سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۶
نظرات: ۰
۰
-

جای خالی نام و تصویر امام خمینی(س) در دهمین نمایشگاه نوشت‌افزار «ایران نوشت» خبرساز شد.

جماران نوشت: چند روزی است دهمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی «ایران نوشت» با حضور بیش از ۱۰۰ تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی و ارائه آخرین محصولات، بر پا شده و تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی(س) برقرار خواهد بود. برای برگزاری این نمایشگاه اهداف مختلفی تبیین شده و تبلیغات فراوانی در سطح صدا و سیما و سایر رسانه‌ها برای این اهداف صورت گرفته که آشنایی بیشتر کودکان با مفاخر ایران و سبک زندگی ایرانی - اسلامی و مفاخر ایران از جمله مهمترین این اهداف است.

در نوشت‌افزارهای عرضه شده هم استفاده از کاراکترهایی مانند شکرستان، فیلشاه، کلاه قرمزی، بچه زرنگ، پسر دلفینی در دستور کار قرار گرفته است. چرا که این کاراکترها در یک فعالیت رسانه‌ای به کودکان معرفی شده و شناخته شده‌اند. همچنین در حوزه مفاخر، از قهرمانان، دانشمندان، علما و شعرا برای تولید نوشت افزار استفاده و تلاش شده از نمادها و المان‌های هنری ایرانی نیز استفاده شود. مسئولین برگزاری نمایشگاه مدعی هستند مجموعه این فعالیت‌ها سبب شد تا سبد کاملی از محتوای سالم، مناسب و بدون دغدغه برای پدران و مادران در حوزه نوشت افزار تولید شود و تولیدکنندگان همواره تلاش دارند بر اساس سلیقه خانواده ایرانی به سراغ تولید محصول بروند.‌

اما تصاویری که از طریق صدا و سیما و خبرگزاری‌ها منتشر شد، یک سؤال بزرگ را در ذهن من ایجاد کرد. آیا مسئولین برگزاری دهمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی «ایران نوشت» و تولیدکنندگانی که محصولاتشان را  در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند، امام خمینی(س) به عنوان بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی را یکی از مفاخر ایران و اسلام می‌دانند؟

برای پاسخ به این پرسش ساعت ۱۸ عصر دوشنبه(۱۹ شهریور ماه) به مصلای امام خمینی(س) محل برگزاری این نمایشگاه رفتم. متأسفانه شک من به یقین تبدیل شد. فقط در یک غرفه تصویری از امام روی جلد یکی از طرح‌های دفتر ۵۰ برگ به چشم می‌خورد. در طرح روی جلد محصولات این غرفه در کنار شخصیت‌هایی مثل آیت‌الله مطهری، سید حسن نصرالله، شهید حسن تهرانی‌مقدم، شهید ابراهیم هادی، شهید حسین خرازی، شهید احمد کاظمی و... عکسی از امام هم با عنوان «الگوی من» طراحی شده بود و در یک گوشه غرفه به سختی به چشم می‌خورد. غیر از آن، هیچ تصویری از امام خمینی(س) در این نمایشگاه نیست؛ که به نوعی سعی دارد سبک زندگی ایرانی - اسلامی را ترویج کند.

نام و تصویر امام(ره) از نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی حذف شد +تصاویر

 از تمامی شهدایی که مردم با آنها مأنوس هستند مثل حاج قاسم سلیمانی، مرتضی آوینی، محسن حججی و شهدای محور مقاومت نظیر اسماعیل هنیه و عماد مغنیه هم تصاویری به چشم می‌خورد؛ حتی یک مورد تصویری از انیشتین هم دیدم. ولی تمثال شهید سید ابراهیم رئیسی فراوان در دهمین نمایشگاه ایران نوشت دیده می‌شد و حتی یک بنر بزرگ مزین به تصویر شهید رئیسی در ورودی سالن لوازم التحریر نصب شده که روی آن نوشته‌اند «من هم به قله‌ها پرواز می‌کنم تا ایران را بسازم». اما هیچ بنری با مضمون مشابه از امام خمینی(س) به چشم نمی‌خورد؛ گویا برگزارکنندگان فراموش کرده‌اند که مقام معظم رهبری سی و سومین سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب اسلامی در حرم مطهر حضرت امام تأکید فرمودند «امام بزرگوار، روح جمهوری اسلامی است؛ اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته بشود و مورد بی توجّهی قرار بگیرد، نقشی بر دیوار باقی خواهد ماند».

اما از حق نگذریم، شاید بهترین تلاش این نمایشگاه حذف المان‌های برنامه کودک‌های خارجی مثل باربی، سفید برفی شرک و... از لوازم التحریر ایرانی عرضه شده در این دهمین نمایشگاه «ایران نوشت» بود که از کیف و کوله پشتی گرفته تا دفتر و قلم عرضه شده در این نمایشگاه هیچ اثری از این المان‌ها نبود و سعی شده بود که فقط از المان‌های متناسب با فرهنگ اسلامی- ایرانی مثل شهدا و مضامین مرتبط با زیارت، نماز و مسئولیت‌های اجتماعی بود؛ که از این زاویه می‌توان نمایشگاه فوق الذکر را موفق ارزیابی کرد. ولی ای کاش در نمایشگاهی که اسم و رسم آن با جمهوری اسلامی گره خورده، بیشتر به معمار کبیر انقلاب اسلامی توجه می‌شد. امید است در سال‌های آینده این نقص هم جبران شود.

نام و تصویر امام(ره) از نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی حذف شد +تصاویر

نام و تصویر امام(ره) از نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی حذف شد +تصاویر

نام و تصویر امام(ره) از نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی حذف شد +تصاویر

نام و تصویر امام(ره) از نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی حذف شد +تصاویر

نام و تصویر امام(ره) از نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی حذف شد +تصاویر

نام و تصویر امام(ره) از نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی حذف شد +تصاویر

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب