شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
نظرات: ۰
۰
-
اوکراین خواستار دستگیری پوتین شد

اوکراین از مغولستان بعنوان عضو دیوان بین‌المللی کیفری خواست رییس جمهور روسیه را بازداشت کند.

شفقنا نوشت: ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه قرار است به مغولستان سفر کند. کرملین گفت نگران نیست که مغولستان علیرغم عضویت در دادگاه کیفری بین المللی (ICC) که حکمی برای رهبر روسیه صادر کرده او را دستگیر کند.

دیوان لاهه در مارس سال ۲۰۲۳ حکمی علیه پوتین صادر کرد که از همه کشورهای عضو می‌خواست او را به دلیل صدور فرمان انتقال اجباری کودکان اوکراینی به روسیه بازداشت کنند. این اولین بار بعد از صدور این حکم است که پوتین به یک کشور عضو دیوان سفر می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: هیچ نگرانی وجود ندارد، ما با دوستان خود از مغولستان گفتگوی عالی داریم. وی در پاسخ به این سوال که آیا مسکو قبل از سفر پوتین درباره حکم بازداشت با «اولان‌باتور» صحبت کرده است، گفت: «تمام جنبه‌های این دیدار با دقت آماده شده بود».

درحالیکه روسیه صلاحیت دیوان بین المللی کیفری را به رسمیت نمی شناسد؛ اوکراین از مغولستان خواست پوتین را در این سفر بازداشت کند.

مغولستان در دسامبر ۲۰۰۰ معاهده رم را امضا کرده و عضو دیوان شده است. بر اساس این معاهده، هر یک از ۱۲۴ کشور عضو دیوان کیفری بین‌المللی در صورتی که پوتین پا به قلمرو خود بگذارد، انتظار می‌رود این حکم را اجرا کنند. اما این دیوان هیچ نیروی قهریه یا ضمانت پلیسی اجرای مصوبات خود را ندارد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب