سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۴
نظرات: ۰
۰
-
پزشکیان همان شمایلی را ارایه کرد که انتظار می‌رفت؛ جسور، صریح و شفاف

رییس‌جمهور در نخستین نشست خبری‌اش، همان شمایلی را ارایه کرد که همه از او سراغ داشتند. به دور از کلیشه‌ها، جسور، صریح و شفاف.

روزنامه اعتماد نوشت: «مشکل آقای کروبی حل شده است، برای آن یکی هم کار می‌کنیم»، «ما می‌خواهیم مشکل هسته‌ای حل شود»، «دادستان انقلاب اعلام کرده، گشت‌های ارشاد حق برخورد ندارند...» ، «با افغانستانی‌ها برادریم اما چهارچوب‌های بین دولت‌ها لازم است»، «اقتصاد ما مریض است و مداخلاتی را طلب می‌کند»‌ و... این عبارات بخشی از اظهارنظرهایی است که رییس‌جمهور در نخستین نشست خبری خود با رسانه‌های گروهی مطرح کرد و با واکنش رسانه‌های داخلی و خارجی مواجه شد.

نخستین نشست مطبوعاتی و رسانه‌ای پزشکیان اما در شرایطی برگزار شد که رییس دولت سیزدهم بر خلاف روسای جمهور سابق که در نخستین هفته پس از انتخاب رو به روی رسانه‌های گروهی قرار می‌گرفتند، ترجیح داد تا نشست خود را زمانی برگزار کند که هم کابینه‌اش تعیین تکلیف شده باشد و هم دورنمای مدنظرش را ارایه کرده باشد. رییس‌جمهور در نخستین نشست خبری‌اش، همان شمایلی را ارایه کرد که همه از او سراغ داشتند. به دور از کلیشه‌ها، جسور، صریح و شفاف. چه زمانی که در پاسخ به پرسش یکی از رسانه‌های اصولگرا درباره حقوقش، اعداد و ارقامی را بیان کرد و چه در هنگامه‌ای که خطاب به مترجم سالن تسلطش بر زبان انگلیسی را به رخ کشید و عنوان کرد: «میخوای ترجمه کنی؟ باشه بکن! »در همه این بزنگاه‌ها، مردم و رسانه‌ها با کاراکتری مواجه بودند که از شاخص‌هایی چون صمیمیت، شفافیت، صراحت و مردم‌داری برخوردار است. اساسا مبتنی بر همین ویژگی‌ها است که توجه افکار عمومی در انتخابات به پزشکیان جلب شد و مردم او را بر سایر رقبا ترجیح دادند. هر اندازه هم که مشاوران رییس‌جمهور بیشتر بر پزشکیان فشار آوردند که از قالب ویژه خود خارج شود و بر اساس دیدگاه‌های آنان عمل کند، او کمتر به این حرف‌ها توجه کرد. در واقع پزشکیان زمانی می‌تواند تاثیرگذار باشد که خودش باشد. نمود عینی این تصویر در نشست خبری روز گذشته پزشکیان هم برجسته بود. رییس‌جمهور در عین اینکه نسبت به نگرانی بانوی خبرنگار در خصوص گشت ارشاد دلسوزانه پاسخ می‌داد و شمایل یک پدر را به خود می‌گرفت که دلنگران دخترش است، درباره مسائل دیپلماتیک و سیاسی با استحکام و به دور از هر نوع سازشی پاسخ می‌داد. واکنش خبرنگاران، مخاطبان و عموم مردم به این سادگی و صمیمیت مثبت است و آن را درک کرده و قدر می‌نهند. برای مردم رییس‌جمهوری که ابرپروژه و اولویت نخست خود را مقابله با فساد، رانت، ویژه‌خواری و فامیل‌بازی عنوان می‌کند و خود در این راستا گام بر می‌دارد، واجد ارزش و احترام است.

مسعود پزشکیان بعد از ظهر دیروز در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی، با اشاره به تقارن برگزاری این نشست با آغاز هفته وحدت تصریح کرد: وحدت و وفاق اصل و اساس آن چیزی است که ما به دنبالش هستیم و از این جهت این تقارن و همزمانی را به فال نیک می‌گیریم.

رییس‌جمهور احقاق حقوق همه مردم ایران فارغ از نژاد، قومیت، مذهب و اعتقاد را از جمله رویکردهای اصلی دولت چهاردهم عنوان کرد و افزود: آنچنان که بارها در مناظرات تلویزیونی و سخنرانی‌های مختلف عنوان کرده‌ام، باور و اعتقاد من این است که همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند براساس توانمندی‌های خود و مستقل از جناح‌بندی‌های سیاسی، مذهبی، قومی و نژادی، حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که حق‌شان است.

پزشکیان ضمن یادآوری شیوه عمل پیامبر اسلام(ص) در هنگام ورود به مدینه و نیز فتح مکه اظهار داشت‌: در دوره‌ای که قبایل با یکدیگر در حال جنگ و خونریزی بودند و گاها اختلافات و نزاع‌ها تا ده‌ها سال طول می‌کشید، رسول خدا وقتی به مدینه رسیدند اولین کاری که انجام دادند این بود که میان همین قبایل پیمان برادری ایجاد کرد و پس از فتح مکه نیز فرمود که نه مومنین بلکه مسلمانان و حتی کسانی که تسلیم شده بودند و معلوم نبود تا چه میزان ایمان آورده‌اند، با هم برادر و ید واحده هستند، انسان‌ها مانند دندان‌های یک شانه‌اند، هیچ عربی بر عجمی، هیچ سیاهی بر سرخ و سفیدی برتری ندارد، مگر در تقوا.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه تقوا در ادبیات اعتقادی یعنی حرکت بدون خطا که در اقتصاد یک معنا می‌دهد و در پزشکی و مدیریت معنای دیگری دارد، گفت: این کلیت نگاه ماست و مبنای کار را بر عمل به شعار وحدت، انسجام و وفاق قرار داده‌ایم. البته همین حالا هم اگر کسی دقیق نگاه کند، جای نقد به عملکرد ما وجود دارد، اما تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا بر محور وفاق جلو بیاییم. با این نگاه کار نکردیم که یک جناح و دسته‌ای سر کار بیاید، بلکه دنبال افرادی بوده‌ایم که تجربه و سابقه‌ای داشته و کارهای اثرگذاری در سابقه خود داشته‌اند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: جانب یک جناح و دسته را نگرفتیم، بلکه تلاش کردیم تیمی توانمند درست کنیم. لازم است از همکاری مجلس و کمک‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی هم نهایت قدردانی را داشته باشم که به تشکیل دولتی که امروز داریم، یاری کرده‌اند. همه توان خود را به کار می‌گیریم که در همین چارچوب و مسیر کار را ادامه دهیم، این به معنای آن نیست که بدون اشتباه پیش خواهیم رفت، بلکه به این معنی است که تلاش می‌کنیم این نگاه را نهادینه و اجرایی کنیم.

اجرای تجربه اتحادیه اروپا در منطقه
رییس‌جمهور در ادامه  در جواب به سوال خبرنگار فارس مبنی بر موانع استفاده از تجربه کشورهای اروپایی در برداشتن مرزها با همسایگان گفت‌: این تصور همواره در ذهن بنده بود که چرا رفتار ما مسلمانان با یکدیگر نباید به گونه‌ای باشد که دیگران حسرت ما را بخوردند؟ مگر رسول خدا (ص) نفرمود که همه شما مسلمانان و نه فقط مومنان با یکدیگر برادرید؟‌ چرا کشورهای اسلامی باید با هم مرز داشته باشند؟ آنها حکومت و اقتدار خود را دارند و ما هم حکومت و اقتدار خود را داریم ولی چرا نباید کسانی که در پاکستان، افغانستان، قزاقستان و ایران هستند، به راحتی سوار قطار شده و به نجف، مدینه، مکه و استانبول بروند؟

پزشکیان در ادامه تسهیل در تردد و رفت و آمد میان مسلمانان کشورهای اسلامی را موجب ارتقای امنیت و توسعه اقتصاد و فرهنگ جهان اسلام دانست و افزود: ‌در صورت تحقق این مهم، ما تبدیل به جمعیتی خواهیم شد که نگاه و زبان مشترک با یکدیگر داریم و قدرت و ید واحده‌ای در مقابل کسانی که بخواهند علیه ما اقدامی کنند، شکل خواهیم داد. باید جنگ و دعوا و طمع نسبت به یکدیگر را کنار بگذاریم و دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم.

رییس‌جمهور همچنین درباره سه اولویت دولت چهاردهم در سیاست داخلی برای بهبود وضعیت معیشت مردم، گام اول را حل اختلافات و مشکلات داخلی و ایجاد اعتماد و اطمینان برای سرمایه‌گذاران، نخبگان و تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: اگر بتوانیم مساله FATF و برجام و هرگونه ارتباط با دنیا را حل کنیم، اشتغال و سرمایه‌گذاری در کشور به وجود بیاید، نه تنها می‌توانیم معضلات را حل کنیم، بلکه می‌توانیم کشور را به چشم‌اندازهای ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری برسانیم.

پزشکیان تاکید کرد: در این راستا اولویت اول ما پیدا کردن نگاه و زبان مشترک است؛ دوم باید این نگاه و زبان مشترک در چشم‌اندازها، سیاست‌ها و برنامه‌ها ظهور و بروز یابد و سوم عملیاتی کردن و طراحی کردن سیستم برای اجرا خواهد بود که روز گذشته تدوین چنین برنامه‌ای را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کردیم.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه براساس نظر کارشناسان رفع ناترازی‌های بودجه‌ای، بانکی و انرژی، بدون سرمایه‌گذاری خارجی و رفع تحریم‌ها و مساله FATF حل نخواهد شد، برنامه دولت چهاردهم در این زمینه چیست‌؟ تصریح کرد: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه موضوع FATF را حل کنیم که بنده در این رابطه نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهم نوشت، در رابطه با مسائل خارجی نیز تلاش می‌کنیم ارتباطات‌مان را ابتدا و با اولویت کشورهای همسایه بهبود ببخشیم، این سفری که به عراق و اقلیم کردستان داشتیم نیز بر مبنای این نگاه بود و قرار شد یکسری برنامه‌های راهبردی با آنها به امضا و اجرا برسانیم، مشابه همین کار را نیز می‌توانیم با پاکستان و ترکمنستان و آذربایجان و ترکیه انجام دهیم.

توسعه ارتباط با چین و روسیه
پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار CCTV چین درباره اینکه چین و ایران دارای روابط دوستانه بوده، در روابط سیاسی و اقتصادی از هم حمایت می‌کنند و هر دو عضو سازمان شانگهای و بریکس هستند، آینده روابط ایران و چین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تصریح کرد: با چین تا حالا ارتباط خوبی داشتیم. بیشتر ارتباطات ما با چین و روسیه و کشورهای همسایه است. کاری که چین در خصوص میانجیگری بین ایران و عربستان سعودی برای حل اختلافات انجام داد، یک گام مثبت برای تقویت روابط منطقه‌ای بود. موافقتنامه مشترک 25‌ساله بین ایران و چین نیز یکی از مسائلی است که باید روی آن متمرکز شویم تا اجرایی شود.

رییس‌جمهور افزود: به عنوان رییس‌جمهور مصمم هستم آنچه را نوشته شده و قرار بود اجرایی شود، عملیاتی کنیم. راه‌های ارتباطی بین کشورهای منطقه شکل گرفته و می‌تواند هدف چین در دسترسی به بازار ما و ارتباط ما با چین را تکمیل کند. ما می‌خواهیم شاهراه‌هایی را ایجاد کنیم که در جاده ابریشم بود. شراکت ما با چین کاملا همراه و استراتژیک خواهد بود و آن را تقویت خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم آنچه نوشته شده را عملیاتی کنیم و همکاری‌ها افزایش پیدا کند.

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرگزاری ایرنا مبنی بر اینکه برنامه دولت برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم و حل مشکل ناترازی‌ها چیست؟ اظهار داشت: در زمینه رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است‌. اکثر آنان گلایه دارند که چون FATF نیست، مشکل دارند و در نظر داریم که این مشکلات را حل کنیم تا ارتباطات با دنیا هم تسهیل شود. بدون برنامه‌ریزی، حل مشکلات کشور امکان‌ناپذیر است‌.

رییس‌جمهور گفت: ادامه روند ناترازی فعلی در برق و گاز و بنزین، وضعیت را روز به روز بدتر می‌کند. باید ناترازی‌ها را حل کنیم و نباید بگوییم که اگر در اینجا به ناترازی دست بزنیم، صدا بلند می‌شود. در این زمینه رسانه‌ها باید به ما کمک کنند و ایده دهند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه هم‌میهن مبنی بر اینکه میانگین سنی وزراتخانه‌ها بالاست، آیا از نیروهای جوان در بقیه مناصب دولتی استفاده خواهید کرد؟ اظهار داشت: حرف‌تان کاملا درست است. میانگین سن وزرا را 55 سال تعیین کردیم اما خب 20 تیم سوابق را بررسی کردند و بیش از 10 هزار ساعت کار کردند تا در نهایت برخی افراد انتخاب شدند. در ارزیابی‌ها همین میانگین سنی به دست آمد که شما بیان کردید. بی‌ثباتی در مدیریت و عمر پایین مدیران دولتی در این مسیر مشکل ایجاد کرده است. وقتی مدیران پله پله بالا نمی‌آیند وضعیت همین است که امروز به آن مبتلا شده‌ایم. کاری که از این پس انجام می‌دهیم این است که وزرا و روسای دستگاه‌ها باید حتما نخبگان و جوانان را در کنار خودشان داشته باشند، تا طی این مدت در کنار معاونان دستگاه‌ها تجربه کسب کنند. در عین حال با انتصاب جوانان، سعی در آموزش مهارت، اجرا و سلسله مراتب اداری داریم.

پزشکیان با بیان اینکه برای سازمان اداری و استخدامی دنبال فردی هستیم که مفاهیم مدیریت عملکرد نیروی انسانی را بداند، گفت: صرف اینکه یکی رییس شود و پست سازمانی بدهیم، نتیجه‌ای ندارد؛ هر نیروی انسانی احتمال اشتباه دارد، اما وظیفه آن مسوول، تربیت و ارتقای نیروی انسانی است، نه اینکه اگر اشتباه کرد، او را کنار بگذاریم و فرد دیگری را جانشین کنم و همین روند دوباره تکرار شود. در 45 سال گذشته نیروی انسانی آورده‌ایم و این اتفاق تکرار شده و نتیجه‌اش این شده که وقتی به پرونده نگاه می‌کنیم، نیرو نمی‌بینیم. البته قول می‌دهیم حتما از جوانان، خواهران، مذاهب و قومیت‌ها براساس شایستگی در مدیریت‌ها استفاده کنیم.

موشک‌های یمن توانایی خودشان است
رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره مبنی بر اینکه دیروز شاهد بودیم انصارالله یمن موشک هایپرسونیک به اسراییل پرتاب کرد که ظاهرا به هدف اصابت کرده است، سیاسیون می‌گویند ایران موشک هایپرسونیک به انصارالله یمن داده یا تکنولوژی آن را به آنها انتقال داده است، آیا واقعا ایران موشک هایپرسونیک به یمن داده است؟ گفت: در حال حاضر رفتن نیروی انسانی به یمن با یک هفته تاخیر صورت می‌گیرد، یعنی یک انسان به راحتی نمی‌تواند به یمن برود، حال چگونه یک موشک از ایران به یمن رفته و اینها ندیده‌اند. اصلا چنین چیزی نیست. ما اصلا از این موشک در ایران نداریم. اینکه یمنی‌ها توان پیدا کردند تا این موشک را داشته باشند، کار یک روز و یک هفته و یک سال نیست. علم و مهارت در طی زمان به دست می‌آید. به دست آوردن این تکنولوژی در طول یک سال جنگ غیرممکن است، اما ما با هم هماهنگ هستیم و به هم کمک می‌کنیم. صهیونیست‌ها در حال نسل‌کشی بوده و زن و بچه‌ها را می‌کشد و ما نسبت به آن اعتراض داریم. دنیا ایستاده و در مقابل دیدگان دنیا آنجا نسل‌کشی شده و هیچ کس جلوی آنها را نمی‌گیرد. امریکا و اروپا نیز به رژیم صهیونیستی هم موشک و بمب می‌دهند، هم از او دفاع می‌کنند. اگر اینها نسبت به رژیم صهیونیستی و امنیت آن نگران هستند چرا نسبت به مردم بی‌گناه که ترور می‌شوند، نگران نیستند .

رییس‌جمهور تاکید کرد: مدعیان حقوق بشر و دنیای متمدن نباید اجازه دهند، یک عده با قدرت خود اینگونه مردم بی‌گناه را بمباران کرده و بعد بگویند ایران به آنها موشک داده است. اینها خودشان می‌دانند که ایران نمی‌توان موشک‌ هایپرسونیک به یمن ارسال کند. ما از آن نوع موشک اصلا در ایران نداریم. پزشکیان با اشاره به اینکه ما ماهواره به آسمان می‌فرستیم، قدرت موشکی داریم، اما اینکه ما به آنها موشک دهیم، اینگونه نیست، اظهار داشت: آنها تکنولوژی دارند و خودشان تولید می‌کنند. اینکه ما با هم ارتباط داریم، درست است؛ ما با هم در یک نگاه هستیم. آنها قوانین بین‌المللی را خودشان رعایت کنند، کجای قوانین بین‌المللی اجازه داده زن و کودک را کشته و بیمارستان را بمباران کنند، آیا اینها انسان هستند!

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره ایده مطرح شده از سوی رییس‌جمهور درباره انتقال پایتخت، موانع پیش روی این ایده و راه‌حل دولت برای آن گفت‌: آنچه که بنده گفتم یک نگاه مبتنی بر ایجاد تعادل بین منابع و مصارف است، به این معنا که اگر ما منابع را درنظر نگیریم و مصرف را بالا ببریم قطعا روزی نابود خواهیم شد، بنابراین باید بین داشته‌ها و نیازهای خود تعادل ایجاد کنیم. رییس‌جمهور با اشاره به معضلات گریبان‌گیر تهران از جمله فرونشست زمین و کاهش شدید ذخایر آبی گفت‌: متأسفانه بدون توجه به منابع و مصارف در حال توسعه دادن پایتخت هستیم که از نظر علمی ادامه این روند غیرممکن است و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد. پزشکیان با تأکید بر تلاش برای ایجاد توسعه در مناطقی که امکانات توسعه در آن وجود دارد تصریح کرد: اگر دنیا را بنگریم درخواهیم یافت که اکثر شهرهای بزرگ و صنعتی کنار دریا هستند. ایران ظرفیت بزرگی مانند خلیج‌فارس دارد که بسیاری از کشورها حسرت داشتن 10 کیلومتر آن را می‌خورند اما متأسفانه از این ظرفیت استفاده نکردیم و کل کشور را می‌خواهیم در تهران توسعه دهیم. رییس‌جمهور با بیان اینکه باید تمرکز را از مرکز هدایت کنیم به سمت جاهایی که امکان ماندن است برای ادامه زندگی باید بین محیط زندگی و مصارف خود تعادل به وجود آوریم افزود: این کار هم کاری نیست که من بگویم امروز می‌خواهم پایتخت را انتقال دهم بلکه نیت بنده این بود که بگویم این روند غیرقابل ادامه است. مثل خیلی ناترازی‌هایی که ایجاد می‌کنیم و هر روز در آن غرق می‌شویم. بالاخره یک روز باید فکر کنیم که چه کاری برای این وضعیت می‌خواهیم انجام دهیم. نباید خیلی دیر شود. آن روز باید زمانی باشد که همه‌چیز را خراب نکرده باشیم که غیرقابل برگشت باشد. در نتیجه برنامه‌ای که باید به آن فکر کنیم ایجاد تعادل بین منابع و مصارف و هماهنگی بین طبیعت و زندگی است. اکثر کارخانه‌هایی که اطراف تهران هستند مواد اولیه محصولات خود را از بنادر خلیج‌فارس وارد می‌کنند، سپس محصول تولید شده را دوباره به جنوب می‌فرستند که صادرکنند. به همین سبب قیمت تمام شده افزایش پیدا می‌کند و اینها از مسائل بدیهی است.

رییس‌جمهور با تأکید بر اهمیت نقش فرهنگ‌ساز رسانه‌ها در کمک به دولت برای پیشبرد امور گفت‌: ما با این وضعیت هدررفت انرژی و ذخایر به سمت فروپاشی حرکت می‌کنیم. برای برون‌رفت از این وضعیت راه وجود دارد رسانه‌ها می‌توانند با فرهنگ‌سازی به این امر کمک کنند. رسانه کارش تثبیت بی‌ثباتی نیست بلکه کارش آگاهی رساندن است و بنده از رسانه‌ها می‌خواهم در این امر به دولت کمک کنند. وظیفه رسانه هدایت انسان‌ها و حاکمیت به سمت ثبات و ماندگاری است.

برای وفاق باید عیب‌ها را پذیرفت
پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه کیهان مبنی بر اینکه حضور افراد زاویه‌دار با مبانی انقلاب و نظام در پست‌های کلیدی می‌تواند موقعیت دولت را با خطر جدی روبه‌رو کند و رهبر انقلاب نیز نسبت به به‌کارگیری چنین افرادی هشدار داده‌اند، آیا از این انتصاب‌ها باخبر هستید؟ گفت: ممکن است درباره یک موضوعی یک گروهی در یک سطحی اعتراضی کرده باشند و شما نیز در سطح دیگری اعتراض دیگری داشته باشد، شما تصور می‌کنید حق با شماست و طرف مقابل تصور می‌کند حق با آنهاست، همانطور که در ابتدا عرض کردم در صدر اسلام وقتی دو قبیله همدیگر را می‌کشتند، رسول خدا آنها را به برادری دعوت کرد، ما که همدیگر را نکشتیم.

رییس‌جمهور تصریح کرد: نگاه ما این است که چشم‌اندازی که مقام معظم رهبری تعریف و سیاست‌هایی که ابلاغ کرده‌اند و برنامه‌هایی که وجود دارد، همه در آن چهارچوب عمل کنیم، براساس نگاهی که شما دارید، شاید بگویید حق با شما است، اما این فرد توانمند است و می‌خواهد کمک کند، آیا باید بگوییم که تو کنار بمان، چون در گذشته چنین موضعی داشتی؟ پس چطور می‌خواهیم وحدت کنیم و چطور می‌خواهیم وفاق داشته باشیم؟ اگر وفاق معنایش این است کسی را پیدا کنیم که هیچ گناهی نداشته باشد و هیچ اشتباهی نکرده باشد، نمی‌توانیم، اصلا امکان ندارد و پیدا نمی‌کنید. پزشکیان با بیان اینکه هر انسانی ممکن است اشتباه کند و قرار نیست به خاطر اشتباه آدم‌ها را کنار بگذاریم، افزود: اگر می‌خواهیم وفاق ایجاد کنیم، یعنی باید بپذیریم که عیب‌هایی داشتیم و این عیب‌ها را نادیده می‌گیریم و کنار هم می‌آییم و براساس چهارچوب قانون و رهنمودهای مقام معظم رهبری عمل خواهیم کرد. اگر خلاف آن سیاست‌ها عمل کردند، ما برخورد کنیم، نه اینکه بگوییم تو در گذشته فلان اشتباه را کردی چرا آمده‌ای؟رییس‌جمهور در ادامه با طرح این پرسش که می‌دانید که صلاحیت بنده را برای نمایندگی در مجلس رد کردند؟ تصریح کرد: به بنده جرم عدم التزام به اسلام و جمهوری اسلامی نسبت داده بودند در حالی که تمام التزامات عملی به نظام جمهوری اسلامی را دارم، در تمام زندگی خود یادم نمی‌آید که حتی یک روز مرخصی رفته باشم، به قدری مشغله داشتم که حتی خانواده‌ام را برای زیارت به مشهد هم نمی‌توانستم ببرم، یا جبهه بودیم یا درس می‌خواندیم یا درحال مبارزات سیاسی بودیم.

پزشکیان تأکید کرد: چه کسی گفته است که حق با این طرف است یا آن طرف؟ ما باید کوتاه بیاییم و زیر پرچم اعتقاد به اسلام و رهنمودهای مقام معظم رهبری چارچوب‌ها را بپذیریم و به آن عمل کنیم، عیب هم را نگوییم، سعی کنیم نقاط مشترکی که داریم را برجسته کنیم.

با بن سلمان برادریم
رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین درباره سیاست همگرایی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه از جمله عربستان، احتمال سفر رییس‌جمهور به این کشور و آثار این روابط بر قضیه فلسطین گفت: باور و اعتقادم این است که ما با یکدیگر برادر هستیم، چرا نباید با یکدیگر رفت و آمد داشته باشیم؟ چرا باید با یکدیگر اختلاف داشته باشیم؟

پزشکیان با تاکید بر اینکه از هر حرکتی که بتواند ما را به یکدیگر نزدیک کند شخصا استقبال می‌کنم، افزود: تلاش خواهیم کرد که اخوت و برادری را همان‌گونه که رسول خدا توصیه فرمودند و در قرآن نیز به آن اشاره شده را محقق کنیم. رییس جمهور با اشاره به وصیت حضرت علی علیه‌السلام مبنی بر اینکه هر اختلافی را که بتوانیم بین مسلمانان حل کنیم ثواب و ارزش آن از سال‌ها نماز و روزه بیشتر است، تصریح کرد: براساس همین باور تلاش خواهیم کرد که با عربستان سعودی، مصر اردن و همه کشورهای اسلامی ارتباط‌مان را تقویت کنیم، در گفت‌وگوی تلفنی که با ولیعهد عربستان داشتم نیز از ایشان دعوت کردم که ایران تشریف بیاورند و با یکدیگر دیداری داشته باشیم. تلاش می‌کنیم حلقه اتحاد و مسلمانی را توسعه دهیم، وحدت ما مسلمانان به اسراییل متجاوز می‌فهماند که حق ندارد کودکان و زنان و بیماران مظلوم را بمباران کند.

دکتر پزشکیان در پاسخ به پرسش پایگاه خبری جماران درباره گرانی نان و تأثیر آن بر زندگی اقشار فرودست جامعه اظهار داشت: ما در تمام حرف‌های‌مان گفته‌ایم نگاه ما به کسانی است که مشکل معیشت دارند و گفته‌ایم که نباید معیشت مردم به مشکل بر بخورد. در این زمینه از ابتدای دولت تلاش کردیم مشکلات مردم و اصناف را حل کنیم که پرداخت بدهی گندمکاران، مطالبات پرستاران و نظایر آن از جمله مواردی است که تاکنون در حل کردن آنها گام برداشتیم. باید ناترازی و بی‌عدالتی را رفع کنیم، اگر این اتفاق رخ ندهد اقشار ضعیف، روز به روز فقیرتر خواهند شد و برای اینکه این اتفاق رخ ندهد، در دولت و به ویژه در کمیسیون اقتصادی برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنیم که خوراک و معیشت مردم به مشکلی نخورد.

تلاش برای تزریق امید
پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری انصاف‌نیوز درباره اینکه ابرپروژه مورد نظر رییس‌جمهور چیست؟ گفت: ابرپروژه‌های مورد نظرم یکی نرم‌افزاری و دیگری سخت‌افزاری است. آنکه نرم‌افزاری است، به وحدت و انسجام و وفاق ملی و ایجاد امید و مشارکت و دوباره به صحنه آوردن مردم برمی‌گردد تا جو ناامیدی که مردم تصور می‌کردند، مملکت برای عده‌ای خاص است و بقیه اگر خوش‌شان نیامد، بلند شوند، بروند، از این حالت خارج شوند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه مملکت برای همه است، اظهار داشت: اینگونه نیست که تصور کنیم عقل کل ما هستیم و بقیه اگر خوش‌شان نیامد، نباشند؛ البته این چیزی است که حل کردنش به این راحتی نیست و بحث‌های نرم‌افزاری از سخت‌افزاری پیچیده‌تر است؛ تغییرات نرم‌افزاری باید خود را در اندیشه و رفتار نشان دهد و تغییر رفتارها بعضا به دهه‌ها زمان نیاز دارد.

پزشکیان با بیان این مطلب که برای من خیلی مهم است، این باور را در مردم ایجاد کنیم که ما با آنهاییم و مردم باید به ما کمک کنند که مملکت را درست کنیم، تصریح کرد: این یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های ماست و دغدغه‌هایی که دوستان ما می‌گویند چرا فلان فرد را در فلان سِمت گذاشته‌ای، باید بگویم همه اشتباه می‌کنیم و معصوم نیستیم، اما هنر این است که عیب‌های هم را اصلاح و نقاط قوت را تقویت کنیم.

رییس‌جمهور در ادامه درباره رانت، فساد، رشوه، زمین‌خواری و قاچاق گفت: عده‌ای را مسوول بررسی کرده‌ایم و در روزهای آینده هم در این خصوص جلسه داریم. البته وقتی نایب‌رییس مجلس بودم، این مباحث را پیگیری می‌کردم. اگر بتوانیم کد ملی، کد پستی و کد زمین و ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم را به هم وصل کنیم، هیچ کس نمی‌تواند به راحتی جنسی را قاچاق کند یا نمی‌تواند به راحتی رشوه بگیرد یا در حساب خویشاوندانش واریز کند. چون سیستم کاملا یکپارچه است و امکان تخلف وجود ندارد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه آنچه مردم از آن گلایه دارند، رانت‌ها، رشوه‌ها و دزدی‌هاست که اگر حل شود، آرامش در مردم ایجاد و ثبات فکری و امنیتی نیز در جامعه ایجاد می‌شود، اظهار داشت: بر همین اساس به دنبال ایجاد شاهراه‌ها هستیم و اگر بتوانیم زیرساخت‌های حمل و نقلی را چنان ایجاد کنیم که به هم متصل شوند و ناترازی‌ها را اصلاح کنیم، «شق القمر» کرده‌ایم. پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولی درباره گسترش ارتباطات با ترکیه و کشورهای اسلامی گفت: ترکیه کشور دوست و برادر ماست و می‌شود گفت قوم و خویش هستیم. باور و فرهنگ و اعتقادات ما درهم تنیده است و انگیزه و خواست ماست که سرمایه‌گذاری مشترک با ترکیه داشته باشیم.

رییس‌جمهور افزود: می‌توانیم مسیری درست کنیم که ایرانیان راحت به ترکیه بیایند و شما نیز راحت به ایران، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان بروید. حتما به ترکیه خواهم رفت و دعوت خواهیم کرد که مقامات و سرمایه‌گذاران و دانشگاهیان ترکیه به ایران بیایند.

احیای کرسی‌های آزاد اندیشی
رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایسنا درباره برنامه دولت برای احیای کرسی‌های آزاداندیشی مورد تأکید رهبر انقلاب و همچنین حمایت از تشکل‌های دانشجویی در پرداختن به مسائل جاری کشور گفت‌: پیام مقام معظم رهبری در این رابطه و توصیه‌های مکرر ایشان درباره جهاد تبیین از مدت‌ها قبل بوده اما متأسفانه اجرایی نشده است، بنده در مناظره‌ها اعلام کردم که کرسی آزاداندیشی به این معنا نیست که اگر حرفی را مخالف نظر یک کسی گفتم من را ضدانقلاب خطاب کنند، از دانشگاه اخراج بشوم یا از پست و شغلم بیرون کنند. اینکه می‌گوییم باید ذهنمان را باز کنیم تا بتوانیم در کنار هم قرار بگیریم، از همین‌جا نشأت می‌گیرد، دستور خداوند است که حرف‌ها را بشنوید و از حرفی تبعیت کنید که بهتر است؛ نه اینکه تنها روی حرف خود پافشاری کنیم و دیگران حق حرف زدن نداشته باشند که اگر اینگونه باشد گفت‌وگو امکان‌پذیر نخواهد بود.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب حمایت و پشتیبانی خواهد کرد، افزود: دولت وفاق ملی از آزاداندیشی حمایت خواهد کرد، با اینکه هر کسی نقدی بکند و فردا برایش پرونده درست کنند مخالفیم و جلوی پرونده‌سازی را خواهیم گرفت. پزشکیان با بیان اینکه در یک جلسه‌ای گفتم مشکل دانشجویان اخراجی را بررسی و مرتفع کنید تا به دانشگاه برگردند اما صداو سیما با حضور عده‌ای برنامه‌ای گذاشت تا بگوید این دانشجویان توطئه‌گر هستند، گفت: مفهوم حرف بنده این نیست که توطئه برگردد، توطئه‌گر را بدهید قوه قضاییه محاکمه کند ولی اگر کسی صرفا حرفی گفته و نظری داده چرا او را به این دلیل اخراج می‌کنید؟ جوابش را بدهید. اگر بلد نیستید جوابش را بدهید طرف را بیرون نکنید و بروید خودتان را اصلاح کنید. ما مشکل‌مان این است وقتی نمی‌توانیم جواب طرف را بدهیم به او انگ و برچسب می‌چسبانیم.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بارها و بارها تاکید فرمودند که کرسی آزاداندیشی بگذارید؛ با زور، دعوا، بیرون کردن، اخراج کردن و تبعید کردن مملکت درست نمی‌شود، تصریح کرد: مملکت با گفت‌وگو و شنیدن حرف درست اصلاح می‌شود وگرنه ما نگفتیم یک آدم خائن و جاسوس را در دانشگاه بیاورید. رییس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار جام‌جم درباره طرح عدالت آموزشی به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های عدالت‌خواهی و برنامه دولت چهاردهم برای ایجاد توازن بین ظرفیت‌ها امکانات میان مدارس دولتی و غیردولتی و ارتقای ظرفیت‌های آموزشی مدارس دولتی، گفت‌: در اولین جلسه‌ای که با شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتم اولین مباحثی که مطرح شد پیرامون اصلاح و عدالت آموزشی بود، چرا که برای ما قابل‌قبول نیست که کسانی که در مناطق محروم هستند، نتوانند به دانشگاه آیند و رشد کنند، بعد افرادی با پول و امکانات ویژه بتوانند تمام کرسی‌ها را اشغال کنند. رییس‌جمهور از هماهنگی با برخی نهادهای دولتی و حاکمیتی از جمله قرارگاه خاتم، بنیاد مستضعفان، سازمان برنامه‌وبودجه برای احداث مدرسه در مناطق فاقد محیط‌های آموزشی طی یک سال خبر داد و با تأکید بر ضرورت اصلاح روش‌ها در آموزش‌ و پرورش، گفت: باید در مرحله اول از نظر نرم‌افزار نگاه را اصلاح و در مرحله بعد محیط و تجهیزات را اصلاح کنیم. در مرحله سوم روش آموزشی را به معلمان تعلیم دهیم، در آموزش و پرورش باید در مورد روش‌ها و نوع آموزش و نحوه اینکه چگونه آموزش دهیم باید بحث کنیم.

ما با کسی هم دعوا نداریم
پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار فرانس24 درباره راهکار دولت چهاردهم برای رفع تحریم‌ها و نحوه تعامل با مجلس شورای اسلامی در این زمینه، چگونگی مدیریت تنش با امریکا و امکان از سرگیری مذاکرات با توجه به شرایط حساس منطقه متأثر از تحولات فلسطین، گفت‌: ما با کسی هم دعوا نداریم، فقط نمی‌خواهیم تحریم شویم، ما پایبند قوانین بین‌المللی هستیم و خواهیم بود، اقدام رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه در تهران، ‌تلاش برای کشاندن ایران به جنگ منطقه‌ای بود، جمهوری اسلامی فعلا خویشتنداری کرده است اما حق دفاع را برای خود در زمان و محل مشخص و با روش‌های خودمان محفوظ می‌دانیم.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت چهاردهم هر راهی که بتواند موانع را از سر راه کشور بردارد در پیش خواهد گرفت، افزود: مشکل این است که آنها از ما تصویری ساخته‌اند که در واقع اینگونه نیست، ما با گفت‌وگو، چه در سازمان ملل و چه با همسایگان قصد داریم، نگاه و زبان مشترک ایجاد کنیم. آنها بدانند ما با هم می‌توانیم منطقه آرام و مملو از صلح و توسعه و سلامت ایجاد کنیم، بنابراین باید با هم تعامل داشته باشیم.

پزشکیان با بیان اینکه کسانی که نمی‌گذارند این اتفاق بیفتد قدرت‌های خارجی هستند که در منطقه لانه کردند و می‌خواهند ما را به جان هم بیندازند، تصریح کرد: ما که نمی‌خواهیم با هم دعوا کنیم، آنها می‌خواهند ما با هم دعوا کنیم و تلاش دارند میان ما دعواهای قومی، مرزی و اقتصادی راه بیندازند. در عین حال ما تلاش خواهیم که ارتباط‌مان را با همسایگان‌مان قوی‌تر و صمیمی‌تر کنیم، با کشورهایی که الان می‌توانیم هماهنگ شویم در ارتباط با معاهدات شانگهای و بریکس و مسائل کشورهای مسلمان تلاش خواهیم کرد با آنها روندهای اقتصادی، ارتباطی و فرهنگی و سیاسی- امنیتی خود را تقویت کنیم. رییس‌جمهور همچنین به رویکرد دولت چهاردهم درباره امریکا و اروپا نیز اشاره کرد و گفت‌: با امریکا و اروپا در همان چهارچوب‌هایی که توافق کردیم پایبند هستیم، ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم، آنها ما را تهدید می‌کنند، آنهایی که به ما می‌گویند موشک نداشته باش، در مرحله اول اسراییل را باید خلع سلاح کنند. می‌گویند ما موشک نداشته باشیم تا مانند غزه که هر وقت دل‌شان خواست ما را بمباران کنند و اگر خواستیم حرفی بزنیم، جلوی دهان ما را بگیرند، در برابر قدرت باید قدرت داشته باشیم تا بتوانیم بمانیم. رییس‌جمهور با بیان اینکه ما برای حفظ امنیت مردم و کشورمان نیاز به قدرت دفاعی داریم در حالی که هیچ‌وقت شروع‌کننده هیچ جنگی نبوده‌ایم، افزود: 200 سال گذشته را ببینید ایران هیچ‌وقت شروع‌کننده جنگی نبوده است، دیگران حمله کردند و طی این سال‌ها، قدرت‌ها دو بار ایران را اشغال کردند اما مجبور شدند بیرون بروند، جنگ و فتنه به راه انداختند، اما ایران این کار را نکرده است. پزشکیان با تأکید بر اینکه ما قدرت دفاعی خود برای دفاع از کشور و مردم‌مان را کنار نخواهیم گذاشت، مگر اینکه در دنیا یا منطقه‌ای که زندگی می‌کنیم، همه خلع سلاح شوند، تصریح کرد: بنده از روز اول همواره گفتم که با هم وحدت کنیم و اختلاف نکنیم و عدالت داشته باشیم و حق همه را بدهیم، با همسایگان همین حرف را داریم، امریکا هم اگر بخواهد حق و حقوق ما را رعایت کند، با آن دعوا نداریم، ما می‌خواهیم در کشور خودمان با امنیت رشد کنیم، ما را تهدید و تحقیر نکنند، ما زیر بار تحقیر نمی‌رویم.

وزارت ارتباطات در حال برنامه‌ریزی برای رفع فیلتر است
رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری عصر ایران در مورد رفع فیلترینگ، گفت: بحث رفع فیلترینگ از سوی وزارت ارتباطات در حال برنامه‌ریزی و در دستور کار است تا هر چه سریع‌تر آن را اجرایی کنیم. وزیر ارتباطات نیز در حال برنامه‌ریزی برای از بین‌ بردن چهارچوب‌های فیلترینگ است و پیگیر هستیم در شورای امنیت ملی این مساله را برطرف کنیم.

پزشکیان درباره سفر به امریکا و امکان مذاکره با رییس‌جمهور این کشور، گفت: امریکایی‌ها از ما تصویر انسان‌های جنگ‌طلب ساخته‌اند در حالی که ما صلح‌طلب هستیم. تمام پیامبران آمدند تا صلح در جامعه اجرا شود. آنها هستند که ما را وادار می‌کنند کاری کنیم که بتوانیم از خودمان دفاع کنیم و هر وقت دل‌شان خواست نتوانند به خاک ما تجاوز کنند و ما هم در مقابل آنها سر خم کنیم، ما هیچ‌وقت در مقابل آنها سر خم نمی‌کنیم. اول امریکایی‌ها باید به ما نشان بدهند که با ما دشمنی ندارند تا گفت‌وگو کنیم، ما که امریکایی‌ها را تحریم نکردیم و دور آنها پایگاه نظامی نزدیم.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خانه ملت که پرسید «با توجه به مصوبه مجلس در خصوص کمیته راهبری برنامه توسعه، این کمیته چه زمانی تشکیل خواهد شد؟» گفت: قانون برنامه برای هر وزارتخانه بند به بند مشخص شده است، دستورالعملی به وزرا ابلاغ شد و قرار است نماینده‌ای از سازمان برنامه و بودجه برای نظارت حضور داشته باشد. قرار است تکالیف قانون برنامه مرتبط با هر وزارتخانه و معاونت مربوطه بر اساس ابزار تعیین شده، چارچوب کاری را تعیین و گزارش دهد و در این گزارش قرار است بگوید که کدام بند قانون قابل اجراست و کدام بند قابل اجرا نیست تا در همین ابتدا به مجلس اعلام کنیم که این بندها به این دلایل قابل اجرا نیست و چهار سال دیگر نیایید و بگویید اجرا نکرده‌اید. آن بخش از تکالیف نیز که قابل اجراست ما باید تعیین کنیم که چه کسی، با چه امکاناتی، چه کاری را انجام خواهد داد.

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار راشاتودی درباره سفر وی به مسکو و حضور در اجلاس سران عضو بریکس و توسعه روابط با روسیه، گفت: ارتباط ما با روسیه، چین و کشورهایی که در دوران تحمیل تحریم‌های ناجوانمردانه‌ به ملت ما کمک کردند، بسیار خوب بوده و این همکاری را با قدرت ادامه می‌دهیم. اینگونه نیست که اگر با دنیا گفت‌وگو، صلح و معامله کنیم، دوستان‌مان را فراموش کنیم. روسیه هم همسایه ماست، هم ارتباطات مناسب اقتصادی، اجتماعی و راهبردی با ما دارد و با این دیدارها می‌توانیم مصوبات و نگاهی که شهید رییسی و وزارت امور خارجه داشتند را عملیاتی‌تر و اجرایی‌تر کنیم. پزشکیان با بیان اینکه مطمئنم اگر با کشورهای بریکس و دیگر کشورهای منطقه تعامل کنیم، تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که بر ما تحمیل می‌کنند، نخواهد توانست اثرگذار باشد، تصریح کرد: دوست نداریم با دیگران اختلاف داشته و قطع رابطه کنیم، اما دوست هم نداریم کسی به ما زور بگوید و زیر بار زور برویم.

اقتصاد ما مریض است و مریض مداخله و عمل می‌خواهد
رییس‌جمهور در پاسخ سوال به خبرنگار روزنامه شرق درباره تأخیر در برگزاری نشست خبری با رسانه‌ها، کنترل گرانی‌ها و همچنین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور، گفت: باید مستقر می‌شدیم، کارها را آغاز می‌کردیم و سپس با شما خبرنگاران صحبت می‌کردیم؛ تا حدودی ثبات پیدا کرده‌ایم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه اقتصاد ما مریض است و مریض مداخله و عمل می‌خواهد، اظهار کرد: اقتصاد ایران مداخلاتی را طلب می‌کند. باید کمک کنید که بتوانیم روش‌های درمان را اجرایی کنیم. اگر بخواهیم مملکت از این وضعیت خارج شود، باید اقتصاد بیمار را درمان کنیم. ممکن است دارویی که می‌دهیم تلخ باشد، پس نباید بگوییم چرا به مردم داروی تلخ می‌دهید. اگر لازم شد مداخلاتی انجام دهیم، بپذیریم که این مداخلات می‌تواند آینده روشنی داشته باشد. دعواها اجازه هیچ مداخله‌ای را به هیچ سیاست‌گذاری نداده است. درمان، مداخله نیاز دارد و مداخله مقداری ناملایماتی به همراه دارد که باید آن را بپذیریم.

وی درخصوص مصوبه شورای انقلاب فرهنگی درباره کنکور هم گفت: بنا شده است درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث کنیم. رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مبنی بر اینکه بالا بودن نرخ تورم معلول افزایش نقدینگی و کسری بودجه است، برنامه شما برای حل این مشکل در بودجه 1404 چیست؟ همچنین اولویت اصلی دولت چهاردهم چیست؟ گفت: با استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری جلوی دزدی، رشوه، رانت و قاچاق را می‌گیریم. این مساله اولویت دولت چهاردهم است. اگر با مردم صادق باشیم دیگر دزدی نمی‌کنیم و خلاف‌های دیگر مرتکب نمی‌شویم و بسیاری از مشکلات مردم حل می‌شود. پزشکیان افزود: حل مشکلات اقتصادی و تورم و سرمایه‌گذاری به این راحتی‌ها نیست. در نهاد ریاست‌جمهوری 4 هزار نیروی انسانی داریم، آنها را چه کار کنیم؟ آنان هم تقصیری ندارند چون دولت‌ها استخدام کرده‌اند. به دلیل ناآگاهی و فقدان علم مدیریت هر کسی مسوول شد، برای خودش در دستگاه‌ها لشکر آورده است. با مشخص شدن اهداف دولت طبق برنامه هفتم توسعه، مسوولان اجرا را مشخص می‌کنیم، بعد چگونه اجرا کردن و چگونه پاسخ دادن را تعیین می‌کنیم. پرداخت بر اساس عملکرد را جایگزین خواهیم کرد. پرداخت‌ها باید بر اساس اثرگذاری و کار مفید باشد. در دولت اعلام کرده‌ام هیات‌مدیره‌های شرکت‌های دولتی باید ضرر کار در این شرکت‌ها را گردن بگیرند؛ روند گذشته را اصلاح می‌کنیم.

دکتر پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار العهد عراق مبنی بر اینکه اول تشکر کنم به خاطر اینکه عراق را به عنوان اولین سفر رسمی خود انتخاب کردید؛ در سفر شما 14 یادداشت تفاهم و همکاری مشترک به امضا رسید. امریکایی‌ها همچنان تاثیر منفی در این توافقنامه‌ها دارند، آیا ساز و کاری هست که بتوانید این توافقنامه‌ها را اجرایی کنید، به ویژه بحث راه‌آهن شلمچه-بصره، گفت: عراق که رفتیم خیلی با هم صمیمی بودیم و احساس می‌کردیم از نظر فرهنگی و رفتاری و باوری شبیه هم هستیم. به خصوص در مرزها اصلا دو طرف مرز با هم قوم و خویش هستند، ما با هم دشمن نبوده و نیستیم. امریکا ما را به دعوا می‌اندازد، نباید گول آنها را خورده و باید به هم از نظر علمی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی کمک کنیم. این را هم در بغداد با رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و هم با احزاب و اقلیم کردستان عراق مطرح کردیم. خیلی احساس خوبی در بصره و کردستان داشتیم. مسعود بارزانی در مهاباد ایران به دنیا آمده من هم در مهاباد به دنیا آمدم، او مسعود است و من هم مسعود هستم. ما می‌توانیم خیلی روابط خوبی با هم داشته باشیم. قرار شد دو طرف امنیت را حفظ کرده و به هم کمک کنیم. امریکا دلش می‌خواهد ما با هم دعوا کنیم، اما اگر عاقل باشیم با هم دعوا نخواهیم کرد.

مردم رای دادند رییس‌جمهور شدم
پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری تابناک درباره حقوق خود و متوسط دریافتی وزیران و میزان هزینه ستادهای انتخاباتی، گفت: من اصلا پول نداشتم خرج کنم. آنهایی که می‌توانستند، آمدند وسط و کمک کردند. حتی به بچه‌ها ارز و دلار داده بودند که گفتم همه را برگردانید، چون فردا می‌گویند به فلانی ارز داده‌ایم و دینی بر گردن ما می‌آمد. خودمان هم پولی نگرفتیم و نگذاشتیم به تیمی که دور و بر ماست، این پول‌ها را بدهند. یک عده کمک کردند و این اتفاق افتاد. خودم هم نمی‌دانم چگونه این اتفاق افتاد! برخی به من اعتراض می‌کردند که چرا گفتید مردم پای صندوق‌های رأی بیایند؟ گفتم اولا برای اینکه برخی خارج‌نشینان دارند تلاش می‌کنند، مردم پای صندوق‌های رأی نیایند. مردم اگر نیایند، نظام و ایران ما زیر سوال می‌رود؛ شیعه و سنی و عرب و ترک زیر سوال نمی‌رود بلکه کل جامعه زیر سوال می‌رود. حاضر نیستم ایران ما در مقابل دیدگان خارجی‌ها ضعیف دیده شود.

پزشکیان افزود: مردم هم آمدند و رأی دادند و رییس‌جمهور شدم؛ برای خارج‌نشینان سخت بود. مردم فریب آنها را نخوردند و پای صندوق آمدند.

وی درباره اینکه حقوق خود را اعلام می‌کنید؟ گفت: نمی‌دانم چقدر حقوق می‌گیرم، ولی می‌گویند 70 - 60 میلیون تومان به حسابت آمده است؛ من اصلا به پولم نگاه نمی‌کنم. در زندگی به دنبال پول و پُست و زمین نبودیم. آنچه به دنبالش هستم، این است که کاری کنم مردم در زندگی به راحتی برسند و انسجام در جامعه شکل بگیرد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب