سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
نظرات: ۰
۰
-
این عددها را جدی بگیرید؛ انسان ۲بار در طول زندگی پیر می‌شود!

به گفته محققان بدن انسان دو بار در طول زندگی تعداد زیادی مولکول و میکرواورگانیسم از دست می‌دهد و به اصطلاح پیر می‌شود.

به گزارش اطلاعات آنلاین، مطالعه انجام شده توسط محققان استنفورد مدیسین نشان می‌دهد که ۸۱ درصد از مولکول‌ها و میکروب‌ها به صورت تدریجی و زمانی تغییر نمی‌کنند. در عوض، ما در طول عمر خود دو دوره تغییر سریع را تجربه می کنیم.

بر این اساس مولکول و میکرواورگانیسم بدن در دو زمان خاص یعنی در سنین ۴۴ و ۶۰ سالگی کاهش می‌یابد. این محققان هزاران مولکول مختلف را که در پیری افراد ۲۵ تا ۷۵ ساله دخیل هستند و همچنین میکروبیوم‌های آن‌ها - باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌هایی که در درون ما و روی پوست ما زندگی می‌کنند، ارزیابی کردند.

تیم تحقیق به سرپرستی مایکل اسنایدر دریافتند که ۸۱ درصد از مولکول‌ها و میکروب‌ها به صورت تدریجی و زمانی تغییر نمی‌کنند. در عوض، ما در طول عمر خود دو دوره تغییر سریع را تجربه می کنیم.

تحقیقات منتشر شده در مجله Nature Aging نشان می‌دهد که تعداد مولکول‌های مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی در هر دو سن تغییرات قابل‌توجهی نشان می‌دهد و مولکول‌های مربوط به عملکرد سیستم ایمنی - توانایی ما در مبارزه با بیماری‌ها - در اوایل دهه ۶۰ زندگی افراد تغییر می‌کند.

به گفته اسنایدر ما فقط به تردیج در طول زمان تغییر نمی‌کنیم و به نظر می‌رسد اواسط دهه ۴۰ مانند اوایل دهه ۶۰ زمان تغییرات چشمگیر است صرف نظر از اینکه به چه کلاسی از مولکول‌ها نگاه می‌کنید.

تیم تحقیقاتی مذکور از داده های ۱۰۸ نفر برای درک بهتر زیست شناسی پیری استفاده کرد و ۱۳۵ هزار تغییر مرتبط با سن را در مولکول‌های مختلف از جمله RNA - که حامل اطلاعات ژنتیکی – پروتئین‌ها و متابولیت‌ها و همچنین میکروبیوم است، ردیابی کردند.

آنها دریافتند که هزاران مولکول و میکروب در فراوانی خود تغییر می‌کنند، یا افزایش یا کاهش می‌یابد.

حدود ۸۱ درصد از مولکول‌هایی که مورد مطالعه قرار گرفتند نشان دادند که در سنین خاص دچار تغییرات شدید شده‌اند. هنگامی که آنها به دنبال خوشه‌هایی از مولکول‌ها با بیشترین تغییرات در مقدار بودند، دریافتند که این دگرگونی‌ها در دو دوره زمانی بیشتر اتفاق می‌افتد: زمانی که افراد در اواسط ۴۰ سالگی بودند و زمانی که در اوایل دهه ۶۰ زندگی خود بودند.

خوشه بزرگی از تغییرات در اواسط دهه ۴۰ تا حدودی برای دانشمندان تعجب آور بود.

یائسگی و یا قبل از یائسگی باعث تغییرات بزرگ در زنان شده که برای مردان در اواسط ۴۰سالگی {با کمال تعجب} رخ داد. این یافته ها نشان می دهد که افراد باید در دهه ۴۰ و ۶۰ سالگی به سلامت خود توجه کنند.

این می‌تواند مانند افزایش ورزش برای محافظت از قلب و حفظ توده عضلانی یا کاهش مصرف الکل باشد. دکتر اسنایدر گفت: "من معتقدم که باید سعی کنیم تا زمانی که هنوز سالم هستیم، سبک زندگی خود را تنظیم کنیم."

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب