چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
نظرات: ۰
۰
-
مشارکت زودهنگام رای دهندگان در آمریکا رکورد زد

بیش از پنج میلیون نفر تاکنون رأی داده‌اند. در ایالت مهم و حساس جورجیا، مشارکت زودهنگام رای دهندگان رکوردشکنی کرده است.

جماران نوشت: در چندین ایالت آمریکا، رای‌گیری زودهنگام برای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد. بیش از پنج میلیون نفر تاکنون رأی داده‌اند. در ایالت مهم و حساس جورجیا، مشارکت زودهنگام رای دهندگان رکوردشکنی کرده است.

رای‌گیری زودهنگام در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ آمریکا روز سه‌شنبه ۲۴ مهر (۱۵ اکتبر) در چندین ایالت آغاز شد اما در ایالت جورجیا، که رقابت سختی بین دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان و کامالا هریس نامزد دمکرات‌ها پیشی‌بینی می‌شود، مشارکت رای‌دهندگان رکوردها را شکسته است. 

پس از باز شدن حوزه‌های رای‌گیری تا ساعت ۱۶ به وقت محلی ۲۵۱ هزار و ۸۹۹ رای ثبت شد. این رقم یک رکورد جدید برای روز اول انتخابات بوده و به گفته مقامات این تعداد مشارکت‌کننده دو برابر انتخابات قبلی در سال ۲۰۲۰ است.

در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰  تنها ۱۳۶ هزار نفر در جورجیا در روز نخست ثبت شده بود.

در سایر ایالت‌های آمریکا نیز رأی‌گیری زودهنگام از طریق رأی‌گیری پستی و یا حضوری در حوزه‌های رأی‌گیری آغاز شده است.

طبق داده‌های دانشگاه فلوریدا تا کنون بیش از پنج میلیون رای‌دهنده آمریکایی از امکان رای‌دهی زودهنگام انتخابات استفاده کرده‌اند.

کامالا هریس، معاون جو بایدن و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه تنگاتنگ در کارزار انتخاباتی رقابت می‌کنند. این انتخابات همچنین به عنوان تصمیمی سرنوشت‌ساز برای آینده دموکراسی در ایالات متحده تلقی می‌شود.

در نظام انتخاباتی آمریکا، رئیس‌جمهور به‌طور غیرمستقیم توسط ۵۳۸ عضو "الکترال کالج" یا مجمع گزینندگان از ایالت‌های مختلف انتخاب می‌شود. هر نامزدی که حداقل ۲۷۰ رای را کسب کند، پیروز انتخابات محسوب می‌شود.

به‌دلیل ویژگی خاص این نظام انتخاباتی، پیش‌بینی می‌شود که نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری تنها در تعداد معدودی از ایالت‌ها، که رقابت‌ها بسیار تنگاتنگ انجام می‌گیرد، تعیین شود.

این که چه کسی به کاخ سفید راه پیدا می‌کند را در نهایت آرای چند ایالت کلیدی از مجموع ۵۰ ایالت آمریکا تعیین می‌کند. ایالت‌هایی که "کلیدی" نام گرفته‌اند و در آنها رقابتی بسیار تنگاتنگ در می‌گیرد. گاه جمهوریخواهان، گاه دمکرات‌ها در این گونه ایالت‌ها پیروز می‌شوند.

ایالت جورجیا، با ۱۶ رأی مجمع برگزینندگان یکی از هفت ایالت به شدت رقابتی به شمار می‌رود.

دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ در جورجیا با اختلاف اندکی از رئیس‌جمهور کنونی، جو بایدن، شکست خورد. پس از آن، ترامپ مدعی شد که نتایج انتخابات دستکاری شده است. 

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرسنجی

فیلم و سریال‌‌ها را از چه طریقی دنبال می‌کنید؟

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب