سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
نظرات: ۰
۰
-
چینی‌ها می‌توانند مافیای مسکن را از کار بیاندازند، به یک شرط!

یک کارشناس مسکن گفت: بخش بزرگی از مزیت ورود چینی‌ها به بازار ساخت و ساز ایران می‌تواند تامین مالی پروژه از محل پول‌های بلوکه شده ایران در چین تامین شود تا از این طریق هم دارایی ایران آزاد شود و هم اینکه تنشِ مس

مجید گودرزی، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» با اشاره به مشکلاتی که در اجرای طرح نهضت مسکن ملی مشاهده می شود، اظهار داشت: متاسفانه در طرح‌های بزرگ ملی مثل نهضت ملی مسکن، قدرت چانه زنی دولت از بین رفته است و به همین دلیل خیلی از شرایط به ساختار دولتی تحمیل می‌شود. در این حالت اگر چینی‌ها وارد بازارمسکن و ساخت و ساز شوند، قطعا می‌توان گفت قدرت چانه زنی دولت افزایش پیدا خواهد کرد که این اتفاق خوبی است. همچنین دولت حتما بازار مسکن را به طور ۱۰۰ درصدی در اختیار چینی‌ها نخواهد گذاشت. همانطور که در اختیار انبوه سازان داخلی قرار داده تا فاصله قیمت بین ساخت و فروش فوق العاده زیاد و وحشتناک است.

این کارشناس حوزه مسکن در ادامه گفت: ورود چینی‌ها باعث می‌شود، دولت موظف به این می‌شود، بازار را در دست بگیرد و سهم سازنده را به صورت عادلانه و منصفانه تعیین کند. اما هم اکنون می‌بینیم که دولت به بحث قیمت گذاری، حتی به صورت منطقه‌ای ورود نمی‌کند که این امر موجب شده هم فشار زیادی به مردم بیاید و دولت هم نتواند طرح‌های مالیاتی را پیش ببرد. از طرف دیگر چینی‌ها در مناقصات بین المللیِ بسیار زیادی برنده شدند تا بتوان اینطور گفت که حضور آن‌ها می‌تواند تکنولوژی‌های جدید ساخت را وارد ایران کند تا بخش ساخت با تحول و رقابت مواجه شود. در حال حاضر هم زمان ساخت و هم هزینه ساخت بسیار بالا است که حضور چینی‌ها در بازار مسکن ایران می‌تواند این دو مورد را حل کند.

او افزود: معضل دیگر این است که دولت در بحث‌های عمرانی مثل مسکن متاسفانه با خلف وعده ۱۰۰ درصدی بانک‌ها مواجه شده است. بخش بزرگی از مزیت ورود چینی‌ها به بازار ساخت و ساز ایران می‌تواند تامین مالی پروژه از محل پول‌های بلوکه شده ایران در چین تامین شود تا از این طریق هم دارایی ایران آزاد شود و هم اینکه تنشِ مسکن کمرنگ خواهد شد.

او درباره ذهنیت منفی‌ای که نسبت به چینی‌ها در افکار عمومی شکل گرفته است، توضیح داد: باید برای فعالیت آن‌ها استاندارد و البته نظارتی دقیق تعریف شود. چرا که اگر این ۲ مورد اتفاق بیفتد، چینی‌ها در بحث ساخت و ساز واقعا تکنولوژی‌های به روزتری نسبت به ما دارند. همچنین از طرفی شاهد هستیم که آن‌ها خیلی از مناقصات بین المللی را در اختیار گرفته اند و به همین دلیل می‌توانند در رونق بازار مسکن کارهای مفیدی انجام بدهند. البته می‌شود اینطور گفت که ضدیت با فعالیت چینی‌ها در ایران ریشه در جلوگیری از کاهش انبوه سازان داخلی دارد. در واقع مردم قطعا از هر گروهی که با کالاهای استاندارد ساخت و ساز کنند، استقبال خواهند کرد. با این حال سازندگان داخلی که چین را رقیب خود می‌پندارند، از این موضوع ناراحتند و مهمتر این است که حاشیه سود رها شده باید کنترل شود تا دولت بتواند در زمینه مسکن پاسخگوی نیازهای مردم باشد. کمااینکه متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل خلف وعده ذی نفعان بازار سرمایه از جمله بانک‌ها پروژه‌های مسکن پیشرفت مناسبی نداشته است که حضور چینی‌ها می‌تواند گرهِ مسکن را باز کند.

این چهره درباره میزان تاثیرگذاری ورود چینی‌ها به قیمت مسکن گفت: ساخت مسکن متری ۸ ملیون تومان هزینه دارد که این رقم در تهران و شهرستان‌ها تغییر دارد. اما در کمال تعجب میانگین قیمت فروش در تهران متری بیش از ۸۰ ملیون تومان است که با وجود ظرفیت‌های مسکن این بحرانی ساختگی و البته فاجعه است. در واقع لابی و مافیای مسکن اجازه نمی‌دهند مردم از ظرفیت‌ها و منابع غنی‌ای که در کشور داریم تا کمر مردم زیر بار مسکن خم شود.

گودرزی در پایان گفت: واقعیت این است که در کشور به قدری پتانسیل داریم که مشکل مسکن به راحتی قابل رفع است. اما سوءاستفاده گران با فعالیاتی مافیایی کاری کرده اند که گره مسکنِ مردم بازنشدنی شود. به همین دلیل چینی‌ها می‌توانند مافیای مسکن را از کار بیاندازند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب