یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۶
نظرات: ۰
۱
-
اعتراف عجیب سی‌ان‌ان درباره حزب‌الله همه را غافلگیر کرد!

شبکه سی ان ان در گزارشی با اذعان به توانایی رزمندگان حزب‌الله در صحنه میدان، به نقل از یک نظامی اسرائیلی نوشت که «جنگ در جبهه شمالی کاملا با آن‌چه در غزه شاهد بودیم تفاوت دارد».

فارس نوشت: وبگاه شبکه آمریکایی سی ان ان گزارش خود از درگیری‌ها در مرز لبنان و فلسطین اشغالی را اینگونه آغاز کرد: «بیمارستان زِیو در شمال اسرائیل در حالت آماده‌باش کامل قرار دارد. عمل‌های غیر اورژانسی به حالت تعلیق درآمده‌اند، از کارکنان خواسته شده است در صورت نیاز به خون‌دهی کمک کنند».

سلمن زارکا، مدیر بیمارستان، به CNN گفت: ما در طول یک سال گذشته در وضعیت جنگی بوده‌ایم، اما پس از ورود ارتش به لبنان، خدمات و تمام کارکنان ما برای موج بعدی تلفات، متأسفانه، آماده هستند؛ انتظار این است که اگر اسرائیل نیروهای بیشتری را به جنوب لبنان اعزام کند، احتمال خونریزی وجود دارد».

مرکز پزشکی زِیو، تنها بیمارستان در این منطقه و نزدیک‌ترین بیمارستان به مرزهای فلسطین اشغالی با لبنان و سوریه و همچنین بلندی‌های اشغالی جولان است. این بیمارستان در صفد، ماه‌ها است که افراد مجروح در اثر حملات مرزی را پذیرش می‌کند.

زارکا، که عضو ذخیره ارتش اشغالگر اسرائیل و فرمانده سابق مرکز خدمات پزشکی است، افزود: «وقتی درگیری در زمین وجود دارد، معمولاً شاهد مجروحان و متأسفانه سربازان کشته‌شده بیشتری هستیم. امیدوارم این اتفاق نیفتد، اما ما باید آماده باشیم».

هنگامی که نیروهای اشغالگر اسرائیل هفته گذشته عملیات زمینی علیه حزب‌الله در جنوب لبنان را آغاز کردند، فرماندهان آن اصرار داشتند که هرگونه اقدام فرامرزی، «محدود» خواهد بود، هم از نظر محدوده جغرافیایی و هم از نظر مدت زمان. اما واقعیت در زمین نشان می‌دهد که ممکن است اشغالگران در حال آماده شدن برای احتمال یک جنگ بسیار بزرگتر باشند.

ارتش اشغالگر اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که واحدهایی از چهار لشکر در حال حاضر در جنوب لبنان در حال جنگ هستند. ارتش اشغالگر اما تعداد سربازان خود را فاش نمی‌کند، اما اعتقاد بر این است که هر لشکر شامل حدود ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ سرباز باشد. اسرائیل همچنین دستورات تخلیه را به تقریباً یک چهارم از قلمرو لبنان گسترش داده است، به طوری که بیش از ۱.۲ میلیون نفر تاکنون مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

دانیل سوبلمن، کارشناس امنیت بین‌المللی در دانشگاه عبری قدس اشغالی، می‌گوید ارتش اسرائیل عمداً در مورد دامنه این عملیات مبهم عمل کرده است.

او می‌گوید: «در ابتدا اسرائیل گفت که این فقط برای اطمینان از نابودی تمام زیرساخت‌های (حزب‌الله) در آن سوی مرز است؛ اما چیزی که همه ما می‌دانیم این است که این زیرساخت‌ها در چند صد متر یا حتی چند کیلومتر آن طرف مرز متوقف نمی‌شوند، بلکه تا بیروت، شمال لبنان و دره بقاع امتداد دارند. اگر اسرائیل واقعاً بخواهد این منطقه را پاکسازی کند، در این صورت با یک عملیات طولانی مدت مواجه خواهیم بود».

ایده یک تهاجم زمینی بزرگ نگرانی‌هایی را در هر دو سوی مرز ایجاد می‌کند، جایی که خاطرات جنگ قبلی هنوز تازه هستند. درگیری سال ۲۰۰۶ در اسرائیل به عنوان «جنگ دوم لبنان» شناخته می‌شود.

اعزام ۱۰۰ نظامی اسرائیلی به یک بیمارستان

برای لبنانی‌ها، درگیری کنونی از جنگ قبلی خونین‌تر است. بر اساس آمار CNN از بیانیه‌های وزارت بهداشت لبنان، بیش از ۱۵۰۰ نفر از تاریخ ۱۶ سپتامبر که اسرائیل حملات خود علیه حزب‌الله را تشدید کرد، در این کشور به شهادت رسیده‌اند.

شبکه CNN اما اذعان کرد که تلفات در اسرائیل عمدتا محدود به نظامیان است؛ به گفته این شبکه طبق آمار اعلامی ارتش اسرائیل، حداقل ۱۴ نظامی از زمان آغاز عملیات زمینی در لبنان در حملات حزب‌الله کشته شده‌اند.

زارکا به CNN گفت که از زمان آغاز عملیات زمینی، جریان مداومی از نظامیان مجروح به بیمارستان می‌آیند - او می‌گوید در چند روز اول، بیش از ۱۰۰ نظامی به بیمارستان منتقل شده‌اند.

هر دو ارتش اسرائیل و حزب‌الله اعلام کرده‌اند که در هفته گذشته درگیری‌های شدیدی رخ داده و چندین حمله مرزی انجام شده است.

ناظران از مقاومت حزب‌الله غافلگیر شده‌اند

وبگاه شبکه CNN در ادامه نوشت: «میزان مقاومت حزب‌الله بسیاری از ناظران را غافلگیر کرده است، با توجه به اینکه اسرائیل اخیراً تقریباً تمام رهبری این گروه تحت حمایت ایران را، از جمله حسن نصرالله، رهبر دیرینه آن، کشته است».

این شبکه افزود: «در عین حال، حزب‌الله به طور منظم موشک‌هایی به سمت اسرائیل شلیک می‌کند و در حالی که بیشتر پرتابه‌ها توسط سیستم‌های دفاع هوایی رهگیری می‌شوند، تعدادی از آن‌ها از سد دفاعی عبور می‌کنند. روز چهارشنبه، دو غیرنظامی اسرائیلی در اثر اصابت یک موشک به کریات شمونا، شهری در چند مایلی مرز، کشته شدند».

چندین نظامی اسرائیلی که در حال حاضر در لبنان می‌جنگند، به CNN گفتند که عملیات در این منطقه کوهستانی و باز بسیار دشوار است.

یکی از نظامیان اسرائیلی، که از اکتبر تا مارس و در ماه‌های ژوئیه و آگوست در غزه مستقر بود و اکنون به جنوب لبنان اعزام شده، می‌گوید «جنگ در مرز شمالی بسیار متفاوت از آن چیزی است که او در غزه شاهد آن بوده است».

او می‌گوید: «چالش این نیست که حزب‌الله به خاطر ایران مجهزتر است یا آموزش بیشتری دارد. چالش این است که ذهن خود را از ماه‌ها جنگ در منطقه شهری به جنگ در منطقه باز تغییر بدهیم». او افزود که حتی ساده‌ترین مانورها، از جمله نحوه حرکت سربازان در یک ستون، کاملاً متفاوت است.

جنگ چریکی

روی کاغذ، ارتش اسرائیل از نظر قدرت به طور قابل توجهی از حزب‌الله پیشی می‌گیرد. اسرائیل سلاح‌های پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر، تعداد قابل توجهی بیشتر از سربازان، اطلاعات بهتر و متحدان قوی‌تر دارد.

اما سربازی که با CNN صحبت کرد، می‌گوید این مزایا در نوع جنگی که در تپه‌های جنوب لبنان در جریان است، چندان مهم نیستند، جایی که سلاح‌های برتر نقش کمتری ایفا می‌کنند.

سوبلمن، کارشناس امنیتی، می‌گوید اسرائیل در جنگ سال ۲۰۰۶ با حزب‌الله تجربه مشابهی داشته است. او می‌گوید: «حزب‌الله در برابر قوی‌ترین ارتش در خاورمیانه قرار داشت، روزانه صدها حمله هوایی اسرائیلی، توپخانه و تمام امکاناتی که یک ارتش مدرن و پیشرفته ارائه می‌دهد در کار بود و آن‌ها شکست نخوردند. آن‌ها زنده ماندند و در طول تمام حملات اسرائیلی، حزب‌الله هر روز توانست صدها موشک به سمت اسرائیل شلیک کند».

دست برتر حزب‌الله در میدان نبرد در مقابل نظامیان اسرائیلی برای بسیاری روزهای جنگ ۳۳ روزه در جولای ۲۰۰۶ را تداعی می‌کند؛ جنگی که نشان داد تنها نقطه قدرت ارتش اسرائیل نیروی هوایی او است، اما در روزی زمین، معادلات کاملا فرق دارد تا جایی که هنوز که هنوز است بسیاری از فرماندهان ارتش اسرائیل در آن دوران از کابوس بلندی‌های جنوب لبنان برای نظامیان سخن می‌گویند.

همچنین در دوران اشغال جنوب لبنان که در نهایت به خروج ارتش اسرائیل در سال ۲۰۰۰ منتهی شد، این نیروهای حزب‌الله بودند که با کمین‌های متعدد، حملات ایذایی و عملیات‌های پارتیزانی در روستاها و تپه‌های جنوب لبنان، ارتش اشغالگر را مجبور به فرار به آن سوی مرزها کردند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب