است: به آن‌هایی که دلار را در تورم سهیم می‌دانند باید گفت، دلار فقط یک کالا است، همانطور که طلا هم کالا محسوب می‌شود.

اینکه نرخ ارز روی تورم اثر دارد یا نه ابهامی است که نیاز به بررسی و تحلیل دارد. مهدی پازوکی، اقتصاددادن در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» در این باره اظهار داشت: عده‌ای بر این باورند که ارز تاثیر زیادی در نرخ تورم دارد که باید گفت، این برداشت با مختصات اقتصادی همخوانی ندارد و تحلیلی غلط است. در واقع وقتی حجم نقدینگی افزایش پیدا می‌کند، باعث تورم شده و وقتی تورم اتفاق می‌افتد ارزش پول ملی پایین می‌آید. به آن‌هایی که دلار را در تورم سهیم می‌دانند باید گفت،  دلار فقط یک کالا است، همانطور که طلا هم کالا محسوب می‌شود.

استاد سابق دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: ارز به هیچ وجه معلول علتِ تورم نیست اگر دولت موفق به کنترل نقدینگی باشد که این هم راهکار علمی دارد. مثلا وقتی می‌بینیم، دولت مخارجش را کاهش نمی‌دهد و همزمان درآمدش هم زیاد می‌شود یعنی کسری بودجه به وجود می‌آید که این به معنی بالا رفتن حجم نقدینگی است. همچنین یکی از دلائل رشد نقدینگی، بی انظباطی پولی در نظام بانکی است. در واقع وقتی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از حد استاندارد بالاتر می‌رود یا بدهی شرکت‌های دولتی به بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند، به شدت در رشد حجم نقدینگی تاثیرگذار است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: راهکار خروج از رشد نقدینگی ایجاد انضباط پولی در سیستم بانکی و انظباط در سند بودجه است که این ۲ مورد حجم نقدینگی را کنترل می‌کنند که می‌تواند تاثیر مثبتی در سامان اقتصادی داشته باشد. البته باید دید چه چیزی تورم زا است. وقتی حجم نقدینگی بالا می‌رود، تقاضای ارز بیشتر می‌شود که این گرانی قیمت‌ها را موجب می‌شود. پس این تورم است که در روندی رفاه جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نتیجه باید سعی کنیم، عوامل اصلی نقدینگی را کنترل کنیم.

وی توضیح داد: مشکلات اقتصادی در کنار اینکه به برچیده شدن تحریم ربط ۱۰۰ درصدی دارد، محصول عوامل داخلی هم هست. اگر ما در مدیریت داخلی همه امور را بر اساس بایدها و نبایدهای پیرامون اداره کنیم و از تصمیم‌های هیجانی و غیر علمی پرهیز کنیم، حتی در موقعیت تحریم هم می‌توانیم گره‌های اقتصادی را تا جایی که امکان دارد، باز کنیم

پازوکی در پایان گفت: این روزها جامعه امیدوار است، دولت چهاردهم بتواند با تکیه بر وفاق و همچنین توجه به رویکرد کارشناسی شرایط را برای بازشدن گره‌های کور اقتصادی فراهم کند. با این توضیح که اراده‌ای که در درون حاکمیت برای همراهی با دولتی‌ها ملموس و غیرقابل انکار است، این برداشت را به افکار عمومی القاء کرده است که می‌توان منتظر کمتر شدن دغدغه‌ها شد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب