دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲
نظرات: ۰
۰
-
قراردادهای ثبت‌شده در سامانه خودنویس از یک میلیون فقره عبور کرد

سامانه خودنویس املاک، سامانه‌ای به‌منظور تسهیل قرارداد اجاره مسکن است. منظور از این تسهیل، هم صرفه‌جویی زمانی است و هم شفافیت‌بخشی به معامله‌ها به‌منظور جلوگیری از کلاهبرداری و هدررفتن پول.

سامانه خودنویس املاک، راه‌حلی نوین برای ثبت آسان و آنلاین قراردادهای اجاره و رهن است. با استفاده از این سامانه، می‌توانید در کمترین زمان ممکن و بدون نیاز به مراجعه حضوری، قرارداد خود را تنظیم و کد رهگیری را دریافت کنید.

از آنجایی که بازار مسکن همواره یکی از پرچالش‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور است، پیچیدگی‌های حقوقی، عدم شفافیت در معاملات و دشواری‌های مربوط به تنظیم قرارداد، مشکلاتی هستند که گریبان‌گیر خریداران، فروشندگان و مستاجران می‌شوند. از این‌رو، سامانه خودنویس با ارائه خدمات خود در بستر اینترنت، گامی مؤثر در جهت رفع این چالش برداشته است.

نگاهی به سابقه سامانه خودنویس

راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات به سال ۱۳۸۸ باز می‌گردد. در آن سال، وزارت مسکن با همکاری وزارت بازرگانی به‌منظور سامان‌دهی به وضعیت بازار مسکن، اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای کردند که تا سال ۱۴۰۰ در اختیار وزارتصنعت، معدن و تجارت بود.

براساس ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، امکان تنظیم قرارداد بین موجر و مستأجر در این سامانه فراهم شد. به بیان دیگر، سامانه «خودنویس» جایگزین سامانه ثبت معاملات و مستغلات کشور شد. ویژگی بارز این سامانه، صرفه‌جویی در کمیسیون املاکی‌ها است. موجر و مستأجر با حذف املاکی‌ها می‌توانند درخواست و مبایعه‌نامه خود را به‌صورت رایگان ثبت کنند.

آمار رو به افزایش ثبت قراردادهای اجاره‌ای در سامانه خودنویس

مهدی ساسانی، مدیرعامل خودنویس، بیان کرد که روند ثبت قراردادهای اجاره مسکن در این سامانه از سال گذشته تاکنون روبه‌افزایش بوده است. او همچنین ادامه داد: با توجه به ارائه کد رهگیری رایگان و همچنین امکان انتخاب متقاضیان از طریق خودنویس، زمینه برای استقبال بیشتر متقاضیان فراهم شده و همین امر باعث شده که ثبت قراردادها در این سامانه افزایش یابد.

تعداد قراردادهای اجاره مسکن از خردادماه سال گذشته به بیش از یک‌میلیون فقره رسید. این آمار حاکی از رشد قابل توجه قراردادها در سایت خودنویس است.

تعدادی از خدمات کلیدی سامانه خودنویس

سامانه خودنویس

در این قسمت به برخی از خدمات کلیدی سامانه جامع و هوشمند خودنویس اشاره می‌کنیم. ناگفته نماند که این سامانه امکان انجام بسیاری از امور مربوط به معاملات ملکی را به‌صورت آنلاین فراهم کرده است.

  • تنظیم قراردادهای رهن و اجاره

سامانه خودنویس امکان تنظیم قراردادهای اجاره و رهن را به‌صورت کاملاً خودکار و با لحاظ همه مسائل حقوقی و قانونی فراهم کرده است. این موضوع از بروز بسیاری از مشکلات و اتفاقات جلوگیری خواهد کرد.

  • استعلام کد رهگیری
  • خودنویس امکان استعلام کد رهگیری برای معاملات ملکی را به‌صورت آنلاین فراهم کرده است. این کد در واقع یک سند معتبر برای احراز معامله و جلوگیری از کلاهبرداری است.
  • ارائه خدمات ثبتی
  • خودنویس امکان ثبت رسمی معاملات ملکی طرفین را به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر اسناد رسمی فراهم کرده است.

سرویس جدید به سامانه خودنویس افزوده شد

مدیر سامانه خودنویس ضمن بیان اینکه تاکنون بیش از یک‌میلیون قرارداد در این سامانه به ثبت رسیده، از افزوده‌شدن سرویس‌های

بررسی اهلیت متعاملین، تصدیق سند و جلسه مجازی نیز به این سامانه خبر داد مهدی ساسانی اظهار کرد که در آخرین به‌روزرسانی سامانه، ۳ سرویس جدید افزوده شد. خدمات این سرویس‌ها به طرفین معامله کمک می‌کند تا با خیالی آسوده‌تر به ثبت قرارداد ملکی خود اقدام کنند.

مهدی ساسانی همچنین افزود: در تلاش هستیم تا با شبکه‌های بانکی در تعامل باشیم و با افزودن برخی خدمات بانکی به خودنویس، فرآیندهای انعقاد قرارداد، انتقال پول و اجرای قراردادهای تعهدی را تسهیل کنیم. ما قصد داریم که در آینده‌ای نزدیک، اجاره‌های کوتاه‌مدت، خرید و فروش سرقفلی، پنل نمایندگان و امکان ایجاد پیش‌نویس قرارداد را به سامانه بیفزاییم.

صرفه‌جویی میلیاردی در بازار اجاره با سامانه خودنویس

اجاره با سامانه خودنویس

هدف از راه‌اندازی سامانه خودنویس نظارت مستقیم دولت بر بازار مسکن بود. کارشناس بازار مسکن اظهار داشت که صرفه‌جویی در هزینه‌ها از طریق سایت خودنویس به ۱۷۰۰ میلیارد تومان رسید. این کارشناس خودنویس را یک سامانه کاربردی معرفی کردکه به‌منظور بهینه‌سازی معاملات املاک طراحی شده است.

در واقع، این سامانه با آسان‌کردن تنظیم قرارداد، شفافیت و ایجاد امنیت در معامله‌های ملکی، نقش بسزایی در بهبود بازار مسکن دارد. با ایجاد این سامانه، علاوه بر اینکه اجاره‌بهای مسکن منطقی در نظر گرفته شده، با اعطای کد رهگیری به افراد، تا حد زیادی از مشکلات حقوقی و اختلافات بین طرفین کم می‌شود. انجام تمامی مراحل ثبت قرارداد به‌صورت آنلاین هم به افزایش راندمان و هم به رونق معامله‌های ملکی کمک زیادی می‌کند.

مراحل تنظیم قرارداد در سامانه خودنویس

اگر شما هم قرار است جزء معامله‌گرانی باشید که می‌خواهند قرارداد معامله را در خودنویس تنظیم کنند، لازم است مراحل زیر را بدانید:

  1. ورود به سامانه khodnevis.mrud.ir
  2. انتخاب بخش خدمات دولت هوشمند برای احراز هویت
  3. ورود به بخش مدیریت قرارداد و کلیک بر دکمه ایجاد قرارداد جدید
  4. تعیین نقش ایجادکننده قرارداد
  5. واردکردن اطلاعات مورد نیاز به‌صورت دقیق
  6. انتخاب ملک مورد معامله (ملک باید توسط مالک در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت شده باشد)
  7. افزودن طرف دیگر قرارداد
  8. تکمیل نسخه پیش‌نویس
  9. دریافت پیامک تأیید برای طرفین قرارداد
  10. امضای قرارداد توسط طرفین
  11. افزودن شهود توسط طرفین
  12. امضای شهود

صحت اطلاعات کاربران در سامانه خودنویس چگونه به تأیید می‌رسد؟

بررسی احراز هویت در خودنویس توسط خدمات دولت هوشمند انجام می‌شود. هر کاربر با استفاده از شماره‌تلفنی که به نام خودش باشد، احراز هویت را انجام می‌دهد. همچنین سرویس اهلیت با بررسی کد ملی افراد طرف قرارداد، صلاحیت معاملاتی طرفین را ازنظر قانونی بررسی می‌کند. درصورتی‌که هرکدام از آن‌ها ممنوع‌المعامله باشند، امکان امضای قرارداد به آن‌ها داده نخواهد شد.

جمع‌بندی

سامانه خودنویس یک راهکار تازه به‌منظور شفافیت و بهبود بازار اجاره مسکن است. هدف از ایجاد و راه‌اندازی خودنویس، رصد و نظارت دولت بر بازار پرچالش اجاره مسکن است. خودنویس در راستای کنترل حق کمیسیون مشاورین املاک، جلوگیری از فرارهای مالیاتی و ممانعت از دریافت مبالغ گزاف راه‌اندازی شد.

اتوماسیون فرآیند مجهز به هوش مصنوعی خودنویس، نقش مؤثری در سرعت و دقت انجام کارها دارد. بدین‌واسطه، مالکان و مستأجران این امکان را دارند تا قرارداد خود را به‌صورت غیرحضوری ثبت کنند. این موضوع و سایر مزایایی که از این سامانه در مقاله امروز خواندید، عواملی هستند که باعث افزایش معامله‌ها تا بیش از یک‌میلیون فقره شدند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب