جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶
نظرات: ۲
۱
-
کشف جدید درباره داروهای گران قیمت میگرن: فراموش کنید!

تحلیل گسترده از روی تحقیق‌های جهانی نشان می‌دهد داروهای جدید و گران قیمت میگرن که اسامی آنها در زیر آورده می‌شود موثرتر از داروهای مسکن سنتی نبوده و حتی عملکرد بدتری هم دارند.

به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، میگرن سردردهای شدید و اغلب ناتوان کننده‌ای است که حداقل یک نفر از هر هفت بزرگسال را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین در زنان تا سه برابر شایع‌تر از مردان است.

برای دهه‌ها، مسکن‌های ارزان‌قیمت و در دسترس مانند آسپرین و ایبوپروفن و همچنین تریپتان‌های قوی‌تر برای میگرن تجویز شده که نحوه گردش خون در مغز را تغییر می‌دهند.

اما در سال‌های اخیر نسل جدیدی از داروهای میگرن به نام ژپانتز ظهور کرده است.

این شامل rimegepant است که توسط غول دارویی ایالات متحده فایزر با نام تجاری Vydura فروخته می‌شود و ubrogepant که توسط شرکت Abbvie تحت عنوان Ubrelvy فروخته می‌شود.

داروهای میگرن می‌توانند پول زیادی را برای شرکت‌های داروسازی به همراه داشته باشند، همانطور که نشان داده شد فایزر شرکت توسعه دهنده rimegepant یعنی Biohaven  را در سال ۲۰۲۲ به قیمت ۱۰ میلیارد دلار خرید و دارو را توسعه داد.

این داروهای جدید عموماً در برابر دارونما آزمایش شده‌اند

با این حال، یک متاآنالیز جدید که در مجله BMJ منتشر شده است، ۱۳۷ کارآزمایی تصادفی‌سازی شده و کنترل‌شده قبلی را گرد هم آورده است که نشان می‌دهد چگونه ۱۷ درمان مختلف بر روی ۹۰ هزار نفر تأثیر گذاشته است.

بر پایه این مطالعه داروهای جدیدتر و گران‌تر ریمگپانت و اوبروژپانت - و همچنین داروی دیگری به نام لاسمیدیتان که می‌تواند عوارض جانبی خواب‌آلودگی داشته باشد - تقریباً به اندازه پاراستامول و مسکن‌های ضدالتهابی موثر بودند.

در همین حال، این مطالعه تاکید دارد که تریپتان‌ها - مانند التریپتان، ریزاتریپتان، سوماتریپتان و زولمی تریپتان - بهترین عملکرد را داشته و با تأسف از اینکه در حال حاضر به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار نمی گیرند.

محققان توصیه کردند که پزشکان ابتدا تریپتان‌ها را تجویز کنند - و برای بیماران خاصی که به دلیل مشکلات قلبی نمی‌توانند تریپتان مصرف کنند، مسکن‌های سنتی مانند آسپرین و ایبوپروفن را توصیه کردند.

این مطالعه نتیجه گرفت که داروهای جدیدتر باید به عنوان گزینه سوم در نظر گرفته شود.

آندریا سیپریانی، یکی از نویسندگان این مطالعه، از دانشگاه آکسفورد تاکید کرد که درمان صحیح میگرن خیلی مهم است.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: این عامل اصلی ناتوانی در زنان جوان است و همچنین با مراقبت‌های بهداشتی شخصی و هزینه‌های اجتماعی بالا همراه است.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ممکن IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    دلم تنگ شده برای ایام کودکی که پیرمردی عطار و دوره گرد در کوچه پس کوچه های شهر کوچکمان با خورجینی بر الاغش صدا میزد: دارچین،مرواکو،آویشن،پرسیاوشان،سنبل الطیب،گل گاو زبون و..چقدر هم زنها خریدارش بودند، همه چیز طبیعی بود، داروهای شیمیائی خیلی عوارض دارد، یاد دوران کودکی بخیر.
  • فعال فضای مجازی IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    یه قرص خارجی ریز برای میگرن بود اسمش نور تریپتلین بود .یه مدت ازش استفاده می‌کردم محشر بود .

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب