یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۶
نظرات: ۰
۰
-
میراثک؛ دستی جادویی برای روایتِ قصه‌های فرهنگ و هنر

«میراثک» نام شخصیتی فانتزی است که در یک روز پاییزی از اصفهان و در میدان نقش‌جهان به جهانِ کودکان پا گذاشت، قد کشید و تلاش کرد تا پلی به جهان کودکان بزند و آن‌ها را با میراث فرهنگی ایران و جهان آشنا کند.

ایسنا نوشت: همه می‌دانند که «میراثک» که برای اولین‌بار در یک عصر پاییزی در سال ۱۳۹۷ از کنار مسجد شیخ لطف‌الله و توسط طراح و خالقش سمانه آقائی، به بچه‌ها سلام کرد و حالا مدت‌هاست که دوستی فرهیخته و یاری همراه در مسیر آموزش میراث فرهنگی به کودکان شده‌ است. میراثک، عروسکی با چهرۀ شبیه به یک دست با انگشتان رنگارنگ و صورت قلبی شکل و با فرفره‌ای کوچک است که از سرزمینی خیالی به دیار اصفهان قدم گذاشت و به دنیای آدم‌ها وارد شد؛ حالا مدت‌هاست که به واسطۀ علاقۀ کودکان به شخصیت‌های فانتزی و ارتباط سریع و موثر با آن‌ها «میراثک» نیز با مفاهیم موجود در خود، به پلی برای ورود به دنیای کودکان و انتقال مفاهیم فرهنگی تبدیل شده است.

یکی از ‌راه‌هایی که «میراثک» برای انتقال میراث فرهنگی به کودکان پیموده است در قالب انتشار مجموعۀ قصه‌ها، آرزوها و گفت‌وگوها است که در این سال‌ها با محوریت این شخصیت و با قلم سمانه آقائی در ضمیمۀ آفتاب مهتاب روزنامه اطلاعات منتشر شده است. این ایده‌پرداز که دانش‌آموختۀ دانشگاه هنر اصفهان است با کمک «میراثک» تلاش می‌کند تا هر بار به نوعی کودکان را با وجهی از میراث فرهنگی و طبیعی ایران آشنا کند.

اما در راستای فعالیت‌های این شخصیت فانتزی، به تازگی میراثک با مجموعه‌ای تحت عنوان «خیالبافی‌های میراثک» پنجرۀ جدیدی را به روی مخاطبانش باز کرده است. مجموعۀ خیال‌بافی‌های میراثک با تصویرگری مبینا موری و به‌صورت هفتگی به روال مجموعه‌های گذشته در این روزنامه منتشر شده و تلاش می‌شود تا در قالب این عنوان، آثار شاخص ایران و جهان در حوزۀ هنرهای تجسمی ازجمله نقاشی، مجسمه و عکس را به‌واسطۀ میراثک به کودکان معرفی کند.

میراثک؛ دستی جادویی برای روایتِ قصه‌های فرهنگ و هنر

جاگیری در بخشی از فضای اثر، شبیه‌سازی ژست شخصیت‌ها، تکمیل بخشی از فضای صحنه و تغییر روایت آثار (به تناسب موضوع) از جمله روش‌های میراثک برای معرفی این آثار به کودکان است. در این فعالیت برای بچه‌ها توضیح داده شده که میراثک هر بار به سراغ یکی از آثار تجسمی می‌رود. با دقت به آن اثر نگاه می‌کند و بعد خود را در حال و هوای آن اثر قرار می‌دهد که این در حقیقت این سرآغازی برای معرفی اثر به مخاطب کودک است.

در خیال‌بافی‌های میراثک، آثار در قالب تصاویر و متون سرگرم‌کننده ارائه شده‌اند و در ادامه نیز پس از معرفی هر اثر، به کودکان پیشنهاد داده می‌شود تا آن‌ها نیز مانند میراثک با دقت به آثار نگاه کنند و سوار بر بال خیال در دنیای هنر پرواز کنند. با انجام این پیشنهاد، هر شخص ضمن شناخت اثر اصلی، می‌تواند در عالم خیال به‌عنوان یکی از عناصر یک اثر هنری، روایت خودش را از آن اثر داشته باشد.

تجربه‌ای که علاوه بر کودکان، می‌تواند نقطۀ آغاز جذابی باشد برای ورود همۀ کسانی که به دنیای هنر علاقه‌مند هستند. در میان آثار منتخب جهانیِ مجموعه خیال‌بافی‌های میراثک که تا کنون منتشر شده می‌توان به «مونالیزا»، «بانویی با قاقم»، «گوتیک آمریکایی»، «پسر انسان»، «جیغ»، «ناهار بر فراز آسمان‌خراش»، «دختر کارخانه نخ‌ریسی»، و «مجسمه فرشته» و در میان آثار ایرانی به «صف سلام» و «تکیه دولت» اشاره کرد. ضمن اینکه در هر شماره از این فعالیت، یک بارکد نیز قرار داده شده که مخاطبان با اسکن آن بارکد می‌توانند تصویر اثری که میراثک انتخاب کرده را با کیفیت و وضوح بهتری از منبع اصلی آن یعنی سایت موزه‌ها، گالری‌ها و یا مؤسسات فرهنگی تماشا کنند.

میراثک؛ دستی جادویی برای روایتِ قصه‌های فرهنگ و هنر

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب