دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۳
نظرات: ۰
۰
-
گیاه دارویی جدید پزشکان را غافلگیر کرد

وب دا نوشت : مورینگا گیاهی است ارزشمند که در بسیاری از مناطق گرمسیر رشد و پرورش می یابد. این گیاه در ساخت بسیاری از داروها با مواد مغذی با ارزش بکار برده می شود.

مورینگا اولیفرا که معمولاً به عنوان درخت مورینگا شناخته می شود، که امروزه مورد توجه عموم قرار گرفته است. گیاهی بومی شمال هند است که قرن ها در طب سنتی و به عنوان منبع غذایی مورد استفاده قرار می گرفته است. طی آنالیزهای انجام شده، این درخت سرشار از مواد مغذی ضروری، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است.

برگ مورینگا تقریباً به اندازه یک موز پتاسیم و  به اندازه یک پرتقال ویتامین C دارد و منبع خوبی از کلسیم، پروتئین، آهن و اسیدهای آمینه است. این گیاه همچنین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته شده است که ممکن است به محافظت از سلول ها در برابر آسیب و تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

طبق مطالعات انجام شده ترکیبات در مورینگا به بهبود برخی بیماری ها کمک میکند. از جمله:

*کاهش سطح قند خون

*کاهش فشار خون

*بهبود سطح کلسترول

*کاهش التهاب

*افزایش سلامت کبد

*کمک به هضم غذا

*تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن

*حمایت از سلامت مغز

با این حال، بیشتر تحقیقات روی مورینگا با استفاده از مدل های حیوانی انجام شده است و مطالعات انسانی محدود است. ایمنی و کارایی مکمل‌های مورینگا به خوبی ثابت نشده است و تحقیقات بیشتری برای تایید فواید آن و تعیین دوزهای مناسب مورد نیاز است.

برگ، دانه و ریشه مورینگا برای درمان بیماری های مختلف از جمله دیابت، التهاب طولانی مدت، عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی، درد مفاصل، سلامت قلب، سرطان، حافظه، کلسترول، آرتریت، فشار خون بالا استفاده می شود.

مورینگا به طور کلی وقتی به عنوان غذا مصرف می شود بی خطر است، اما خوردن پوست یا پالپ آن، به ویژه برای زنان باردار، می تواند خطرناک باشد، زیرا ممکن است باعث انقباضات رحمی و سقط جنین شود. مکمل‌های مورینگا توسط FDA تنظیم نمی‌شوند و هیچ دوز استانداردی برای فواید سلامتی وجود ندارد. توصیه می شود قبل از مصرف مورینگا یا هر مکملی با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر دارو مصرف می کنید.

استفاده از گیاه مورینگا، به ویژه برگ های آن، به طور کلی در صورت مصرف در مقادیر مناسب بی خطر تلقی می شود. با این حال، برخی از مضرات و عوارض جانبی بالقوه شناسایی شده است:

*بارداری: برگ مورینگا احتمالاً در سه ماهه دوم و سوم ناامن است، زیرا مواد شیمیایی موجود در ریشه، پوست و گلها ممکن است باعث انقباضات رحمی شوند. بهتر است از مورینگا در دوران بارداری اجتناب شود

*شیردهی: استفاده از برگ مورینگا در دوران شیردهی تا 4 ماه ممکن است بی خطر باشد، اما بهتر است در این مدت از سایر قسمت های گیاه مورینگا خودداری کنید.

*تداخلات با داروها: مورینگا ممکن است سرعت تجزیه کبدی برخی داروها مانند لووتیروکسین را تغییر دهد. در صورت مصرف دارو قبل از مصرف مورینگا، مشورت با پزشک ضروری است.

*مشکلات گوارشی: مورینگا در صورت مصرف زیاد ممکن است باعث ناراحتی معده، درد شکم یا سایر مشکلات گوارشی شود.

*آسیب کبد و کلیه: برگ مورینگا خطر آسیب کبدی و کلیوی را در موش ها افزایش می دهد.

*کم کاری تیروئید: مورینگا ممکن است کم کاری تیروئید را بدتر کند.

*واکنش های آلرژیک: برخی افراد ممکن است واکنش های آلرژیک به مورینگا را تجربه کنند.

قبل از استفاده از مورینگا، مشورت با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ضروری است، به خصوص اگر باردار هستید، شیر می دهید یا دارو مصرف می کنید. علاوه بر این، خرید مکمل‌های مورینگا از یک منبع قابل اعتماد و رعایت دقیق دستورالعمل‌ها بسیار مهم است.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب