پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳
نظرات: ۰
۰
-
متقاضیان و خریداران مسکن ملی عجله کنند

برآورد ریالی اجرای این ۱۲۰۲ پروژه‌ نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان است.

اقتصاد ۱۰۰ نوشت: مالکی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: ۱۵ پیشنهاد الحاق اراضی در شورای عالی شهرسازی و معماری و ۴۵ پیشنهاد در دبیرخانه‌های این شورا موجود است که امیدواریم در این خصوص هم به‌زودی گشایش‌هایی انجام شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر کنترل کیفیت طرح‌ها و اجرای پروژه‌ها با استفاده از سامانه‌های مربوطه خواستار پایش مستمر و میدانی مبتنی بر برنامه‌اجرایی توسط دفاتر تخصصی مرتبط شد.

گفتنی است در این نشست گزارشی از وضعیت کلی طراحی پروژه‌های آماده سازی در پنج استان تهران، کرمان، فارس، یزد و خوزستان ارائه شد.

طرح نهضت ملی مسکن در استان قم با ساخت بیش از ۷۵ هزار واحد مسکونی رویای خانه‌دار شدن مستاجران و جوانان را بیش از گذشته به واقعیت نزدیک‌تر کرده و قم هم اینک با عملکرد قابل قبول در بخش تامین مسکن به یکی از موفق‌ترین استان‌ها در اجرای این طرح تبدیل شده‌است.

 در استان قم ۲۰۳ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت کردند که از این‌ بین ۸۵ هزار نفر در قم واجد شرایط خانه‌دارشدن هستند، هم اینک عملیات ساخت واحدهای مسکونی برای ۷۵ هزار نفر در ۱۲ سایت نهضت ملی مسکن استان در حال انجام است.

نهضت ملی مسکن در این استان در ۲ طرح کلی انبوه‌سازی (واحدهای آپارتمانی) و همچنین خانه‌های یک‌طبقه حیاط‌دار اجرا می‌شود.

واحدهای آپارتمانی این طرح به‌صورت عمده در شهرک پردیسان در دست اجراست که از نظر پیشرفت فیزیکی نیز وضعیت مطلوب‌تری نسبت به سایر سایت ها دارد و واحدهای ویلایی حیاط‌دار بیشتر در نقاط جدید جمعیتی مانند پرنیان، طایقان، قنوات و شهرستان‌های جعفرآباد و کهک دنبال می‌شود؛ مجری اجرای این طرح در استان قم ۲ دستگاه متولی حوزه مسکن یعنی اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هستند.

به گفته کارشناسان، طرح نهضت ملی مسکن در قم تنها به ساخت واحدهای مسکونی محدود نمی‌شود. با فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم مانند آب، برق و گاز در سایت‌های مسکونی، تلاش شده‌است تا زندگی در این واحدها برای ساکنان راحت‌تر باشد. همچنین، طراحی سایت‌ها به‌گونه‌ای انجام شده است که همه نیازهای شهری از جمله آموزشی، بهداشتی و ورزشی در نظر گرفته شود.

طرح نهضت ملی مسکن در قم همچنین مزایای اقتصادی قابل‌توجهی نیز به همراه داشته است. ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش ساخت‌وساز، رونق صنایع وابسته و کاهش نرخ بیکاری از جمله این مزایا هستند. کارشناسان معتقدند که صنعت ساختمان به‌عنوان یکی از صنایع کلیدی در توسعه اقتصادی، می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کشور ایفا کند.

برای تشویق مردم به مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن، تسهیلات و حمایت‌های مختلفی در نظر گرفته شده‌است. تخفیف در طراحی نقشه‌ها و نظارت بر ساخت‌وساز از جمله این حمایت‌ها هستند. همچنین، امکان پرداخت اقساطی زمین و ساخت واحد مسکونی، این طرح را برای اقشار مختلف جامعه قابل دسترس‌تر کرده‌است.

مدیرکل راه و شهرسازی قم نیز از پیشرفت چشمگیر طرح نهضت ملی مسکن در این استان خبر داد.

حسین زنجیرانی فراهانی، با بیان اینکه بیش از ۷۵ هزار واحد مسکونی در قم در حال ساخت است، اظهار داشت: قم هم‌اکنون در صدر استان‌های کشور از حیث ساخت واحدهای مسکونی قرار دارد و سیمای شهر به یک کارگاه بزرگ ساختمانی تبدیل شده‌است.

وی افزود:در استان قم ۴۵ هزار واحد به صورت انبوه سازی، ۲۰ هزار واحد به صورت واگذاری زمین به مردم و ۱۰ هزار واحد در بافت فرسوده شهر و در قالب ارائه تسهیلات بانکی در حال ساخت است.

زنجیرانی فراهانی با اشاره به تنوع روش‌های ساخت در این طرح، افزود: در استان قم، علاوه بر ساخت انبوه، زمین نیز به‌صورت انفرادی به متقاضیان واگذار می‌شود و همچنین در بافت فرسوده شهر نیز با ارائه تسهیلات بانکی، ساخت واحدهای مسکونی در حال انجام است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی قم هم اینک سایت ۱۷ هکتاری بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته و سایت‌های ۲۲ و ۲۷ هکتاری نیز به ترتیب ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در سایت‌های مختلف، گفت: سایت ۱۷ هکتاری بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته و سایت‌های ۲۲ و ۲۷ هکتاری نیز به ترتیب ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی با اشاره به حمایت‌های دولت از این طرح، افزود: در طراحی نقشه‌ها و نظارت بر ساخت، تخفیف‌های قابل‌توجهی به متقاضیان داده شده است، همچنین، تسهیلات بانکی نیز از ۴۰۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش‌ یافته‌است.

زنجیرانی فراهانی در خصوص مالکیت زمین و هزینه‌های ساخت نیز گفت: در بسیاری از سایت‌ها، متقاضیان مالکیت ۹۹ساله زمین را خواهند داشت و هزینه‌های آماده‌سازی زمین نیز توسط دولت تامین می‌شود.

وی بر تامین زیرساخت‌های لازم برای این واحدهای مسکونی تاکید کرد و گفت: در طراحی سایت‌ها، تمامی کاربری‌های شهری مانند آموزشی، بهداشتی و ورزشی پیش‌بینی شده‌است و دستگاه‌های مربوطه موظف به تامین زیرساخت‌های لازم هستند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به آینده طرح نهضت ملی مسکن در قم، بیان کرد: با توجه‌ به حمایت‌های دولت و استقبال مردم، این طرح به یکی از موفق‌ترین طرح‌های مسکن‌سازی در کشور تبدیل خواهد شد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب