به گزارش «اطلاعات آنلاین»، شبکه نسیم در ویژه برنامه های نوروزی، خود را بالاتر از دیگر شبکه های تلویزیونی نشان داد.
با گذشت ۸ روز از لحظه تحویل سال ۱۴۰۳ امکان و زمان مناسبی برای تحلیل فرم و محتوای برنامههای تحویل سال صدا و سیما در اختیار اهل فن و کارشناسان رسانه قرار گرفته و حالا یادداشتهای تحلیلی متعددی در کند و کاو ویژهبرنامههای تحویل سال منتشر میشود.
در این نوشتار شبکه نسیم و دستپخت سال تحویلی آن مورد بررسی قرار گرفته است.
"ای نسیم سحری عید شد" شبکه نسیم هدفمند چینش و قاببندی شده بود، از نحوه انتخاب میهمانان غیر چهره و غیر معروف که نمایندگی اقشار مختلف جامعه را به عهده داشتتد، تا دعوت از چهرههایی که هر کدام احترام برانگیز بودند.
اینکه چند نوجوانان یا زنی سالمند، یا حتی یک مبتلا به سندروم داون یا خانوادههایی که صفت خانواده شهید را دارند، بخش قابل توجهی از میهمانان برنامه عیدانه شبکه نسیم را تشکیل دادند، یعنی اینکه مردم مقابل مردم نشستند و از خودشان گفتند و از خودشان شنیدند و حس و حال خودمانی بودن را القا کرد.
دعوت میهمانانی از اقشار مختلف نشان دهنده عمق نگاه و وسعت دید است که همگان را میبیند و اعتقاد دارد، ایران برای همه است و نظریه رد شده که، "صدا و سیما مال ماست" را به کل کنار میگذارد.
این شیوه در دعوت چهرههای شناختهشدهتر مانند ایرج، استاد آواز و موسیقی ایرانی هم دیده شد. خواننده نوستالژیکی که صدای او پای ثابت تصویر فیلم فارسی بود و گفتوگو با او در ویژهبرنامه تحویل سال و آواز دست اولی که با همراهی ویولون خواند، رضایت جمعی را به همراه داشت.
شبکه نسیم به جای اینکه به مانند برخی شبکههای دیگر، معرف نامهایی مانند معین و هایده باشد، ایرج را مقابل دوربین نشاند و صدایش را پخش کرد تا از این حیث پیشگام باشد.
اما نقدی که به این برنامه میتوان داشت، نوع برخورد و مواجهه مجری با مخاطبان و میهمانانش است.
فرزاد حسنی از قویترین مجریان تلویزیونی است که بعد از چند سال امکان اجرای برنامهای در این سطح را یافت. او البته یک ضعف بزرگ دارد، خود برتر بینی ریزی که در ذات او نهفته است و به این دلیل در مواجهه با افراد، نگاه بالا به پایین دارد و هر جا که مثلاً میخواهد مقابل میهمانانی همچون ایرج، تواضع و فروتنی نشان دهد، همچون دانای کلی رفتار میکند که واقف به همه چیز است و حتی استاد آواز ایران را به واسطه بزرگی خود مورد تفقد قرار میدهد و تاییدش میکند.
به نظر کارگردانان نقش مهمی در کنترل مجری در چگونگی برخورد و تعامل با میهمانان و مخاطبان دارد که به درستی ایفای نقش نکرده است و شاید او هم مقهور شخصیت خاص مجری شده باشد.
به هر حال، در روز پول پاشیهای شبکههای تلویزیونی شاهد رشد ایدهها در شبکه نسیم بودیم و نسیم با این شیوه توانست رقبای قدرتمند خود همچون شبکه یک و شبکه ۳ که برنامههای پر زرق و برقی ساخته بودند را پشت سر بگذارد.
هرچند برنامه های این شبکه تلویزیونی میتوانست قویتر باشد اما در بین برنامههای دیگر خودی نشان داد و استاندارد جدیدی از برنامههای ترکیبی مناسبتی را به منصه ظهور گذاشت.