دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۵
نظرات: ۱
۰
-
ارتباط ایران با عراق فراتر از همسایگی است

یک نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر پزشکیان رییس جمهوری ایران به کشور عراق گفت که روابط این دو کشور از جهات مختلف حائز اهمیت است.

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، اولین سفر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری کشورمان به عراق بازتاب گسترده ای در محافل داخلی و خارجی و به ویژه در کشورهای منطقه و جبهه مقاومت داشته است. 

مهدی سنایی، معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در توئیتی نوشت:سفر دو روز و نیمه دکتر پزشکیان به عراق با برنامه‌های متعدد همراه بود و هواپیمای رئیس جمهور به شکل بی‌سابقه‌ای در پنج شهر فرود داشت. در زمینه دوجانبه انتقال پیام دوستی، امضای ۱۴ سند، تمهید دستیابی به توافق راهبردی و تسریع اجرای توافق امنیتی و طرح‌های اقتصادی از نتایج سفر است

در سفر عراق این موضوع برجسته و آشکار شد که در کنار گفتمان "وفاق" برای داخل، پیشنهاد رئیس جمهور برای همکاری با کشورهای همسایه و منطقه، گفتمان همگرایی، وحدت و تسهیل تبادلات مردمی است. نسخه اولیه این ایده از دوره دانشجویی در ذهن او بوده و اعتماد و امنیت را دو پایه آن می‌داند

ایرنا هم در این باره نوشت: سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق وقتی با سفر دیگر روسا و رهبران خارجی که از عراق دیدن کرده اند مقایسه می شود نیز در نوع خود یک رکورد شکنی کم سابقه است به نحوی که دکتر مسعود پزشکیان توانست طی مدت سه روز طول و عرض عراق را طی کند.

دکتر پزشکیان از بغداد پایتخت در قلب عراق گرفته تا بصره در جنوبی ترین و اربیل و سلیمانیه در شمالی ترین استان های عراق و بالاخره کربلا و نجف در مناطق فرات میانی همه را بازدید کرد و در طول این بازدیدها تنها به دیدارهای رسمی با مقامات و دولتمردان عراق اکتفا نکرد بلکه در کنار آن با تجار و فعالان اقتصادی ایرانی فعال در عراق و خانواده های ایرانی مقیم عراق و اقشار مختلف مردمی اعم از عشایر و فرهیختگان عراقی به علاوه رهبران سیاسی عراقی دیدار و گفت وگو کرد.

در همین حال، علی احمدی، عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مجلس هشتم در گفت وگو با «اطلاعات آنلاین»، سفر رییس جمهوری به کشور عراق را سفری توام با دست آوردهای مهم دانست و افزود: ما باید عراق را همسایه‌ای خاص بدانیم. رابطه با این کشور از چند جهت می‌تواند نتیجه‌های مثبتی داشته باشد. در واقع تعامل با عراق هم می‌تواند به لحاظ اقتصادی مفید باشد، هم به لحاظ سیاسی و البته به لحاظ امنیتی دست آوردهای زیادی برای ایران خواهد داشت.

او افزود: وقتی کشور علی الظاهر با سیاست تحریم حداکثری مواجه شده، طبیعی است که باید جاگزینی برای واردات_صادرات مان داشته باشیم. از این منظر کشورهای حوزه خلیج فارس به قاعده می‌توانند شرکایی باشند که می‌تواند در راستای نظمِ اقتصادی موثر باشند. همچنان که مشخصا درباره داد و ستد با کشور عراق که بعد از تغییر نظام سیاسی در این کشور شروع شد، شاهد سیر صعودی سال به سال هستیم، به طوریکه در سال جاری حجم تجارت بین ایران و عراق به میزان قابل توجهی افزایش یافته و به حدود ۱۲ میلیارد دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: حفظ و تقویت ارتباطات با همسایه‌ها به ویژه عراق و عربستان می‌تواند نقش تاثیرگذاری در خنثی سازی تحریم ها داشته باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر این نکته که وضعیت موجود ایجاب می‌کند که دولت برای کاهش اثرگذاری تحریم ها حداکثر تلاش خود را داشته باشد، یادآور شد: اینکه مسعود پزشکیان رئیس جمهوری ایران برای اولین سفر خارجی خود عراق را برگزید، نشان از تدبیر و دوراندیشی دولت چهاردهم دارد. امیدوارم، این سفر آغازی برای ارتباطات گسترده با دیگر کشورها باشد که هر کدام منشاء کارآمدی و تاثیرگذاری مثبت خواهند بود.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب