یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
نظرات: ۱
۰
-
تحلیل روزنامه اسرائیلی درباره سفر قالیباف به بیروت چه بود؟

سفر اخیر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به لبنان و بازدید از مناطق جنگ زده در قلب بیروت، مورد توجه رسانه های اسرائیلی قرار گرفته است.

جماران نوشت: جورزالیم پست در گزارشی کوتاه در این باره می‌نویسد:

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، خلبان هواپیمای روز شنبه به مقصد لبنان بود. این سفر به دلایل مختلفی مهم است. قبل از هر چیز، از لحاظ نمادین مهم است که ایرانی ها با وجود جنگ و (شهید) شدن چند تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سال گذشته، از پرواز به بیروت احساس راحتی کنند. علاوه بر این، تصمیم او برای برعهده گرفتن کنترل هواپیما در بخشی از این سفر، نوعی جسارت و تلاش ایرانیان برای جلب توجه و تبدیل شدن به تیتر اخبار منطقه است.

قالیباف صبح شنبه وارد بیروت شد و با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان که رئیس امل است و در گذشته نیز با مقامات آمریکایی رایزنی هایی داشته گفت و گو کرد. می توان گفت که نبیه بری اکنون چهره کلیدی و البته قدرت طلبی در ساختار سیاست داخلی لبنان به حساب می آید. او هم یک میانجی خوب در مسائل داخلی لبنان است و هم به دلیل شیعه بودن می  تواند از طرف حزب الله با غرب صحبت  کرده و یا حداقل واسطه قابل اعتمادی باشد. وقتی او با ایران صحبت می کند، به عنوان یکی از اجزای اصلی پارلمان لبنان این کار را انجام می دهد. لبنان رئیس جمهور ندارد و این بدان معناست که بری و همچنین نجیب میقاتی، نخست وزیر، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.

به گزارش رسانه های ایرانی، قالیباف دومین مقام ایرانی است که از زمان آغاز حملات هوایی شدید اسرائیل به این کشور عربی در اواخر ماه گذشته، به لبنان سفر می کند. عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران روز 13 مهرماه برای گفت و گو با مقامات ارشد به لبنان سفر کرد.

قالیباف در بخشهایی از سخنان خود در لبنان گفت: «ایران آماده کمک به لبنان است. پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای را به مردم لبنان ابلاغ کرده‌ام.»

رئیس مجلس ایران همچنین از مناطقی که در بیروت بمباران شده بود بازدید کرد.این از نظر نمادین نیز اهمیت دارد. همه چیز برای نشان دادن نفوذ ایران در لبنان است و مقامات آن می توانند آشکارا از بیروت در بحبوحه جنگ بازدید کنند. تهران در تلاش است نشان دهد که در رویارویی با اسرائیل دست برنده را در اختیار دارد. این کشور در 1 اکتبر 180 موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد و اسرائیل را تهدید کرد که اگر به این حمله پاسخ بدهد با واکنش تند ایران روبه رو خواهدشد. گروه های مورد حمایت ایران در سراسر یوم کیپور حملاتی را به داخل اسرائیل انجام دادند.   ارتش اسرائیل گفت که در مجموع 320 پرتابه از لبنان در این روز مقدس برای یهودی ها پرتاب شده است. این نشان می‌دهد که ایران و متحدانش مانند حزب‌الله، حماس، گروه‌هایی در عراق و یمن همگی مایل بودند اسرائیل را در این روز تهدید  کنند.

ایران معتقد است که حزب الله می تواند در برابر ضربات اسرائیل مقاومت کند و  ایران نیز در کنار آن قرار دارد.  سفر قالیباف تماماً برای نشان دادن چنین چهره شجاعی از ایران در میان حملات هوایی اسرائیل است. توانایی حزب الله در لبنان برای ادامه پرتاب صدها موشک در روز علیرغم تلفات وارد شده به این گروه، نشان می‌دهد که حزب الله زیرساخت های بسیار قوی دارد که برخلاف تصورات، آسیب چندانی هم ندیده است.

قالیباف در بیروت گفت: از مردم این منطقه پرسیدم چه بلایی سرشان آمده است و آنها به بمباران این منطقه توسط رژیم صهیونیستی اشاره کردند در حالی که همگی لبنانی و مسلمان ساکن این منطقه هستند.

مشخص نیست که آیا در جریان گفت و گوهای رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با مقام های لبنانی درباره آتش  بس در لبنان هم بحث شده است یا خیر. به نظر می رسد ایالات متحده فکر می کند که ممکن است بتواند به آتش بس دست یابد و حتی قدرت حزب الله را در سیاست لبنان کاهش دهد. سفر ایران و دیدار با بری نشان می دهد که این امر بعید است.

فرستادگان ایالات متحده ممکن است با بری و دیگران در لبنان ملاقات کنند، اما واضح است که ایرانی ها همچنان از نظر سیاسی در همسایه شمالی اسرائیل دست بالا را دارند. اینکه آیا آنها از نظر نظامی نیز دست بالا را دارند، باید دید. ایران برنامه‌ای بلندمدت دارد که شامل تلاش برای تضعیف اسرائیل از طریق جنگ‌های طولانی و فرسایشی در غزه و لبنان است.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب