سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۵
نظرات: ۰
۰
-
برای فرار از این بیماری خطرناک زودتر بخوابید

بیداری در شب خطر ابتلا با دیابت را افزایش می دهد.

ایسنا نوشت : یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بیدار ماندن در ساعات اولیه بامداد می‌تواند خطرناک باشد. مشخص شده است که سبک زندگی شب زنده‌داری به طور چشمگیری خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد و چندین اثر مخرب دیگر برای سلامتی ایجاد می‌کند.

این مطالعه که توسط دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند انجام شد، ۵ هزار فرد دارای اضافه وزن را که در مطالعه اپیدمیولوژی چاقی هلندی شرکت داشتند، مورد بررسی قرار داد.

میانگین سنی شرکت کنندگان ۵۶ سال و میانگین شاخص توده بدنی یا BMI آنها ۳۰ بود که در مرز بین دسته‌بندی اضافه وزن و چاقی قرار دارد. از آنها خواسته شد تا یک پرسشنامه را پر کنند که زمان‌های خواب و بیداری معمولی آنها را نشان می‌دهد و از این داده‌ها، محققان زمان‌های میانه خواب(MPS) آنها را محاسبه کردند.

با استفاده از داده‌های به دست آمده، شرکت کنندگان در این تحقیق به سه گروه تقسیم شدند. ۲۰ درصد از آنها اول میانه خواب را در ۲:۳۰ بامداد داشتند. ۲۰ درصد  دوم بین ساعت ۲:۳۰ تا ۴ بامداد میانه خواب را تجربه می‌کردند و ۶۰ درصد نهایی به عنوان میانه خواب دیرتر از ساعت ۴ صبح برای آنها نظر گرفته شد. شرکت کنندگان برای مدت متوسط ‌۶.۶ سال مورد پیگیری قرار گرفتند.

پس از تنظیم فاکتورهایی از جمله چربی کل بدن، رژیم غذایی، سن، جنس، تحصیلات و عوامل سبک زندگی از جمله سیگار کشیدن، کیفیت و مدت خواب و مصرف الکل، محققان دریافتند افرادی که میانه خواب دیرتری داشتند ۴۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو نسبت به کسانی که میانه خواب متوسطی ‌داشتند، بودند.

آنها همچنین دریافتند که افرادی که در گروه میانه دیرتر بودند، شاخص توده بدنی بالاتری نسبت به دو گروه دیگر داشتند و همچنین دور کمرشان ۱.۹ سانتی متر(۰.۷ اینچ) بزرگتر بود. آنها همچنین هفت سانتی متر(۱ اینچ) چربی احشایی بیشتر و ۱۴ درصد چربی کبد بیشتری نسبت به گروه متوسط ‌داشتند.

خوراکی‌های آخر شب

در حالی که تحقیقات ارتباط بین دیر خوابیدن و ابتلا به دیابت را مشخص کرده است، هنوز علت آن ناشناخته است. یکی از نظریه‌های محققان این است که شب‌ زنده‌داران ممکن است بیشتر غذا بخورند.

محقق ارشد این مطالعه، می‌گوید: افرادی که دیر می‌خوابند تا اواخر شب غذا می‌خورند. اگرچه ما این را در مطالعه خود اندازه‌گیری نکردیم، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد نخوردن مواد غذایی بعد از یک زمان مشخص، مانند ساعت شش عصر، ممکن است به مزایای متابولیکی منجر شود. شب زنده‌دارانی که نگران افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو هستند، ممکن است بخواهند این روش را امتحان کنند یا حداقل سعی کنند از خوردن غذا در اواخر شب خودداری کنند.

آنها همچنین بررسی خواهند کرد که آیا تغییر الگوی خواب می‌تواند تأثیرات بیدار ماندن بر سلامتی را تغییر دهد.

تلاش برای زودتر خوابیدن مطمئنا ایده خوبی به نظر می‌رسد با توجه به اینکه مطالعه دیگری در سال ۲۰۲۲ سبک زندگی شب‌ زنده‌داری را با خطر ابتلا به دیابت و افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط  دانسته است و مطالعه‌ای که در اوایل سال جاری انجام شد، شب زنده‌داری را با افزایش خطر مرگ زودتر مرتبط دانست.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب