پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
نظرات: ۰ |
۰
دامپزشکی کرمان در خصوص شیوع بیماری آنگارا هشدار داد
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

رئیس شبکه دامپزشکی کرمان گفت: آنگارا یک بیماری نوظهور در کشور است که در صورت شیوع، آمار بالایی از ابتلا و تلفات دارد و به سرعت منتشر می‌شود.

خبرآنلاین نوشت: محمود زین الدینی در مصاحبه ای گفت: بیماری آنگارا نسبت به شرایط محیطی مقاوم است و قابلیت ماندگاری برای دوره‌های بعدی جوجه ریزی را دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی کرمان  افزود: رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای و امنیت زیستی در پیشگیری و انتشار این بیماری قابل اهمیت است.

او با بیان اینکه این بیماری در جوجه‌های گوشتی سه تا پنج هفته، در گله‌های تخمگذار ۱۰ تا ۲۰ هفتگی و در گله‌های مادر ۲۸ تا ۳۲ هفتگی شیوع پیدا می‌کند، تصریح کرد: بیماری آنگارا واکسن و درمان خاصی ندارد و تنها باید مرغداران اصول امنیت زیستی از جمله خودداری از تهیه جوجه از منابع نامطمئن، عدم جوجه ریزی اضافه بر ظرفیت سالن‌ها، واکسیناسیون مرغ مادر، رعایت دقیق ضوابط امنیت زیستی و کنترل ترددها، ممنوعیت زنده فروشی مرغ در پایان دوره، جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز به سالن را با دقت رعایت کنند.

وی اظهار کرد: بیماری آنگارا هم در جوجه‌های گوشتی و هم تخم گذار مشاهده می‌شود و با توجه به اینکه طیور تخم گذار دوره پرورش طولانی تری دارند و در معرض درگیری بالاتری هستند.

زین الدینی تصریح کرد: رخداد این بیماری سبب خسارات اقتصادی فراوانی به صنعت طیور می‌شود؛ لذا رعایت اصول مدیریتی و امنیت زیستی حائز اهمیت است. 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: در صورت رعایت نکردن شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای شاهد گسترش بیماری و تلفات در واحدهای مرغداری خواهیم بود.

او افزود: مرغداران برای کنترل بیماری، نسبت به رعایت مواردی همچون کاهش تراکم جوجه‌ریزی به خصوص در واحدها و مناطق پرتراکم، قرنطینه کامل واحد و عدم ورود و خروج افراد، خودرو، دان و سایر موارد در واحدهای آلوده و مشکوک، مدفون کردن کلیه لاشه‌های تلف شده در عمق چهار متری و پوشاندن با آهک، خودداری از پراکندن لاشه‌های تلف شده در محیط، ضدعفونی مداوم محوطه اطراف مرغداری با ضدعفونی‌کننده‌های مناسب، گزارش وقوع تلفات در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی را مد نظر قرار دهند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب