شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹
نظرات: ۰
۰
-
پرطرفدارترین شبکه‌ اجتماعی میان کاربران ایرانی انتخاب شد +جزئیات

با وجود تلاش‌هایی برای جایگزینی، تلگرام همچنان جایگاه خود را به عنوان محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران حفظ کرده است.

دنیای اقتصاد نوشت: یکتانت، دیتاک و ایسپا در هفته جاری گزارش‌های مختلفی درباره رفتار کاربران ایرانی در فضای آنلاین، برندهای ایرانی محبوب و نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه‌های دولتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند که نتایج جالبی را نشان می‌دهند.

با وجود فیلترینگ تلگرام همچنان محبوب‌ترین شبکه‌ اجتماعی در بین ایرانی‌ها و مخصوصا دانشجویان است. همچنین رسیدگی به امور بانکی، پیگیری اخبار و خرید اینترنتی، سه دلیل اصلی کاربران برای استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هستند. بررسی‌های دیگر نشان می‌دهند که برندهای مرتبط با صنعت مخابرات و اینترنت نیز صدرنشین برندهای پربازدید در شبکه‌های اجتماعی هستند.

پیش از این و در سال‌های قبل، بررسی فعالیت کاربران در شبکه اینترنت از جمله شبکه‌های اجتماعی صرفا ارزیابی بخشی از زندگی ایرانی‌ها بود. اما در حال حاضر که فضای آنلاین بخش جدایی‌ناپذیر و مهمی از زندگی شهروندان است که در بستر فضای مجازی به امور شغلی، تحصیلی، سرگرمی و اوقات فراغت می‌پردازند؛ بررسی وضعیت رفتار ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی و فضای وب می‌تواند تحلیل‌های مناسبی در اختیار مسوولان، کسب‌وکارها و پژوهشگران قرار بدهد. به همین منظور، در هفته گذشته گزارش‌های متنوع و متعددی درباره رفتار کاربران ایرانی در شبکه اینترنت منتشر شده است. یافته‌های آنها بیانگر این است که با وجود رشد عضویت شهروندان در پیام‌رسان‌های داخلی، اما شبکه‌های اجتماعی فیلترشده، به‌خصوص تلگرام، همچنان محبوب‌تر هستند.

در ادامه بررسی‌های یکتانت از جایگاه پیام‌رسان‌ها در بین کاربران ایرانی بیانگر این است که تلگرام پر استفاده‌ترین پیام‌رسان میان همه کاربران است و همچنین ایتا و واتس‌اپ نیز توسط بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان استفاده می‌شوند.

این یافته‌ها نشان داده که میزان استفاده از پیام‌رسان ایتا در میان کاربران نسل ایکس بیشتر است. علاوه بر این، پیام‌رسان واتس‌اپ برای نسل زد بعد از تلگرام در جایگاه دوم و روبیکا در جایگاه سوم قرار دارد. همچنین یافته‌های این گزارش از جایگاه سوپراپلیکیشن‌ها در میان کاربران ایرانی نشان می‌دهد که نسل زد بیشترین سهم استفاده از سوپراپلیکیشن‌ها را در میان سایر گروه‌های سنی دارد. سوپر اپلیکیشن‌های اسنپ، ایرانسل من و روبیکا بیشترین اختلاف را از نظر میزان استفاده بین‌نسلی دارند.

پرطرفدارترین شبکه‌ اجتماعی میان کاربران ایرانی انتخاب شد +جزئیات

از سوی دیگر، همزمان با چشم‌انتظاری مردم و کسب و کارها برای رفع فیلترینگ گزارش‌ها حاکی از شکست قطعی این سیاست اشتباه و تداوم محبوبیت شبکه‌های اجتماعی فیلترشده هستند. نتایج نظرسنجی ایسپا از وضعیت اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه‌های دولتی یکی از این گزارش‌هاست. طبق نتایج آن، بیش از ۷۹‌درصد از اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه‌های دولتی به گشتن در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها می‌گذرد که تقریبا ۹۰‌درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از پیام‌رسان تلگرام استفاده می‌کنند. همچنین گوش‌دادن به موسیقی پس از گشتن در شبکه‌های اجتماعی مجازی دومین فعالیت مورد علاقه دانشجویان به شمار می‌آید. بر اساس یافته‌های این نظرسنجی که در آن ۲هزار و ۲۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور شرکت کرده‌اند، تلگرام، اینستاگرام، واتس‌اپ و یوتیوب به ترتیب پرکاربردترین اپلیکیشن‌هایی است که مورد استفاده دانشجویان قرار می‌گیرد. پس از این چهار اپلیکیشن ایتا و روبیکا و شبکه اجتماعی ایکس قرار می‌گیرد. همچنین میانگین مدت زمان استفاده از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در روز ۲۳۳ دقیقه و در حدود ۴ ساعت است.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب