چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
نظرات: ۰
۰
-
این گیاه دارویی معجزه می کند

جنسینگ یک گیاه دارویی معروف است که در سال‌های اخیر به عنوان یک تقویت‌کننده عمومی برای سیستم ایمنی بدن شناخته شده است. این گیاه از خانواده زنجبیل بوده و منشأ آسیایی دارد.

جینسینگ قرن هاست که در آسیا و آمریکای شمالی استفاده می شود. بسیاری ازافراد از جینسینگ برای بهبود تفکر، تمرکز، حافظه و استقامت فیزیکی استفاده می کنند.همچنین جینسینگ  برای کمک به افسردگی، اضطراب و به عنوان یک درمان طبیعی خستگی مزمن استفاده می شود. این گیاه شناخته شده برای تقویت سیستم ایمنی، مبارزه با عفونت ها مناسب است، بومیان آمریکا زمانی از این ریشه به عنوان محرک و درمان سردرد و همچنین درمان ناباروری، تب و سوء هاضمه استفاده می کردند.

*جینسینگ چیست؟

مصرف داروهای گیاهی در چین باستان حتی اسناد مکتوب در مورد املاک آن به حدود 100 سال قبل از میلاد می رسد.قرن شانزدهم، جینسینگ آنقدر محبوب بود که کنترل مزارع جینسینگ به یک مسئله تبدیل شد. امروزه جینسینگ در بیش از 35 کشور جهان عرضه می شود. بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا سال 2027، انتظار می‌رود بازار جهانی به 12.6 میلیارد دلار برسد.

ترکیبات منحصر به فرد و مفید گونه جینسینگ، پاناکس جین سنوزید، نامیده می شوند و در حال حاضر تحت تحقیقات بالینی برای بررسی پتانسیل آنها برای استفاده پزشکی هستند. جینسینگ آسیایی و آمریکایی هر دو حاوی جین سنوزیدها هستند، اما انواع مختلفی را در مقادیر مختلف شامل می‌شوند.

تحقیقات متفاوت بوده است و برخی از کارشناسان هنوز متقاعد نشده‌اند که داده‌های کافی برای برچسب زدن قابلیت‌های پزشکی جینسنگ وجود دارد - اما برای قرن‌ها مردم به ترکیبات و نتایج مفید آن اعتقاد داشتند.

*انواع جینسینگ:

۱۱ گونه جینسنگ وجود دارد که همه متعلق به جنس Panax از خانواده Araliaceae هستند.  نام گیاه‌شناسی Panax به یونانی به معنای «همه شفا می‌دهند» است.

نام «جینسینگ» برای اشاره به جینسنگ آمریکایی (Panax quinquefolius) و جینسنگ آسیایی یا کره‌ای (Panax ginseng) استفاده می‌شود.  گیاه جینسنگ واقعی فقط متعلق به جنس Panax است، بنابراین گونه‌های دیگر، مانند جینسنگ سیبری و جینسنگ ولیعهد، عملکردهای متفاوتی دارند

*فواید مصرف جینسینگ:

جینسینگ حاوی اجزای دارویی مختلفی از جمله یک سری ساپونین های تری ترپنوئیدی تتراسایکلیک (جین سنوزیدها)، پلی استیلن ها، ترکیبات پلی فنلی و پلی ساکاریدهای اسیدی است. به دلیل وجود این ترکیبات گیاهی دارای مزایای زیر است:

1-خلق و خو را بهبود می بخشد و استرس را کاهش می دهد:

 یک مطالعه کنترل‌شده که در مرکز تحقیقات عملکرد مغز و تغذیه در بریتانیا انجام شد، شامل 30 داوطلب بود که سه دوره درمان جینسینگ و دارونما دریافت کردند. این مطالعه برای جمع‌آوری داده‌هایی در مورد توانایی جینسنگ در بهبود خلق و خو و عملکرد ذهنی انجام شد. نتایج نشان داد که 200 میلی گرم جینسینگ به مدت 8 روز خلق و خو را کاهش داد اما پاسخ شرکت کنندگان به محاسبات ذهنی را نیز به تاخیر انداخت. دوز 400 میلی گرمی باعث بهبود آرامش و محاسبات ذهنی در طول مدت درمان هشت روزه شد.

مطالعه دیگری که در بخش فارماکولوژی در مؤسسه تحقیقات دارویی مرکزی انجام شد، تأثیرات جینسینگ را بر روی موش‌های مبتلا به استرس مزمن آزمایش کرد و دریافت که «خواص ضد استرس قابل توجهی دارد و می‌تواند برای درمان اختلالات ناشی از استرس استفاده شود». دوز 100 میلی گرمی جینسینگ شاخص زخم، وزن غده آدرنال و سطح گلوکز پلاسما را کاهش داد - آن را به یک گزینه دارویی قدرتمند برای استرس مزمن و راهی عالی برای مقابله با زخم و خستگی آدرنال تبدیل کرد.

2-عملکرد مغز را بهبود می بخشد :

جینسینگ سلول های مغز را تحریک می کند و تمرکز و فعالیت های شناختی را بهبود می بخشد.  شواهد نشان می دهد که مصرف روزانه ریشه جینسنگ به مدت 12 هفته می تواند عملکرد ذهنی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر را بهبود بخشد. یک مطالعه انجام شده در بخش نورولوژی در موسسه تحقیقات بالینی در کره جنوبی، اثربخشی جینسینگ را بر عملکرد شناختی بیماران مبتلا به آلزایمر بررسی کرد. پس از درمان جینسینگ، شرکت کنندگان بهبودهایی نشان دادند و این روند گران قیمت به مدت سه ماه ادامه یافت. پس از قطع درمان، بهبودها به اندازه گروه کنترل کاهش یافت. این نشان می دهد که جینسینگ ممکن است برای بهبود علائم آلزایمر و حمایت از سلامت شناختی موثر باشد. اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع مورد نیاز است، یک مطالعه اولیه نشان داد که ترکیبی از جینسینگ آمریکایی و جینکو بیلوبا ممکن است برای بیماران مبتلا به ADHD مفید باشد. مطالعه کودکان 6 تا 12 ساله مبتلا به علائم ADHD نشان داد که استفاده از ترکیبی از مکمل‌های امگا 3 و جینسنگ قرمز کره‌ای علائم ADHD و عملکرد شناختی کودکان از جمله توجه، حافظه و عملکرد اجرایی را بهبود می‌بخشد.

3-خاصیت ضد التهابی دارد :

مطالعه جالبی که در کره انجام شد، اثرات مفید جینسنگ قرمز کره‌ای را بر روی کودکان پس از شیمی‌درمانی یا پیوند سلول‌های بنیادی برای سرطان پیشرفته اندازه‌گیری کرد. این مطالعه شامل 19 بیمار بود که روزانه 60 میلی گرم جینسینگ قرمز کره ای به مدت یک سال دریافت می کردند. نمونه‌های خون هر شش ماه یکبار جمع‌آوری شد و در نتیجه درمان، سیتوکین‌ها یا پروتئین‌های کوچکی که مسئول ارسال سیگنال به مغز و تنظیم رشد سلولی هستند، به سرعت کاهش یافت. تفاوت معنی داری با گروه کنترل داشت. این مطالعه نشان می دهد که جینسینگ قرمز کره ای اثر تثبیت کننده سیتوکین های التهابی در کودکان مبتلا به سرطان پس از شیمی درمانی دارد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ در مجله آمریکایی طب چینی بر روی موش‌ها منتشر شد، همچنین تأثیر جینسنگ قرمز کره‌ای سایتوکاین‌های التهابی را اندازه‌گیری کرد. پس از دادن 100 میلی گرم عصاره جینسینگ قرمز کره ای به مدت هفت روز به موش ها، ثابت شد که میزان التهاب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و آسیب هایی که قبلاً به مغز وارد شده بود را بهبود می بخشد. مطالعه حیوانی دیگری اثرات ضد التهابی این گیاه را اندازه گیری کرد. جینسینگ قرمز کره ای برای خواص ضد آلرژیک آن روی 40 موش مبتلا به رینیت آلرژیک، یک بیماری التهابی شایع راه هوایی فوقانی که معمولاً در کودکان و بزرگسالان دیده می شود، آزمایش شد. شایع ترین علائم شامل احتقان، خارش بینی و عطسه است. در پایان کارآزمایی، جینسینگ قرمز کره‌ای واکنش التهابی آلرژیک بینی را در موش‌ها کاهش داد و جایگاه این گیاه را در بین بهترین غذاهای ضد التهابی نشان داد.

4-ممکن است به کاهش وزن کمک کند :

یکی دیگر از مزایای شگفت انگیز جینسینگ توانایی آن در عملکرد به عنوان یک سرکوب کننده طبیعی اشتها است. همچنین متابولیسم شما را افزایش می دهد و به بدن کمک می کند تا با سرعت بیشتری چربی بسوزاند. مطالعه‌ای که در مرکز تحقیقات پزشکی گیاهی تانگ در شیکاگو انجام شد، اثرات ضد دیابتی و ضد چاقی جینسینگ را در موش‌های بالغ اندازه‌گیری کرد. به موش ها 150 میلی گرم عصاره جینسینگ به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به مدت 12 روز تزریق شد. در روز پنجم، موش‌هایی که این عصاره را مصرف می‌کردند، سطح گلوکز خون ناشتا به‌طور قابل‌توجهی پایین‌تر بود. پس از روز دوازدهم، تحمل گلوکز در موش‌ها افزایش یافت و سطح کلی گلوکز خون 53 درصد کاهش یافت. موش های تحت درمان نیز کاهش وزن را نشان دادند که از 51 گرم شروع شد و درمان با 45 گرم به پایان رسید. مطالعه مشابهی که در سال 2009 انجام شد نشان داد که جینسینگ نقشی حیاتی در اثر ضد چاقی در موش دارد. این نشان دهنده اهمیت بالینی بهبود مدیریت چاقی و سندرم های متابولیک مرتبط با این گیاه است.

5-درمان جینسینگ باکتری های ریه را کاهش داده است:

 مطالعات روی موش ها نشان داده است که می تواند رشد فیبروز کیستیک، یک عفونت رایج ریه را متوقف کند. در یک مطالعه در سال 1997، به موش‌ها تزریق جینسینگ داده شد و پس از دو هفته، گروه تحت درمان بهبود قابل‌توجهی پاکسازی باکتریایی از ریه‌ها را نشان داد. تحقیقات همچنین نشان می دهد که یکی دیگر از مزایای جینسینگ توانایی آن در درمان بیماری ریوی به نام بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) است که به عنوان جریان هوای مزمن ضعیف شناخته می شود که معمولاً با گذشت زمان بدتر می شود. طبق این تحقیق، مصرف خوراکی جینسینگ عملکرد ریه و برخی علائم COPD را بهبود می بخشد.

6-سطح قند خون را کاهش می دهد :

چندین مطالعه نشان می دهد که جینسینگ آمریکایی سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد و برای بهبود علائم دیابت کار می کند. یک مطالعه انجام شده در واحد علوم اعصاب شناختی انسان در بریتانیا نشان داد که جینسینگ باعث کاهش سطح گلوکز خون یک ساعت پس از مصرف گلوکز می شود و این امر تایید می کند که جینسینگ دارای خواص تنظیم کننده قند است. یکی از مشکلات اولیه دیابت نوع 2 این است که بدن به اندازه کافی به انسولین پاسخ نمی دهد. مطالعه دیگری نشان می‌دهد که جینسینگ قرمز کره‌ای حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و توانایی این گیاه را برای کمک به کاهش سطح قند خون و کمک به افرادی که با دیابت نوع ۲ دست و پنجه نرم می‌کنند، توضیح می‌دهد.

7-ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند:

 تحقیقات نشان داده است که جینسینگ دارای خواص ضد سرطانی قوی است زیرا توانایی آن در مهار رشد تومور است. اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع مورد نیاز است، گزارش‌ها نتیجه می‌گیرند که بهبود در ایمنی سلولی شامل سلول‌های T و سلول‌های NK (سلول‌های کشنده طبیعی) - همراه با مکانیسم‌های دیگر مانند استرس اکسیداتیو، آپوپتوز و رگ‌زایی - به این گیاه خواص ضد سرطانی می‌دهد. بررسی‌های علمی بیان می‌کند که جینسینگ سرطان را از طریق مکانیسم‌های ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و آپوپتوز کاهش می‌دهد تا بر بیان ژن تأثیر بگذارد و رشد تومور را متوقف کند. این نشان می دهد که این گیاه ممکن است به عنوان یک پیشگیری کننده طبیعی از سرطان عمل کند. تعدادی از مطالعات روی تأثیر خاص جینسینگ بر سرطان کولورکتال متمرکز شده‌اند، زیرا از هر ۲۱ نفر در ایالات متحده یک نفر در طول زندگی خود به سرطان کولورکتال مبتلا می‌شود. محققان سلول های سرطان روده بزرگ انسانی را با عصاره جینسینگ بخارپز شده درمان کردند و دریافتند که اثرات ضد تکثیر 98 درصد برای HCT-116 و 99 درصد برای سلول های SW-480 است. هنگامی که محققان ریشه جینسینگ آمریکایی بخارپز شده را آزمایش کردند، نتایجی را یافتند که با عصاره جینسینگ بخارپز شده قابل مقایسه است

8-سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند :

یکی دیگر از مزایای جینسینگ که به خوبی تحقیق شده است، توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی است - کمک به بدن در مبارزه با عفونت و بیماری. ریشه، ساقه و برگ برای حفظ هموستاز ایمنی و افزایش مقاومت در برابر بیماری یا عفونت استفاده شده است. چندین مطالعه بالینی نشان داده اند که جینسینگ آمریکایی عملکرد سلول هایی را که در ایمنی نقش دارند، بهبود می بخشد. هر نوع سلول ایمنی از جمله ماکروفاژها، سلول های کشنده طبیعی، سلول های دندریتیک، سلول های T و سلول های B را تنظیم می کند. عصاره جینسینگ ترکیبات ضد میکروبی تولید می کند که به عنوان یک مکانیسم دفاعی در برابر عفونت های باکتریایی و ویروسی عمل می کند. مطالعات نشان می دهد که ترکیبات پلی استیلن آن در برابر عفونت های باکتریایی موثر است. تحقیقات روی موش‌ها نشان داد که جینسینگ تعداد باکتری‌های موجود در طحال، کلیه و خون را کاهش می‌دهد.

 عصاره جینسینگ همچنین موش ها را از مرگ عفونی ناشی از التهاب محافظت می کند. گزارش ها نشان می دهد که این گیاه همچنین دارای اثرات بازدارنده بر رشد بسیاری از ویروس ها از جمله آنفولانزا، اچ آی وی و روتاویروس است.

9-رفع علائم یائسگی

 علائم مزاحم مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، نوسانات خلقی، تحریک پذیری، اضطراب، علائم افسردگی، افزایش وزن، بی خوابی و نازک شدن موها، با یائسگی همراه هستند. برخی شواهد نشان می دهد که جینسینگ می تواند به کاهش شدت و بروز این علائم به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی طبیعی یائسگی کمک کند.

دوزهای جینسینگ در تحقیقات علمی مورد مطالعه قرار گرفته است: برای دیابت نوع 2، دوز موثر  که معمول به نظر می رسد 200 میلی گرم در روز باشد.برای استرس، تنش یا خستگی، روزانه 1 گرم یا 500 میلی گرم دو بار در روز مصرف کنید.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرسنجی

فیلم و سریال‌‌ها را از چه طریقی دنبال می‌کنید؟

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب