یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۶
نظرات: ۲
۰
-
ایران برای گذر از این شرایط سناریوی مهمی دارد

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: ایران کشوری نیست که تحت تاثیر فشارها عقب نشینی کند و به لحاظ سیاسی و اقتصادی به بن بست برسد. جمهوری اسلامی در طول حیات ۴۶ ساله خود به خوبی توانسته است، ابر چالش ها را مدیریت کند و این بار هم حتما راهی برای گذر از این شرایط می یابد.

امیرعلی ابوالفنح ،‌ کارشناس‌ سیاست خارجی  در گفت وگو با «اطلاعات آنلاین» در واکنش به شرایط ملتهب منطقه اظهار داشت: اینکه در شروع دوره دولت چهاردهم به یکباره منطقه تحت تأثیر حملات رژیم صهیونیستی قرار دارد، ‌نشانگر دشواری کار پزشکیان و چهره‌های دولت جدید است.‌ از سوی دیگر شرایط داخلی کشور نیز به گونه ای است که با اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری جامعه امیدوارانه به انتظار گذر از وضعیت موجود است . بنابراین پزشکیان باید بدون توجه به آتش‌افروزی اسراییل برای برآورده شدن توقعات عمومی تلاش کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: البته آنچه دولت پزشکیان در مدت زمان شروع به فعالیت خود به نمایش گذاشته، موید این امر است که تیم های اقتصادی و دیپلماسی دولت چهاردهم بنای «تلاش در هر شرایطی» دارد و سفرهای مهم و پر شمار رییس جمهوری و همچنین وزیر امور خارجه صحت این ادعا را ثابت می‌کند. در واقع دولت نمی تواند غیر از این عمل کند. چرا که رفع مشکلات مستلزم این است که بتوانیم، در بازارهای اقتصادی دنیا داد و ستد داشته باشیم. 

ایران برای گذر از این شرایط سناریوی مهمی دارد

او افزود: دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، عدم همراهی با آمریکا و البته به دلیل نقص حقوق بشر از جانب رژیم صهیونیست، تقابل با موجودیت اسرائیل است که همین کشور ایران را در موقعیتی خاص قرار داده است.‌ با این حال، دولت می تواند با رصد دقیق شرایط، مخصوصا پتانسیل های موجود در منطقه، روابط با همسایه ها را به گونه ای تنظیم کند تا بخشی از مشکلات از میان برداشته شوند. دقیقا به همین دلیل عراقچی وزیر امور خارجه در اقدامی هوشمندانه‌ با وجود اوج گیری جنگ در منطقه دو سفر مهم به لبنان و سوریه داشت تا پیام صلابت جمهوری اسلامی ایران را به دنیا صادر کند و همچنین نظام بین الملل را به این تشخیص برساند که محدودیت ها باعث انفعال ایران نخواهند شد.

ابوالفتح تصریح کرد: دولت در این برهه فوق‌العاده حساس نباید فراموش کند که افکار عمومی در انتظار تحقق وعده‌های دولت در حوزه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. در واقع دولت و در کل نظام سیاسی باید به ابن تشخیص مهم برسند که مشکلات مربوط به حوزه بین‌الملل زمانی قابل رفع خواهند شد که مردم انگیزه حمایت ۱۰۰ درصدی داشته باشند. به عبارت دیگر می توان اینطور گفت، جامعه زمانی اعتماد و اعتقاد لازم را به سیستم اداره کشور پیدا می‌کند که تصمیم‌گیران در عمل به خواست‌های عموم اهمیت بدهند.

وی توضیح داد: دنیا باید بداند، ایران کشوری نیست که تحت تاثیر فشارها دست های تسلیم را بالا ببرد و به لحاظ سیاسی و اقتصادی به بن بست برسد. جمهوری اسلامی در طول حیات ۴۶ ساله خود به خوبی توانسته است، ابر چالش ها را مدیریت کند و این بار هم حتما راهی برای ترمیم کاستی ها پیدا خواهد کرد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرسنجی

فیلم و سریال‌‌ها را از چه طریقی دنبال می‌کنید؟

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی