دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
نظرات: ۰
۰
-
رویکرد هریس و ترامپ در نسل‌کشی مردم غزه چیست؟

انتخابات آینده ریاست‌جمهوری در آمریکا رقابتی است میان دونامزد؛ یکی از آنها دموکراتی با رویکرد نرم علیه فلسطین است که سران اسرائیل را برای نسل‌کشی تسلیح کرد و دیگری یک جمهوری‌خواه به شدت طرفدار اسرائیل که هزینه جنگ را دوست ندارد.

ایرنا نوشت: «استازا سالاکانین» تحلیلگر «The Cradle» در ارزیابی اوضاع انتخابات آمریکا نوشت، در انتخابات پیشین ایالات متحده مسائل سیاست خارجی به ندرت عامل تعیین کننده‌ای بوده است، با اینحال جنگ در غزه ممکن است این معادله را به نفع یک نامزد تغییر دهد، به ویژه اینکه در رقابت تنگاتنگ کنونی بین دو حزب، هر رای دارای اهمیت است. حمایت بی‌دریغ رئیس جمهور «جو بایدن» از اسرائیل که حتی خود را صهیونیست معرفی می‌کند، به کاهش محبوبیت وی کمک کرده و شکاف بین جناح‌های مترقی و میانه رو در حزب دموکرات را بیشتر می‌کند.

این امر منجر به از دست دادن حوزه‌های مهم انتخابی در میان رای دهندگان جوان، جوامع عرب و مسلمان و طیف مترقی شده است. علاوه بر این، بسیاری از رای‌دهندگان یهودی جوان و با گرایش چپ نیز می‌گویند که معیار آنها دیگر حمایت بی چون و چرای آمریکا از اسرائیل نیست.

در حالی که حزب دموکرات به خوبی از آسیب‌پذیری خود آگاه است، این پرسش مطرح است که «کامالا هریس» قادر می شود رای‌دهندگان ناامید را جذب کند و هر چند دیرهنگام، رویکرد جدیدی را در قبال غزه در پیش بگیرد.

انتظارات از هریس

رسانه‌ها اظهارات اخیر هریس را به‌عنوان تغییری بالقوه از موضع بایدن به عنوان حامی اسرائیل می‌دانند زیرا او به تازگی اعلام کرد که در مورد رنج فلسطینی‌ها سکوت نخواهد کرد؛ این اظهارات در تضاد با سخنان بایدن است.

با این حال، بسیاری از حامیان مترقی و طرفدار فلسطین بیشتر از این تغییر لحن را طلب می‌کنند و بر ضرورت تغییر اساسی خط مشی حمایت نظامی بی‌قید و شرط ایالات متحده از دولت اشغالگر تاکید دارند. نسل کشی در غزه به اندازه‌ای عیان شده است که نشان دادن ژست‌های نمادین همچون بی‌توجهی هریس به حضور و سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» در کنگره، دیگر کافی به نظر نمی‌رسد.

«ایمان عبدالهادی» استادیار توسعه انسانی مقایسه‌ای در دانشگاه شیکاگو، تصریح دارد که هنوز هریس هیچ تعهدی را در قبال غزه نداده و به طور شفاهی تعهد به امنیت اسرائیل را تکرار کرده است. سخنگوی کارزار انتخاباتی وی نیز گفت که تحریم تسلیحاتی اسرائیل مد نظر او نیست. پس اساسا، فقط لحن تغییر کرده است، نه سیاست ... همدلی او کافی نیست.

بسیاری به یاد دارند که هریس چگونه با رای ممتنع رئیس جمهور سابق باراک اوباما در مورد قطعنامه سازمان ملل در دسامبر 2016 در محکومیت شهرک سازی غیرقانونی اسرائیل مخالفت کرد. هریس همچنین مخالف جنبش بایکوت کالاهای اسرائیلی (BDS) بوده است.

با همه این انتقادات، پیش بینی «جورج بشارت» استاد حقوق در کالج حقوقی هاستینگز سانفرانسیسکو حکایت از آن دارد که هریس تازمانی که در انتخابات پیروز شود، به طور قابل توجهی از سیاست های بایدن در مورد غزه فاصله نخواهد گرفت زیرا وی از هر اقدامی که شانس پیروزی او را به حداقل می‌رساند، اجتناب خواهد کرد.

برخی نیز اعتقاد دارند ممکن است حامیان فلسطین در روند کارزار انتخاباتی وی اختلال ایجاد کنند. هزاران معترض ضدجنگ حزب دموکرات در کنوانسیون شیکاگو تجمع کردند و از هریس خواستند که انتقال تسلیحات ایالات متحده به اسرائیل را متوقف کند، در غیر اینصورت ممکن است آرای آن‌ها را از دست بدهد. با اینحال وی اعتقاد دارد که چنین اختلالی تنها به انتخاب ترامپ کمک می‌کند. این خط استدلالی نشان می‌دهد که زمان برای هریس به سرعت از دست می رود زیرا او برای تقویت کمپین خود نیاز به استدلال مثبت دارد، نه منفی.

رقابت هریس و ترامپ در نسل‌کشی مردم غزه

شاید انتخاب «تیم والز» فرماندار مینه سوتا به عنوان معاون، به جای «جاش شاپیرو» فرماندار تندروی حامی اسرائیل در پنسیلوانیا، یک اقدام استراتژیک برای جلب نظر رای‌دهندگان سرخورده باشد. نگاه والز به شدت با شاپیرو که قبلاً در ارتش اسرائیل خدمت می‌کرد و دیدگاه‌ به شدت ضدفلسطینی داشته، در تضاد است. بشارت معتقد است: علاوه بر این، به عنوان یک زن رنگین پوست که نژادپرستی را در ایالات متحده تجربه کرده است، ابراز همدردی هریس برای غیرنظامیان فلسطینی ممکن است منعکس کننده درک شخصی او از بی‌عدالتی باشد. این ارتباط شخصی درکنار غرایز سیاسی او نشان می‌دهد که هریس با احساسات در حال تغییر در ایالات متحده، به ویژه در میان رای‌دهندگان جوان‌تر، هماهنگ است.

بشارت تاکید دارد: اگر هریس برنده شود، قادر نخواهد بود نسل جدیدی را که نسبت به حمایت حزب دموکرات از نسل‌کشی غزه انزجار پیدا کرده اند، نادیده بگیرد.

در هر صورت هریس سیاست ابهام را در مورد غزه حفظ می‌کند تا از سیاست های مخرب بایدن جدا شود و در عین حال به او اجازه دهد تا پس از انتخابات نوامبر تصمیم‌گیری کند.

ترامپ غیرقابل پیش بینی است

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بارها به صراحت گفته بود که معتقد است اسرائیل باید کار را تمام کند و به پیروزی دست یابد.

به گفته عبدالهادی، اگرچه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها سیاست تقریباً یکسانی در قبال اسرائیل داشته‌اند اما ترامپ غیرقابل پیش بینی است بنابراین سخنان او باید جدی گرفته شود.

کیچیچیان هم معتقد است ترامپ در دوره اول ریاست جمهوری به خوبی در راستای منافع اسرائیل کار کرد؛ انتقال بحث برانگیز سفارت ایالات متحده از تل آویو به بیت المقدس، ارائه تسلیحات پیشرفته به اسرائیل و تلاش برای انعقاد توافق آبراهام از آنجمله اقدامات بودند. البته آخرین مورد غرب آسیا را در دو محور عادی‌سازی و مقاومت قطبی کرد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که نتیجه انتخابات آتی در ایالت‌های کلیدی مانند میشیگان، آریزونا و ویسکانسین تعیین می‌شود، تعجب‌آور نیست که گروه‌های طرفدار اسرائیل منابع قابل توجهی را برای تضمین پیروزی ترامپ به این مناطق اختصاص داده اند.

«برند کاسلر» استاد علوم سیاسی در دانشگاه جیمز مدیسون بر این باور است که بدون تردید ترامپ به نتانیاهو یا هر رهبر دیگر حزب لیکود آزادی عمل بیشتری می‌دهد تا اجازه اسکان مجدد شهرک نشینان اسرائیلی در غزه را به دست بیاورند ضمن آنکه وی چراغ سبز را هم برای ارتکاب به جنایات بیشتر علیه فلسطینی ها نشان خواهد داد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب