دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰
نظرات: ۲
۱
-
پاسخ اسرائیل به عملیات وعده صادق۲ چگونه خواهد بود؟ تاسیسات هسته‌ای هدف اسرائیل است؟

اسرائیل نسبت به عملیات وعده صادق۲ واکنش نشان خواهد داد، اما به احتمال فراوان واکنش او در چارچوب قواعد بازی و محدود به اماکن نظامی خواهد بود.

روزنامه اعتماد نوشت: به‌رغم هشدار جدی ایران و فرستادن سیگنال‌های شفاف، به نظر می‌رسد که اسراییل نسبت به عملیات وعده صادق۲ واکنش نشان خواهد داد. اما به احتمال فراوان واکنش او در چارچوب قواعد بازی و محدود به اماکن نظامی خواهد بود چرا که اگر اسراییل بخواهد تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار بدهد، عملا راه را برای تجدید نظر در دکترین هسته‌ای و دفاعی ایران باز کرده و به آن وجهه قانونی خواهد داد.

در ماه آوریل و ایام عملیات وعده صادق۱، ایران صریحا نسبت به هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای کشور به اسراییل هشدار داده بود و اعلام کرده بود که این اقدام به معنای عبور از خطوط قرمز ایران است. همچنین محتمل است که طی روزهای آینده شاهد واکنش‌های رفت و برگشتی از سوی طرفین نیز باشیم.

تنش جاری میان ایران و رژیم صهیونیستی نه‌تنها این پتانسیل را دارد که تاثیر جدی بر آینده محور مقاومت بگذارد، بلکه می‌تواند تاثیر جدی بر روی نظم سیاسی- اقتصادی منطقه «منا» داشته باشد. برخی کارشناسان معتقدند درگیری کنونی در منطقه، جدال نظم‌سازان جدید و حافظان نظم قدیم است.

به عبارت دیگر ایران و محور مقاومت با توجه به تداوم تهدید وجودی اسراییل و همچنین تحریم‌های امریکا تمایل دارند تا دامنه رقابت‌ها در محدوده برخوردهای ژئوپلیتیکی مانده و وارد فرآیند همکاری دسته‌جمعی با محوریت شورای همکاری خلیج فارس و اسراییل ذیل پیمان ابراهیم نشود. در سوی مقابل اسراییل تلاش دارد تا با تضعیف مقاومت بار دیگر خود را به عنوان قدرت برتر در منطقه شرق عربی تثبیت کرده و تبدیل به ضامن امنیتی کریدور آیمک شود. علاوه بر بازیگران منطقه‌ای، آمریکا- هند از یکسو و از سوی دیگر چین- روسیه نیز دارای منافع مشخصی هستند که برای تحقق هر یک از آن‌ها تلاش می‌کنند تا از یکی از طرفین منازعه حمایت کنند.

در همین ارتباط بخوانید: شیوه و محل احتمالی حمله اسرائیل به ایران به روایت الجزیره

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب