پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۷
نظرات: ۰
۰
-
اگر سوزش سردل دارید فورا این خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها را قطع کنید

سوزش سردل معمولا در اثر رفلاکس اسید معده ایجاد می شود. رفلاکس زمانی اتفاق می افتد که عضله حلقوی بالای معده به نام اسفنکتر پایین ی مری (LES)، بیش از اندازه و در زمان نامناسب شل و ضعیف شده به صورت کامل بسته نشود. با بروز این مشکل، محتویات معده شامل اسید و آنزیم های گوارشی، نمک های صفراوی و غذاهای هضم نشده می توانند به مری برگشته و باعث ایجاد احساس سوزش در قفسه سینه شوند.

وب دا نوشت : سوزش سر دل یکی از بیماری های شایع دستگاه گوارش است کهبا عدم مصرف یک سری مواد غذایی در کنار مصرف دارو می توان به راحتی این بیماری را درمان کرد.

"سوزش سردل" یک مشکل دستگاه گوارشی است که باعث احساس سوزش در قفسه سینه می شود.سوزش ناشی از این مشکل که اغلب در پشت استخوان سینه احساس می شود می تواند با علایم دیگری مانند:

    احساس مزه ترش در پشت گلو

    احساس توده یا گرفتگی غذا در گلو

    سرفه

    سکسکه

    صدای خشن همراه باشد.

سوزش سردل معمولا در اثر رفلاکس اسید معده ایجاد می شود. رفلاکس زمانی اتفاق می افتد که عضله حلقوی بالای معده به نام اسفنکتر پایین ی مری (LES)، بیش از اندازه و در زمان نامناسب شل و ضعیف شده به صورت کامل بسته نشود. با بروز این مشکل، محتویات معده شامل اسید و آنزیم های گوارشی، نمک های صفراوی و غذاهای هضم نشده می توانند به مری برگشته و باعث ایجاد احساس سوزش در قفسه سینه شوند. از آنجا که ازوفاگوس (مری)، توانایی محافظتی در برابر اسید معدی را ندارد، با وارد شدن محتویات معده به داخل مری، التهاب و ایجاد حس سوزش اتفاق می افتد. در زمان هایی هم سوزش سردل ناشی از مصرف موادی است که به همین شکل سبب التهاب مری می شوند. بارداری و دارودرمانی های ویژه و یا مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها هم می توانند سبب این مشکل باشند. تغییر سبک زندگی اغلب اولین قدمی است که در پیشگیری از بروز این مشکل پیشنهاد می شود.

در ادامه به معرفی ۸ عامل غذایی که بیشتر باعث ایجاد احساس سوزش سردل می شوند می پردازیم

    غذاهای پرچرب و سرخ شده

غذاهای پرچرب به ویژه غذاهای سرخ شده می توانند با کاهش فشار در اسفنکتر پایین ی مری (LES) برگشت اسید از معده به مری را باعث شوند. غذاهای پرچرب همچنین با کاهش سرعت تخلیه معده و افزایش فشار بر LES، سوزش سردل را سبب می شوند.

نمونه هایی از غذاهای پرچرب شامل پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سرخ شده، حلقه های پیاز سرخ کرده، گوشت های پرچرب، دونات، هات داگ، لبنیات پرچرب (بستنی، شیر کامل، خامه و ...) می باشند.

    غذا های تند

غذاهای تند اغلب با سوزش سردل همراه هستند به خصوص در افردای که این غذاها را به صورت مکرر استفاده نمی کنند. غذاهای تند با تحریک مستقیم پوشش مری باعث سوزش می شوند. به عنوان مثال چیلی جزء اصلی در غذاهای تند بوده که حاوی کپسایسین است که می تواند باعث تحریک دیواره مری شده و علایم سوزش سردل را بدتر کند.

    الکل

الکل باعث شل شدن اسفنکتر تحتانی مری (LES)، افزایش اسید معده، کاهش حرکات مری و انتقال کند غذا به معده و کاهش سرعت تخلیه معده می شود. مطالعات متعددی نشان داده است کسانی که در هفته ۳ تا ۵ بار از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند خطر بیشتری برای بیماری رفلاکس گوارشی (GERD) دارند که سوزش سردل یکی از علائم آن است.

    نوشابه های گازدار

نوشابه و سایر نوشیدنی های گازدار می توانند سبب سوزش سردل شوند. به مانند الکل، این نوشیدنی ها نیز می توانند فشار اسفنکتر پایین ی مری (LES) را کاهش دهند. همچنین این نوشیدنی ها می توانند باعث اتساع معده شوند. کاهش فشار در اسفنکتر پایین ی مری (LES) موجب باز شدن خودبخودی این اسفنکتر و خروج گاز می شود که می تواند همراه با سوزش سردل باشد.نمونه هایی از این نوشیدنی ها شامل: نوشابه های گازدار، آب گازدار، نوشیدنی های انرژی زا است.

    میوه ها و آب میوه ها و سبزیجات اسیدی

میوه ها و سبزیجات اسیدی می توانند علائم سوزش سردل را تشدید کنند. اسیدیته این مواد غذایی مری را تحریک و آن را حساس تر می کند. غذا ها و میوه های اسیدی شامل: گوجه فرنگی، آب گوجه فرنگی و غذاهای برپایه گوجه فرنگی مانند کنسرو گوجه فرنگی و سس کچاپ، آناناس، سیر و پیاز هستند.

    کافئین

مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای نیز می تواند باعث سوزش سردل شود. کافئین زیاد می تواند باعث کاهش فشار اسفنکتر پایین ی مری (LES) شود. نوشیدنی های کافئین دار رایج مانند: قهوه، چای، نوشیدنی های ورزشی یا انرژی زا هستند.

    شکلات

شکلات حاوی کاکائو و کافئین بوده و می تواند باعث سوزش سردل شود. شکلات نیز می تواند سبب کاهش فشار در اسفنکتر پایین ی مری (LES)، و در نتیجه تماس مری با محتویات اسیدی معده شود.

    نعناع

در برخی موارد از نعناع برای ناراحتی های معده استفاده می شود، اما در تعدادی از افراد می تواند با کاهش فشار در اسفنکتر پایین ی مری (LES) موجب سوزش سردل شود.

سخن آخر اینکه:

سوزش سردل اغلب بعد از میل نمودن غذا و یا در شب اتفاق می افتد. تغییرات رژیم غذایی می تواند کمک کننده باشد. توصیه های دیگری که برای کاهش علائم سوزش سردل می توانید رعایت کنید شامل:

    پرهیز از وعده ی غذایی سنگین

    مصرف غذا حداقل ۳ ساعت قبل از خواب

    استفاده از درمان دارویی

    خوداری از پوشیدن لباس های تنگ

    استفاده از یک رژیم غذایی سالم

اگر بیش از ۲ بار در هفته علائم سوزش سردل دارید، علائم شما بدون درمان دارویی و فقط با تغییر سبک زندگی از بین نمی رود، اگر درد در قفسه سینه شما تشدید شد و با علائم دیگری مانند درد در بازو، تنفس کوتاه یا عرق سرد همراه شد، فورأ به پزشک مراجعه کنید، این علائم ممکن است نشانه حمله قلبی باشد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب