یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
نظرات: ۰
۰
-
هشدار: سرعت گرم‌شدن اقیانوس‌ها ۲برابر شد!

در سال ۲۰۲۳، بیش از ۲۰ درصد از اقیانوس‌های جهان حداقل یک موج گرمای شدید را تجربه کردند، رویدادهایی که اثرات موج‌دار برای زندگی دریایی و ماهیگیری دارند.

به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، سرعت گرم شدن اقیانوس‌ها از سال ۲۰۰۵ تقریباً دو برابر شده است زیرا دمای جهانی به دلیل تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان افزایش می‌یابد.

گزارش ناظر اتحادیه اروپا، کوپرنیک، بر پیامدهای سیاره زمین بر اقیانوس‌ها تاکید کرده که ۷۰ درصد سطح زمین را پوشش می‌دهد و به عنوان تنظیم کننده اصلی آب و هوا عمل می‌کند. کارینا فون شوکمن از کوپرنیک به عنوان اقیانوس شناس به خبرنگاران گفت که گرمایش اقیانوس‌ها از دهه ۱۹۶۰ "به طور مداوم افزایش یافته است" اما در سال‌های پس از ۲۰۰۵ به شدت افزایش یافته است.

در طول دو دهه گذشته، سرعت گرمایش از نرخ بلندمدت ۰.۵۸ وات بر متر مربع به ۱.۰۵ وات بر متر مربع، نزدیک به دو برابر شده است. فون شوکمن، متخصص نقش منحصربه‌فرد اقیانوس در سیستم آب و هوایی زمین می‌گوید: گرمایش اقیانوس‌ها را می‌توان نگهبان ما برای گرمایش جهانی دانست.

این یافته‌ها بازتابی از IPCC است، هیئت متخصصی متشکل از محققان آب و هوا که توسط سازمان ملل متحد در مورد گرمایش طولانی‌مدت اقیانوس‌ها به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای گرمایش سیاره توسط بشریت تعیین شده است.

نهاد IPCC می‌گوید از سال ۱۹۷۰ حدود ۹۰ درصد گرمای اضافی که در جو به دلیل انتشار دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای به دام افتاده است در اقیانوس ها جذب شده است.

اقیانوس‌های گرم‌تر با تأثیر بر الگوهای آب‌وهوای جهانی و مکان‌هایی که بارندگی می‌بارد، به طوفان‌ها و دیگر آب‌وهوای شدید دامن می‌زنند.

کوپرنیک اعلام کرد که گزارشش جزئیات «درجه حرارت اقیانوس‌ها، امواج گرمای دریایی که تا اعماق اقیانوس کشیده می‌شود، از دست دادن بی‌سابقه یخ دریا و افزایش سطح گرمای ذخیره‌شده در اقیانوس» را شرح داده است.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب