شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴
نظرات: ۰ |
۰
انفجار استارشیپ جو زمین را سوراخ کرد
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

بررسی های فنی نشان می‌دهد انفجار فضاپیمای «استارشیپ» ساخت اسپیس ایکس، در سال گذشته چنان سهمگین بود که حفره‌ای را در جو کره زمین ایجاد کرد.

 ایندیپندنت نوشت: این اولین بار است که اختلال در جو کره زمین به علت انفجار ناشی از فعالیت های انسانی رخ می دهد.

در ۱۸ نوامبر سال ۲۰۲۳ (آبان ماه سال قبل)، شرکت اسپیس ایکس راکت فضایی فوق سنگین استارشیپ را به فضا فرستاد که سنگین ترنیو قدرتمندترین راکت ساخته شده تا آن زمان بود. تنها ۴ دقیقه پس از پرتاب، بخش بزرگ و پایینی این راکت که حاوی موتورهای اصلی آن بود، طبق برنامه از بقیه اجزای آن جدا شد. اما این بخش قبل از بازگشت به زمین منفجر شد. ۴ دقیقه بعد بقیه اجزای راکت مذکور نیز در فاصله ۱۵۰ کیلومتری زمین منفجر شد. علت این مساله تخلیه اکسیژن مایع اعلام شد.

برطبق یک بررسی جدید که در شماره آگوست (مرداد ماه) در نشریه Geophysical Research Letters منتشر شد، محققان روس نشان دادند انفجار دوم به طور موقت یک حفره بزرگ در یونوسفر ایجاد کرد. یونوسفر بخشی از جو زمین در فاصله ۸۰ تا ۶۵۰ کیلومتری آن است. در این بخش گازها یونیزه شده یا از الکترون ها جدا شده و به پلاسما تبدیل شده اند.

یوری یاسیوکویچ، فیزیکدان و نویسنده ارشد این مطالعه، در موسسه فیزیک خورشیدی زمینی آکادمی علوم روسیه (ISTP) معتقد است: معمولاً چنین حفره هایی در نتیجه فرآیندهای شیمیایی در یونوسفر به دلیل تعامل با سوخت موتور ایجاد می شوند. چندین ماهواره و ایستگاه بین المللی زمینی این اختلال را مشاهده کردند که ۳۰ تا ۴۰ دقیقه قبل از اینکه بخش آسیب دیده یونوسفر به طور کامل به حالت عادی بازگردد، ادامه داشت.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب