پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷
نظرات: ۰
۰
-
عمل ماموپلاستی چیست؟

ماموپلاستی (Mammoplasty) نوعی روش جراحی سینه است که با کمک آن می‌توان مشکلات بزرگی سایز و افتادگی سینه‌ها در بانوان را رفع نمود. ماموپلاستی با کاهش حجم سینه‌ها دردها و آسیب‌هایی که به دلیل بزرگی سایز سینه و سنگینی آن‍ها برای خانم‌ها ایجاد می‌شود مانند دردهای شانه، درد کمر و آسیب به مهره‌های گردن و ستون فقرات را از بین می‌برد.

همچنین از این روش جراحی زمانی که سینه‌های فرد دچار عدم تقارن یا افتادگی شده و یا به دلیل ابتلا به سرطان عمل برداشتن سینه (ماستکتومی) انجام داده‌ باشد، برای بازسازی پستان‌ها استفاده می‌شود.

در طول عمل ماموپلاستی بخشی از بافت چربی، پوست و غدد موجود در پستان برداشته شده و با این کار موجب کاهش سایز و تغییر در ظاهر سینه‌ها می‌شوند. 

هدف انجام عمل ماموپلاستی در کرج

برخی افراد به دلایل متفاوتی می‌خواهند مشکلاتی همچون موارد زیر را برطرف کنند:

  • درد مزمن کمر، گردن و شانه

  • حساسیت پوستی و قرمزی در زیر سینه 

  • درد عصب

  • محدود شدن فعالیت‌ها

  • عدم اعتماد به نفس به دلیل ظاهری ناخوشایند

  • مشکل داشتن در تهیه لباس و سوتین

اگر ساکن کرج هستید و تصمیم به انجام عمل ماموپلاستی در کرج را دارید، دکتر بلال دلشاد، فوق تخصص جراحی پستان در کرج می‌تواند با ارائه بهترین مشاوره به شما در طی انجام این جراحی کمک کند.

چه افرادی کاندید مناسبی برای انجام عمل ماموپلاستی نیستند؟

در طی برخی شرایط افراد نمی‌توانند به دلیل ریسک بالا و خطر جانی، جراحی ماموپلاستی انجام دهند. در ادامه به برخی موارد اشاره می‌کنیم:

  • سیگار و دخانیات مختلف مصرف می‌کنند.

  • بیماری‌های خاص مانند دیابت یا مشکلات قلبی دارند.

  • افرادی که بسیار چاق هستند.

  • انتظار بخیه و ایجاد هر جای زخمی روی سینه ندارند.

همچنین افرادی که چنین برنامه‌هایی دارند، باید از این عمل خودداری کنند:

بارداری بعد از عمل ماموپلاستی

در صورتی که قصد بارداری دارید، نباید این عمل را انجام دهید؛ زیرا، ممکن است شیردهی را چالش‌برانگیز کند. در زمان بارداری بعد از عمل ماموپلاستی، به دلیل اضافه وزن و همچنین پر شدن سینه از شیر و افزایش حجم آن، تاثیر عمل ماموپلاستی را از بین می‌برد و ظاهر آن را دچار تغییر می‌کند.

کاهش وزن شدید بعد از ماموپلاستی

اگر قصد دارید مقدار زیادی وزن از طریق تغییر رژیم غذایی کم کنید و فعالیت‌های ورزشی دارید، بهتر است ابتدا صبر کنید تا به وزن مطلوب و دلخواه خود برسید، یعنی اصطلاحا استاپ وزنی داشته باشید و سپس اقدام به عمل جراحی ماموپلاستی کنید. کاهش وزن در اغلب مواقع منجر به تغییر سایز سینه می‌شود.

شیردهی بعد از عمل ماموپلاستی

برای انجام عمل ماموپلاستی و کاهش حجم سینه، مجاری شیر بیمار تا حدود زیادی بریده می‌شود و تاثیر بسیاری بر روی تولید و تامین شیر از طرف مادر می‌گذارد. اگر قصد بارداری و شیردهی در آینده دارید، بهتر است اصلا عمل ماموپلاستی را انجام ندهید. طول و عمق برش عمل ماموپلاستی در میزان توانایی تولید شیر بسیار تاثیر می‌گذارد.

عمل ماموپلاستی شامل چه مراحلی می شود؟

مرحله اول: پیش از هرچیز پزشک یا جراح شما را معاینه کرده و سوابق پزشکی شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین شما در جلسه مشاوره پیش از عمل می‌توانید خواسته‌ها و انتظارات خود از نتیجه عمل را با پزشک در میان بگذارید. پزشک پس از بررسی نتایج آزمایش‌ها و اطمینان از سلامت عمومی شما، زمان عمل را مشخص می‌کند.

مرحله دوم: در قدم بعدی پزشک ناحیه برش سینه را مشخص کرده و پس از بیهوشی، الگوی برش را با توجه به اندازه سینه‌ها و بافت آن مشخص می‌کند.

مرحله سوم: پس از بیهوشی، جراح براساس روش انتخابی خود و هدف شما برای انجام این عمل، بافت و پوست اضافی را بدون آسیب به ارتباط خونی آن با سینه خارج می‌کند.

مرحله چهارم: پس از برداشتن بافت‌های مورد نظر و انجام اصلاحات لازم در سینه‌ها، درصورت نیاز محل قرارگیری نوک سینه تغییر پیدا می‌کند. سپس قسمت‌های برش‌ داده شده بخیه می‌شوند.

دوره نقاهت و مراقبت های بعد از ماموپلاستی

برای به دست آوردن بهترین نتیجه مراقبت های بعد از ماموپلاستی بهتر است اعمال زیر را انجام دهید:

  1. پس از معاینه و صدور اجازه از سمت جراح خود، می‌توانید راه رفتن را آغاز کنید. استراحت مطلق و عدم فعالیت بدنی، احتمال لخته شدن خون را افزایش می‌دهد.

  2. تا چندین ماه از فعالیت‌های فیزیکی سنگین مانند ورزش، بلند کردن و جابجایی اجسام سنگین بپرهیزید و دست خود را بالاتر از سر قرار ندهید.

  3. داروهای خود را طبق تجویز پزشک مصرف کرده و از مصرف داروهای خودسرانه حتی مسکن خودداری کنید.

  4. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکاتی که پس از جراحی باید به آن توجه نمایید، استفاده از سوتین بعد از عمل ماموپلاستی تجویز شده توسط پزشک است.

  5. تا حداقل ۲ روز پس از انجام جراحی ماموپلاستی استحمام ممنوع است. پس از آن نیز سینه‌ها نباید در معرض مستقیم آب قرار بگیرند و حمام کردن با آب داغ و پرفشار نیز ممنوع است.

  6. محل زخم جراحی باید خنک، خشک و تمیز نگه داشته شود. همچنین برای تسریع ترمیم آن می‌توانید از میوه‌هایی مانند آناناس استفاده نمایید.

  7. مصرف چربی و نمک خود را در دوره نقاهت عمل ماموپلاستی به حداقل برسانید.

  8. تا حداقل یک ماه پس از جراحی از مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کنید.

جای بخیه بعد از عمل ماموپلاستی باقی می‌ماند؟

باقی ماندن جای زخم و بخیه جراحی ماموپلاستی بسیار بستگی به عمق برش دارد. اگر برش ها به صورت سطحی باشد، اسکار عمل ماموپلاستی کمتر باقی می‌ماند و می‌توان با استفاده از روغن های مخصوص، کرم های ترمیم کننده و بعضا لیزر محل آن را کمرنگ تر و بعضا کامل از بین برد. اما اگر عمق برش ها بیشتر باشد محل زخم باقی می‌ماند که کاملا طبیعی است و نیاز نیست به خاطر از بین بردن محل زخم دست به اعمال خطرناک و دارای عوارض بزنید.

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

بعد از عمل ماموپلاستی بسیار التهاب و درد در قسمت ناحیه جراحی شده به وجود خواهد آمد که به همین دلیل نمی‌توانید به هر شکلی بخوابید. در روزهای ابتدایی به پهلو و روی شکم خوابیدن ممنوع است و باید در بهترین حالت، یعنی خوابیدن به پشت استراحت کنید. طاق باز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی از تجمع آب میان بافتی در سینه ها جلوگیری می‌کند و در نهایت منجر به حفظ تقارن سینه ها خواهد شد.

عمل ماموپلاستی چیست؟

بهترین جراح ماموپلاستی در کرج چه کسی است؟

دکتر بلال دلشاد، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان در کرج می باشد که دوره جراحی عمومی خود را در دانشگاه شهید بهشتی تهران گذرانده و ورودی سال ۱۳۹۹ دوره فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشد. اگر می خواهید عمل ماموپلاستی در کرج انجام دهید می توانید به صورت حضوری به مطب دکتر بلال دلشاد به آدرس کرج، بین میدان شهدا و چهار راه طالقانی، جنب بانک سپه، برج زرین گل، طبقه ۴، واحد ۱۴ مراجعه کنید و یا از طریق تماس تلفنی ۰۹۰۳۸۶۰۱۸۳۴ نوبت خود را تعیین کنید.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب