چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲
نظرات: ۵ |
۱
ابوالقاسم قاسم زاده
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

سراسر منطقه خارومیانه اکنون در اوج نگرانی و گسترش جنگی است که  ملت‌ها و بسیاری از دولت‌ها آن را «نسل‌کشی» آشکار می‌دانند. اغلب رسانه‌های غربی و بسیاری از سیاستمداران «نتانیاهو» را در پایان راه می‌بینند.

ابوالقاسم قاسم زاده: دولت مصر با همراهی دولت قطر، طرح آتش بس فوری برای غزه ارائه داده‌اند. نماینده رسمی نتانیاهو به قاهره رفته تا با بررسی این طرح، نظر رسمی دولتش را درباره پیشنهاد آتش اعلام کند. در داخل اسرائیل نیز نتانیاهو هم از سوی مردم اسرائیل و هم از سوی سیاستمداران و رهبران سرشناس احزاب در فشار است تا طرح آتش بس ارائه شده را بپذیرد و مذاکره با حماس با میانجیگری دولت‌های مصر و قطر، کلید بخورد. اما همزمان و همچنان بمباران‌ها از سوی ارتش صهیونیستی و امتداد قتل عام مردم در سراسر غزه ادامه دارد. سازمان ملل دیروز اطلاع داد تاکنون اسرائیل 84درصد مردم غزه را آواره کرده است. معاون سخنگوی سازمان ملل گفت: بمباران‌ها و جنایات مداوم اسرائیل در غزه همچنان با کشتار، جراحت و آوارگی فلسطینی‌ها اجرا می‌شود.


در این شرایط در داخل اسرائیل، مردم و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی آن خواهان توقف فوری بمباران‌ها و پذیرش آتش بس از سوی نتانیاهو شده‌اند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره بحران کنونی و ادامه بمباران‌ها از سوی ارتش اسرائیل نیز گفت: در حالی که جهان برای آتش بس در غزه فشار می‌آورد، ایتاماربن گویر خواستار کاهش ارسال سوخت و کمک به غیرنظامیان در غزه شده است! «بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تحریم «اسموتریچ» وزیر دارایی و «بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی کابینه اسرائیل از سوی اتحادیه اروپا شد. او همچنین اظهارات «شوم بزالل اسموتریچ» را تحریک به جنایات جنگی خواند. او گفت: اکنون تحریم‌ها باید در دستور کار اتحادیه اروپا قرار داده شود.


 در چنین فضای جنگ زده در فلسطین اشغالی، «ترامپ» نیز هشدار داد و گفت:... خاورمیانه می‌تواند ما را به جنگ جهانی سوم بکشاند!» همزمان، آمریکا و چهار کشور اروپایی،در بیانیه‌ای اعلان کردند:«... ایران باید از تصمیم برای پاسخ نظامی به اسرائیل دست بردارد و ما آماده دفاع از اسرائیل در برابر تهدیدات هستیم.»


حماس نیز در اطلاعیه‌ای گفت:تلاش آمریکا، مصر و قطر برای آتش بس در جنگ غزه و بازگشت دوطرف به میز مذاکره از قبل با اسرائیل هماهنگ شده است تا مگر جلوی حمله ایران به اسرائیل گرفته شود. اما «حماس» در مذاکرات پیش رو شرکت نخواهد کرد.


اکنون در سطح منطقه و بین‌المللی، نگرانی از پاسخ نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل به دلیل نقض آشکار حقوق بین‌المللی در ترور هنیه در تهران، مشهود است. سراسر منطقه خارومیانه اکنون در اوج نگرانی و گسترش جنگی است که  ملت‌ها و بسیاری از دولت‌ها آن را «نسل‌کشی» آشکار می‌دانند. اغلب رسانه‌های غربی و بسیاری از سیاستمداران «نتانیاهو» را در پایان راه می‌بینند. آنچه که اکنون در قاهره توسط دولت‌های «مصر و قطر» برای آتش بس اعلان شده است، روزنه و راه نجات برای بحرانی است که دولت‌های اسرائیل و آمریکا، به دلیل جنگ طلبی نتانیاهو، گرفتار آن شده‌اند. 

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب