شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
نظرات: ۰
۰
-

طی ماه‌های اخیر، تولیدکنندگان و فروشگاه‌های مختلف موتورسیکلت طرح‌ های فروش جذابی راه‌اندازی کرده‌اند. این طرح‌های فروش باعث می‌شود چنین برداشت شود که موتورسیکلت‌های تولیدکنندگان بدون مشتری مانده‌اند.

تجارت‌نیوز نوشت: بازار موتورسیکلت در ایران برخلاف بازارهایی همچون خودرو انحصار چندانی ندارد و تولیدکنندگان هرساله مجبور به راه‌اندازی طرح‌های فروش اقساطی برای محصولات خود هستند. اما از ابتدای سال جاری، طرح‌های فروش به قدری جذاب شده که گویا موتورسیکلت‌های موجود در بازار، بدون مشتری باقی مانده‌اند.

فروش اقساطی ۲۴ ماهه بدون پیش‌پرداخت!

شرکت کویر موتور یکی از تولیدکنندگان بزرگ موتورسیکلت در کشور، اخیراً طی قراردادی با بانک تجارت، طرح‌های هشت‌ماهه، ۱۶ ماهه، ۲۰ ماهه و ۲۴ ماهه، آن هم بدون پیش‌پرداخت راه‌اندازی کرده‌اند. در جدول زیر می‌توانید شرایط خرید اقساطی بدون پیش‌پرداخت این شرکت را مشاهده کنید.

شرایط فروش اقساطی کویر موتور بدون پیش‌پرداخت

تعداد اقساط کارمزد اقساط
۱۲ ماهه ۱۰ درصد روی کل
۱۶ ماهه ۱۸ درصد روی کل
۲۰ ماهه ۲۶ درصد روی کل
۲۴ ماهه ۳۴ درصد روی کل

همچنین کارمزد فروش اقساطی با پیش‌پرداخت این شرکت هم به شرح زیر است.

شرایط فروش اقساطی کویر موتور با پیش‌پرداخت

پیش‌پرداخت تعداد اقساط کارمزد اقساط
۴۰ درصد ۸ ماهه بدون کارمزد!
۲۵ درصد ۱۶ ماهه ۱۴ درصد روی الباقی
۲۵ درصد ۲۰ ماهه ۲۲ درصد روی الباقی
۲۵ درصد ۲۴ ماهه ۳۰ درصد روی الباقی

بنابراین با وجود اینکه موتورسیکلت‌های بازار در سال‌های اخیر افزایش قیمت چند برابری داشتند، اما طرح‌های این‌چنینی می‌تواند قدرت خرید متقاضیان را برای خرید موتورسیکلت افزایش دهد.

موتورسیکلت های بدون مشتری در بازار

با بررسی شرایط فروش دیگر شرکت‌های تولیدکننده همچون نیکران موتور و نیروموتور نیز می‌توان دریافت این شرکت‌ها هم طرح‌های فروش اقساطی مشابهی راه‌اندازی کرده‌اند. زمانی که طرح‌های فروش موتورسیکلت را با فروش خودرو در بازار ایران مقایسه کنید، می‌توانید متوجه وضعیت آشفته‌بازار خودرو شوید. با وجود اینکه بیش از یک سال و نیم از رکود بازارها می‌گذرد، اما همچنان میزان عرضه خودروسازان پاسخگوی تقاضای بازار نبوده و شرکت‌ها هنوز مجبور به برگزاری قرعه‌کشی برای فروش خودرو هستند.

اما شرایط به‌نسبت ایده‌آلی که در بازار موتورسیکلت به چشم می‌خورد می‌تواند به چند دلیل رخ داده باشد. در وهله اول باید در نظر داشت موتورسیکلت نسبت به خودرو، وسیله‌ نقلیه ارزان‌تری به شمار می‌رود و در نتیجه قشرهای کم‌درآمدتر جامعه که قدرت خرید چندانی ندارند، بیشتر سراغ این وسیله می‌روند. بنابراین فروشندگان موتورسیکلت برای افزایش تقاضا در بازار خود مجبور به ارائه طرح‌های فروش جذاب‌تر و متنوع‌تر هستند.

از سوی دیگر می‌توان از این موضوع چنین برداشت کرد که با توجه به افزایش چند برابری قیمت موتورسیکلت طی چند سال اخیر در بازار ایران، مردم توان خرید موتورسیکلت را هم از دست داده‌اند. با نگاهی به بازار موتورسیکلت نیز می‌توان دید برای مثال، پرواز ۱۲۵ که یکی از ارزان‌ترین موتورسیکلت بازار محسوب می‌شود با حدود ۷۶ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. از سوی دیگر پایه حقوق کارگری وزارت کار در سال ۱۴۰۳ برای افراد مجرد، حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. بنابراین اگر یک کارگر قصد خرید نقدی موتورسیکلت ارزان‌قیمت را داشته باشد، باید حدود هشت ماه پول ذخیره کند.

در چنین وضعیتی، شرکت‌های عرضه‌کننده موتورسیکلت مجبور به راه‌اندازی طرح‌های فروش اقساطی بدون پیش‌پرداخت با اقساط بلندمدت هستند. هرچند با بررسی طرح اقساطی کویر موتور، می‌توان دریافت اقساط ماهانه موتورسیکلت‌هایی با قیمت ۱۲۰ میلیون با اقساط ۲۴ ماهه، بیش از ۶ میلیون تومان خواهد شد که پرداخت آن باز هم از توان بسیاری از افراد خارج است.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب