جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۸
نظرات: ۰
۰
-
آقای پزشکیان کشورهای همسایه را فراموش نکنید

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر ضرورت همکاری همه جانبه دولت پزشکیان با کشورهای همسایه تاکید کرد.

ابراهیم عزیزی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دوازدهم در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» با اشاره به اظهارات مسعود پزشکیان در اولین نشست خبری خود با رسانه های داخلی و خارجی با تاکید بر اهمیت دیپلماسی خارجی در اداره کشور اظهار داشت: نظام بین‌الملل بنای ناسازگاری با جمهوری اسلامی دارد، بنابراین سیستم تصمیم‌گیری باید با تدبیر لازم و واقع‌بینی  روابط خود با کشورهای دیگر را طوری تنظیم کند که تهدیدها به کمترین حالت ممکن و فرصت‌ها به بیشترین میزان برسد تا از این طریق امکان دفاع از استقلال و منافع ملی ممکن شود.

این نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اینکه آقای پزشکیان رسماً اعلام کرده است که حاضر به همکاری و مبادله با همه کشورها است، نشان می دهد که عزم و اراده دولت چهاردهم و البته نظام حکمرانی کشور به تعامل با کشورهای مختلف جهان قرار دارد.

وی گفت: البته تعامل و همکاری اقتصادی و سیاسی ایران با دیگر کشورها در شرایطی محقق می‌شود که مذاکرات یک‌طرفه نباشد و منافع دو طرف تامین شود. بنده قویا معتقدم، دولت پزشکیان در حالی اصرار به رویکرد تعاملی دارد که مراقب است تا دولت های بیگانه از هر منطقه‌ای که در دنیا قرار دارند، نتوانند منویات خود را به ایران تحمیل کنند.

عزیزی همچنین پرونده هسته‌ای ایران را با اهمیت ترین موضوع سیاست خارجی دولت چهاردهم دانست و گفت: اگر نتوانیم مسیر این پرونده را باز کنیم، داد و ستد با کشورهای دیگر فقط تا حد مشخصی می‌توانند کمبودهای اقتصادی ما را جبران کنند. به همین دلیل در وهله اول باید مرافب باشیم تا آمریکا نتواند طرف‌های دیگر این پرونده را برای اجرای سیاست اعمال فشار به ایران با خود همراه کند. من امیدوارم تیم دیپلماسی دولت پزشکیان با اشراف دفبق نسبت به شرایط و وضعیت موجود، مذاکرات هسته‌ای را مدیریت کند.

این فعال سیاسی با اشاره به این که آقای پزشکیان در کنفرانس خبری خود با خبرنگاران از سفر قریب الوقوع ولیعهد عربستان به تهران خبر داده است، گفت: این موضوع می‌تواند نکته‌ای امیدوارکننده باشد. در واقع در شرایطی که غرب از ایران ستیزی  دست نمی‌کشد، رابطه با همسایه‌های حوزه خلیج‌فارس می‌تواند نفش گره‌گشایی را ایفا کند.

وی تاکید کرد: منطقه خاورمیانه به قدری پتانسیل دارد که اگر کشورهای این منطقه استراتژیک بتوانند روابط و تعاملات خود را تقویت کنند، بی‌شک احتیاج آن ها  به غرب کم و کمتر خواهد شد. به عنوان مثال همنشینی اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهایی چون عربستان، امارات، قطر ،‌ عمان و .. اگر همراه با منافع دوجانبه باشد، هم برای ما و هم برای آنها دستاوردهای زیادی خواهد داشت.

عزیزی با اشاره به شرایطی که در این چند سال بر کشور و البته مردم گذشته است، افزود: وضعیت چند سال گذشته ما را به این وا می‌دارد که همتی مضاعف به خرج دهیم تا مانع‌ها را یکی پس از دیگری از پیش روی سیستم مدیریت کشور برداریم. حالا که دولت و مجلس به دلیل انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری همزمان شروع به فعالیت کرده‌اند، تعامل بین دو قوه سهل‌تر امکان‌پذیر است. امیدوارم دولتی‌ها و نمایندگان مجلس به گونه‌ای تا تعامل کننذ تا فضا برای شکوفایی در همه حوزه‌ها فراهم شود.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب