یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۵
نظرات: ۰
۰
-
به این مسئولان چه نمره‌ای می‌دهید؟

شش ماه از ابتدای سال گذشت و زمان بررسی کارنامه‌ مسئولان در برنامه «جهش تولید با مشارکت مردم» است. اگر امروز این بررسی انجام نشود، اشکالات، غفلت‌ها و موانعِ مسیرِ طی شده روشن نخواهد شد. زمانی دستاورد این عنوان درخشانِ سال مشخص می‌شود که مستمراً فرایند ارزیابی و نظارت فعال بوده و انحراف از معیار را مشخص و مسیر کشور را اصلاح کنیم.

حسین نعیم آبادی: شش ماه از ابتدای سال گذشت و زمان بررسی کارنامه‌ مسئولان در برنامه «جهش تولید با مشارکت مردم» است. اگر امروز این بررسی انجام نشود، اشکالات، غفلت‌ها و موانعِ مسیرِ طی شده روشن نخواهد شد. زمانی دستاورد این عنوان درخشانِ سال مشخص می‌شود که مستمراً فرایند ارزیابی و نظارت فعال بوده و انحراف از معیار را مشخص و مسیر کشور را اصلاح کنیم.

تاکید بر «مشارکت مردم» در نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری نشان می دهد مردم و دست‌اندرکاران تولید بهترین کسانی هستند که می‌توانند نقاط ضعف و قوت دستگاه های مسئول را در تحقق این شعار ارزش‌گذاری کنند.

البته اشتباه رایج این است که در این زمینه فقط باید مسئولان اقتصادی ارزیابی شوند؛ خیر؛ مسئولان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هم باید مورد ارزیابی قرار بگیرند. از مدیر رسیدگی به امور مساجد تا شهردار و سفیر ایران در یک کشور خارجی گرفته تا حتی مسئول یک نهاد اجتماعی.

نامگذاری سال، صرفاً برای یک گروه و یک دسته نیست؛ همه باید در آن نقش آفرینی کنند و حول آن وظیفه دارند. لکن زمانی این مهم به تحقق نزدیک‌تر می‌شود که همه برای رسالت خود در این زمینه تدبیر کنند .
شاخص های این ارزیابی را هم می توان از بیانات رهبری  که در سایت معظم‌له منتشر شده، به شکل زیر پیدا کرد:

حمایت مالی هدفمند و هوشمند از تولید ملیِ مردم پایه، ایجاد زنجیره‌های پیوسته به هسته‌های تولید مردم محور، ایجاد ضمانت‌های اجرایی و قانونی حمایت از تولیدات مردم محورِ غیردولتی، بهبود و بروزرسانی ابزارهای تأمین مالیِ گسترده‌ مردم‌محور، شناسایی مبادی و مبانی واردات کالای کم کیفیت و ارتقای روزافزونِ روش‌ها و فرآیند مقابله با قاچاق، بروزرسانی قوانین کار و تأمین اجتماعی، تلاش برای کارآمدی و بروزرسانی مستمر شبکه‌ توزیع، توجه به آمایش سرزمینی و نگاه راهبری به تولید ملی، تقویت فرهنگی و ترویج مصرف کالای ملی، رویکرد صادرات محور و دیپلماسی اقتصادی و بالفعل شدن ظرفیت‌های قانونی کشور در حوزه حمایت از تولید و تسهیل فضای کسب و کار.

البته در این ارزیابی باید به کسانی که نمره قبولی نمی‌گیرند، فرصت دوباره بدهیم. با کسانی که مقصر نیستند و غفلت کرده اند، همراهی کنیم تا وظیفه‌شان را درست انجام دهند؛ اما با کسانی که نمی‌خواهند یا نمی توانند در این آزمون قبول شوند، مماشات نکنیم زیرا پای تولید ملی در میان است؛ یعنی رگ حیاتی اقتصاد کشور.
 

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب