چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
نظرات: ۰
۰
-
ای بی سی آمریکا: ترامپ عددسازی می‌کند

ترامپ در مناظره با هریس مدعی شد ایران در طول دوره بایدن پولدار شده و 300 میلیارد دلار پول گیرش آمده، او همچنین مدعی شد که میلیون ها نفر در اوکراین در اثر جنگ کشته شده اند.

عصرایران نوشت: دونالد ترامپ نامزد مورد حمایت جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024، در طول مناظره انتخاباتی خود با "کامالا هریس"، رقیب دموکرات خود، ادعاهای نادرستی مطرح کرد و به برخی اعداد آب بست! تا خود را محق و رقیب خود را منکوب کند.

یکی از این ادعاها که از سوی ترامپ مطرح شد، ادعای پولدار شدن ایران در طول دوره بایدن با کسب درآمد 300 میلیارد دلاری و با برداشتن تمامی تحریم های وضع شده در دوره ترامپ علیه ایران بود.

این ادعا از دو جهت نادرست است:

نخست اینکه بایدن نه تنها تحریمی از ایران برنداشته بلکه در دوره بایدن به تعداد تحریم های ایران در حوزه های مختلف افزوده شده است و تحریم های جدیدی علیه ناوگان کشتیرانی، اشخاص، شرکت ها و نهادها به بهانه های مختلف وضع شده است.

و دوم اینکه ادعای درآمد 300 میلیارد دلاری ایران در طول 3 و سال و نیمه دولت بایدن با واقعیات منطبق نیست و به نظر نمی رسد ایران به چنین درآمد قابل توجهی در این دوره دست یافته باشد.

وبگاه شبکه خبری " ای بی سی" آمریکا که میزبان مناظره ترامپ و هریس بوده، درباره این ادعای ترامپ راستی آزمایی و آن را رد کرده است.

این وبگاه نوشته: بر اساس داده‌های کشتیرانی، صادرات نفت ایران – که منبع اصلی درآمد آن است - در 4 سال گذشته افزایش یافته است. اما کارشناسان تخمین می زنند که تهران در دوره ریاست جمهوری بایدن حداکثر توانسته است حدود 100 میلیارد دلار به دست آورد که به طور قابل توجهی کمتر از رقم 300 میلیارد دلاری ادعایی ترامپ است.

این وبگاه در ادامه به طرح ادعای دیگر ترامپ درباره مرگ میلیون ها نفر در اوکراین در جنگ با روسیه پرداخته و آن را نیز نادرست دانسته است.
ای بی سی نوشته: 

ترامپ مدعی شد که "میلیون‌ها" نفر در اوکراین می‌میرند و این مرگ‌ها کمتر گزارش می‌شود و دولت بایدن - هریس را مسئول آن‌ دانست. 

جنگ در اوکراین فوق‌العاده خونین است، اما هیچ تخمینی حاکی از تلفات نزدیک به "میلیون‌ها" نیست. ایالات متحده و سایر کشورهای غربی تخمین می زنند که روسیه از زمان تهاجم سال 2022 بین 300 هزار تا 500 هزار نیروی نظامی خود را به صورت کشته و زخمی از دست داده است. (این ادعا را رسانه ها و نهادهای غربی به عنوان حامیان اوکراین و دشمنان روسیه مطرح می کنند و روسیه آن را رد می کند. دو طرف منازعه در جنگ اوکراین به عنوان یک تاکتیک جنگ روانی، تلفات خود را کم و تلفات طرف مقابل را زیاد اعلام می کنند.) 

برخی تخمین ها حتی بالاتر است. اکونومیست در ماه ژوئیه تلفات (کشته ها و زخمی ها) را بین 462 هزار تا 728 هزار نفر تخمین زد.

ای بی سی نیوز در ادامه نوشت: تخمین زده می شود که تلفات اوکراین به طور قابل توجهی کمتر باشد اما با این وجود به ده ها هزار نفر می رسد. 

دولت اوکراین ادعا کرده است که حدود 30 هزار سرباز خود را از دست داده است، اما دولت های غربی و گروه های مستقل تخمین می زنند که تعداد کشته ها و زخمی ها بیش از 100 هزار نفر باشد. 

هزاران غیرنظامی اوکراینی نیز کشته شده اند. سازمان ملل تایید کرده است که بیش از 11500 غیرنظامی اوکراینی از فوریه 2022 کشته شده اند، اما سازمان ملل و اکثر کارشناسان معتقدند که تعداد واقعی به طور قابل توجهی بیشتر است. بسیاری از غیرنظامیان در مناطق اشغالی که روسیه از ارایه گزارش جلوگیری می کند، کشته شده اند.

اما میلیون ها اوکراینی در اثر جنگ آواره شده اند. سازمان ملل تخمین زده است که 14.6 میلیون اوکراینی مجبور به ترک خانه های خود شده اند و بیش از 6.5 میلیون نفر از سال 2022 این کشور را ترک کرده اند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب