دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
نظرات: ۰
۰
-
کهن ترین شرح جامع مثنوی معنوی مولانا منتشر شد

دفتر اول کهن ترین شرح جامع از مثنوی معنوی مولانا با عنوان «شرح مثنوی سروری» به تصحیح دکتر زهیر طیب توسط انتشارات تراث اسلامی در ۳ جلد و ۲۷۰۰ صفحه منتشر شد.

به گزارش اطلاعات‌آنلاین، دفتر اول شرح مثنوی سروری اثر مصلح الدین مصطفی بن شعبان سروری( قرن نهم و دهم) در ۳ جلد به تازگی با تصحیح دکتر زهیر طیب منتشر شد. این اثر کهن ترین شرح جامع مثنوی که در کاوشهای نسخه شناسان ایرانی و ترک در کشور ترکیه با بیش از ۷۰ نسخه خطی از شرح شش دفتر مثنوی معنوی از اعماق مخازن خطی پادشاهی  عثمانی کشف و با پژوهش عمیق در متن و پیرامتن منتشر می شود.
این اثر دفتر اول از مجموع شش دفتر مثنوی معنوی مولانا است که توسط مصحح منتشر می شود. به عبارتی شارح با ۲۵۰ سال فاصله از مولانا این اثر ارزشمند را به رشته تحریر درآورده است. شرح مثنوی سروری حاصل تلاش گروهی استادان دانشگاه در رشته های زبان و ادبیات فارسی، کودیکولوژی، عرفان، فلسفه، علوم قرآن و حدیث و کتابشناسان شهیر و پژوهشگران ادبیات کهن عثمانی و سلجوقی است. مروه کایا، رحیمه ببرکته شمشیری، مصطفی فروتن از جمله استادانی است هستند که در پژوهشهای این اثر با مصحح همکاری داشته اند. علاوه بر پژوهش ادبی و تاریخی، پژوهش ژرفی در باب سرچشمه های احادیث و حکایات و اقوال مثنوی در این کتاب انجام گرفته است.
این اثر همراه با تحقیقات آن، نزدیکترین شرح جامع مثنوی به زمان حیات مولانای رومی است و تحقیقات متعددی همراه با آن انجام گرفته و منتشر می شود. پنج دفتر بعدی نیز در حدود ۱۵ هزار صفحه خواهد بود که به مرور منتشر می گردد.
علاقمندان برای تهیه این اثر به وب سایت انتشارات تراث اسلامی به آدرس https://torathpub.ir/مراجعه کنند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب