جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۸
نظرات: ۰
۰
-
این حیوان فقط با هم‌لهجه خود جفت‌گیری می‌کند

گنجشک هر منطقه با لهجه همان منطقه آواز می‌خواند بنابراین اگر دو گنجشک با لهجه‌های متفاوت در یک قفس باشند جفت‌گیری نمی‌کنند.

ایرنا نوشت : گنجشک‌ها موجودات باهوشی هستند و برای گریز از دست دشمنان خود به شهرها و دامن انسان‌ها پناه آورده‌اند چون می‌دانند که عقاب‌ها در شهرها زندگی نمی‌کنند از سوی دیگر گنجشک هر منطقه با لهجه همان منطقه آواز می‌خواند بنابراین اگر دو گنجشک با لهجه‌های متفاوت در یک قفس باشند جفت‌گیری نمی‌کنند.

گنجشک ها یک پایه حیات را تشکیل می دهند و بالا بودن میزان دریافت انرژی از آنها، انواع موجودات و حتی انسان ها را منتفع می کند، این موجودات به علت فراوانی، داشتن طبع گرم و باور این که خاصیت دارویی دارند، لقمه ای خوشمزه برای انسان و سایر موجودات محسوب می شوند که یکی از عوامل تهدید آنها است، از سوی دیگر به دلیل فراهم بودن غذا در محیط های شهری در طول سال به جز روزهای سرد اقدام به جفت گیری و زادآوری می کنند.

این حیوانات کوچک و ریز نقش موجودات باهوشی هستند چون فهمیده اند که قوش ها و قرقی ها در شهرها زندگی نمی کنند از این رو برای در امان ماندن از چنگ آنها به دامن انسان ها در شهرها پناه آوردند اما از آنجا که خیر انسان به هیچ موجودی نمی رسد، این پرندگان زیبا هم به آن هدف غایی خود نرسیدند و آنطور که تصور می کردند زیر چتر حمایت انسان ها قرار نگرفتند اما با این وجود خود را با محیط های شهری سازگار کردند.

توان زادآوری این پرندگان به حدی بالا است که تعداد گنجشک ها در سال به میلیون ها بال می رسد، ‌البته همه این تعداد به عرصه زاد و ولد نمی رسند چون تا پایان سال به علت عوامل مختلف از جمله شکار شدن توسط پرندگان بزرگتری مانند قوش و قرقی و یا حتی انسان ها، تعداد کمی از آنها باقی می مانند .

گنجشک ‌ها را نزدیکترین حیوان وحشی به انسان توصیف می‌ کنند، گنجشک پرنده ‌ای کوچک با منقار کلفت و مخروطی و پاهای نسبتا کوتاه است که معمولا پر و بال رنگارنگ ندارد، بیشتر به صورت اجتماعی به سر می‌ برند و به طور گروهی زاد و ولد می ‌کنند، پروازی پر قدرت دارند، در بیشتر گونه ‌های آنها دودیسی جنسیتی (تفاوت نر و ماده) مشاهده می ‌شود، در سوراخ‌ های درختان، شکاف دیوار و صخره‌ها لانه می‌ سازند و بیشتر از دانه ‌ها و مواد گیاهی و گاهی جانوری تغذیه می ‌کنند.

گنجشک ها توان زادآوری بالایی دارند، تعداد گنجشک ها به علت زادآوری بالا در سال به میلیون ها بال می رسد اما در پایان سال به واسطه عوامل مختلف از قبیل شکار شدن توسط پرندگان بزرگتری همچون قوش و قرقی در حاشیه شهرها و حتی انسان ها، تعداد کمی از آنها باقی می مانند.

با وجود اینکه پرندگان برای ادامه بقا به محیط های شهری روی آورده اند اما باز هم این محیط ها خطراتی برای این موجودات ریزنقش به همراه دارد که برای ادامه حیات نیازمند حمایت هستند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب