جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
نظرات: ۰
۰
-
ردپای یک فرد مرموز در خاطرات هاشمی رفسنجانی!

این روزها مصادف است با سالگرد یازده سپتامبر که در اولین سال از دور دوم ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی اتفاق افتاد. یادداشت‌های هاشمی رفسنجانی در آن سال منتشر شده و در آن یادداشت‌ها می‌توان یازده سپتامبر را دنبال کرد.

تابناک نوشت: یکی از جالب‌ترین موضوعات تحلیلی فردی به اسم «عالیشاهی» است که آذرماه آن سال به سراغ هاشمی میرود و تحلیلش از واقعه را برای هاشمی ارائه می‌کند. این تحلیل آنقدر برای هاشمی اهمیت داشت که تا پایان سال ردپای این تحلیل در یادداشت‌های هاشمی دیده میشود. خلاصه تحلیل این فرد این بود که یازده سپتامبر کار ولادمیر پوتین است. تا پایان سال مشخص است که هاشمی به این تحلیل اهمیت می‌دهد. با وجود آنکه آن را باور نکرده است. اما در عین حال بار دیگر با این فرد در پایان سال ملاقات می‌کند.


اولین بار این فرد در ۱۲ آذرماه از طریق یک فکس تلاش می‌کند تا با هاشمی ارتباط بگیرد: «شخصی به نام عالیشاهی از طریق فاکس تقاضای ملاقات برای دادن خبر مهمی در رابطه با حوادث آمریکا و اقدامات جنگی آمریکا کرده و نوشته بود، از رهبری ملاقات خواسته و رهبری به آقای سید علی اصغر میر حجازی احاله داده اند و نمی‌خواهد به غیر از رهبری یا من بگوید از اروپا برای همین کار آمده و سریعاً بر می‌گردد.»
هاشمی محمود واعظی (رئیس دفتر آینده روحانی) را مامور تحقیق در مورد وی می‌کند و در نهایت این فرد تایید میشود: «آقای محمود واعظی، تلفنی با او صحبت کرد و پس از گرفتن مشخصاتش از دوستانش درباره او تحقیق کرد؛ او را تأیید کردند. افطار آمد و مطالب مهمی درباره عوامل حوادث یازده سپتامبر آمریکا و کشف عوامل واقعی توسط آمریکا سه هفته بعد از حادثه و تصمیمات مهم آمریکا و همفکرانش در غرب برای انتقام گفت؛ قراینی هم برای ادعاهای خودش گفت.»


هاشمی با درخواست عالیشاهی این تحلیل را به رهبری هم منتقل می‌کند، اما اصرار او این بود که به کسی غیر از او منتقل نشود: «گفتم نمی‌شود به این ادعاها اطمینان کرد میتواند خود سناریوی توطئه دیگری باشد و در عین حال به خاطر اهمیت مطالب باید در تحلیل‌ها و تصمیم‌ها مورد توجه باشد. درخواست کرد به کسی غیر از رهبری نگویم آقای واعظی هم در جلسه بود.»


تحقیقات هاشمی نشان داده که این فرد عضو سپاه بوده و تا پایان جنگ در وزارت دفاع و بنیاد جانبان خدمت می‌کرد. بعد از جنگ به کارهای خصوصی روی آورده. عالیشاهی تحلیلش را اینگونه به هاشمی منتقل می‌کند: «مسأله مهم او این است که این اقدام یازده سپتامبر توسط روسیه و زیر نظر شخص ولادیمیر پوتین بوده و با کارگذاشتن دستگاهی در هواپیما کنترل و هدایت هواپیما را از راه دور به دست گرفته اند و گروه عمل کننده از صهیونیست‌های عضو کا. گ. ب بوده اند و به اسراییل مراجعت کرده اند و سرانجام، برگشت در دریای سیاه نابود شده اند که شاهدی نماند و آمریکا این را فهمیده و به زودی از روسیه انتقام می‌گیرد؛ باور کردنی نیست!»


ده روز بعد هاشمی در خاطرات روز پنج شنبه ۲۲ آذر در مورد خبری در اتحادیه اروپا به تحلیلی عالیشاهی باز می‌گردد و می‌نویسد: «در بلژیک امروز به مناسبت جلسه سران اروپا تظاهرات عظیمی علیه جهانی سازی برگزار شده است. آمریکا اعلام کرد که یک طرفه از پیمان کنترل تسلیحات که با روسیه را خطری برای صلح جهانی اعلام داشته است و این داشته، خارج شده و و روسیه آن می‌تواند قرینه‌ای برای صحت ادعاهای آقای عالیشاهی باشد.»


یک ماه بعد حملات آمریکا به افغانستان به سرانجام رسیده و بار دیگر ردپای تحلیل عالیشاهی در یادداشت‌های هاشمی دیده میشود: «آمریکا، دیروز و امروز به بعضی روستاهای افغانستان حمله هوایی کرده و حامد کرزی رییس دولت موقت گفته با سرکوب شدن تروریست‌ها و طالبان، دیگر نباید افغانستان بمباران شود روسیه با حضور نیروهای نظامی آمریکا در آسیای میانه مخالفت کرده، ولی آمریکا علیرغم ختم جنگ در افغانستان به آوردن نیرو در کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان و گرفتن پایگاه ادامه میدهد که میتوانند دلیلی براظهارات آقای عالیشاهی مبنی بر نقش اصلی روسیه در حملات ۱۱ سپتامبر باشد.»


دوماه بعد وقتی روسیه با حضور نظامیان آمریکا در گرجستان مخالفت می‌کند، بار دیگر هاشمی به یاد تحلیل عالیشاهی می‌افتد. پنج شنبه ۹ اسفند ۱۳۸۰: «روسیه با حضور نظامیان آمریکا در گرجستان مخالفت کرده و همزمان اضافه شدن نیروی نظامی هفت کشور غربی و عمدتاً فرانسه در پایگاه نظامی ماناس در قرقیزستان، قابل توجه و تأمل است و انسان را به یاد خبرهای عالیشاهی در خصوص نقش اصلی روسیه در حملات یازده سپتامبر می‌اندازد.»

هاشمی در آخر همان سال یکبار دیگر با عالیشاهی دیدار می‌کند. این بار عالیشاهی از جنگ اتمی میان آمریکا و روسیه خبر می‌دهد: «آقای عالیشاهی آمد خبر چند ماه پیش خود در مورد حوادث ۱۱ سپتامبر نیویورک و احتمال حمله آمریکا به روسیه را تأیید و تأکید کرد، با توجه به طرح استفاده از سلاح هسته‌ای برخورد آمریکا و روسیه را قطعی و نزدیک می‌داند. برای من سخت است که باور کنم جنگ اتمی دو قدرت هسته‌ای روشی نیست که انسان عاقل اقدام نماید.»

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب