سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
نظرات: ۱
۰
-
تبعیض صدای بازنشسته‌ها را درآورده/ دولت با همسان‌سازی حقوق گوشه‌ای از مشکلات آن‌ها را حل کند!

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: بازنشستگان تامین اجتماعی از تبعیضی که بین آنها با بازنشستگان کشوری، لشکری و صندوق‌ها وجود دارد، ناراحتند.

اقتصاد ۲۴ نوشت: آسیب زیادی ناشی از تبعیض به بازنشستگان بیمه تامین اجتماعی وارد شده است. در طی سال‌های اخیر تفاوت چشمگیر در میزان حقوق دریافتی بین بازنشستگان کشوری، لشکری و صندوق‌ها با بازنشستگان تامین اجتماعی ایجاد شده که این امر نگرانی بیشتری را در جامعه ایجاد کرده است.

طی سال‌های اخیر هر بار موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان در کشور مطرح و درنهایت بدون نتیجه مسکوت باقی می‌ماند، اما حالا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه علنی یکشنبه ۱۵ مهر ماه گفته است که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حتماً اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان را پیگیری می‌کند و اگر لازم باشد، بنده هم جلسه‌ای در این باره تشکیل می‌دهم.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی؛ افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان کفایت نمی‌کند. بنده به رئیس جمهور توضیح دادم که از محل یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده بین ۷۰ تا ۷۵ همت اعتبار به دست می‌آید و این اعتبار برای اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان کفایت می‌کند که به گفته کارشناسان اجرای متناسب‌سازی باید منطبق با محاسبات بیمه‌ای و آکچوئری و قوانین بالادستی و قانون سازمان تامین اجتماعی باشد.

موضوع متناسب‌سازی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی

این در حالی است که در حال حاضر در بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ۹۰ درصد ضریب مستمری در نظر گرفته شده، در صورتی که ضریب مستمری بازنشستگان بین ۱۵ تا ۲۰ درصد به نسبت دستمزدی که دریافت می‌کردند کاهش داشته که با احتساب کاهش ۱۰ درصدی از ۹۰ درصد قانون متناسب سازی جمعا مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی نه ۹۰ درصد بلکه ۷۰ تا ۷۵ درصد می‌شود و این امر منجر به بی‌عدالتی و نارضایتی جامعه بازنشستگان خواهد شد.

اما در این بین موضوع حفظ امنیت معیشت بازنشستگان حائز اهمیت است. در همین رابطه فتح الله بیات، دبیر اجرایی خانه کارگر شرق تهران گفت: همسان سازی موضوع مهمی است که مورد توجه بازنشستگان قرار گرفته و بارها این قشر بزرگ جامعه با تجمع مقابل مجلس و سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار، خواستار متناسب سازی حقوق خود شده‌اند.

وی تصریح کرد: امروز وضعیت معیشت بازنشستگان بسیار ناراحت کننده و تاسف آور است. زمانی که قانون افزایش حقوق و یا کمک هزینه‌ای برای بازنشستگان لشکری در نظر گرفته می‌شود برای بازنشستگان تامین اجتماعی هم باید انجام شود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ادامه داد: حالا مجلس بودجه همسان سازی حقوق بازنشستگان را در نظر گرفته و براساس آن بودجه تامین شده است و فقط در انتظار ابلاغ و اجرای این قانون هستیم و شکل و محاسبه این همسان سازی نیز بر عهده سازمان تامین اجتماعی است.

به گفته بیات، بازنشستگان تامین اجتماعی با توجه به سوابق بیمه‌ای و پرداختی حق بیمه مستحق همسان سازی هستند. بازنشستگان نسبت به حقی که دارند باید احقاق حق شوند تا در این زمینه شاهد تضعیف حقوق بازنشستگان نباشیم. البته محاسبات با توجه به وضعیت پایه حقوق بازنشستگان متفاوت است که این مسئله بر عهده کارشناسان سازمان تامین اجتماعی است تا هر چه سریعتر پرداختی‌ها اجرایی شود.

ناراحتی بازنشستگان تامین اجتماعی از تبعیض ها

دبیر اجرایی خانه کارگر شرق تهران با بیان اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی از تبعیضی که بین آنها با بازنشستگان کشوری، لشکری و صندوق‌ها وجود دارد، ناراحتند، تاکید کرد: نباید بین بازنشستگان که همه در یک کشور و با تورم یکسان در جامعه زندگی می‌کنند تفاوتی در پرداخت حقوق وجود داشته باشد.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: بازنشستگان از سازمان تامین اجتماعی توقع دارند که تبعیض‌ها را کنار بگذارد و به صورت یکسان و با توجه به مصوبات قانونی، افزایش حقوق مشمول همه بازنشستگان بداند و اجرایی کند.

به گفته این فعال کارگری، بازنشستگان کارگری نیاز به حمایت دارند، حالا با دریافت حداقل‌ها شاید گوشه‌ای از مشکلات و گرفتاری آن‌ها برطرف شود و با ضرورت رفع تبعیض، همسان‌سازی باید برای همه بازنشستگان اجرایی شود.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    همسان سازی را رئیسی به بازنشستگان قول داده بود . نه دکتر پزشکیان عزیز.

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب