جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳
نظرات: ۱ |
۰
اجازه بدهید پزشکیان با آرامش تصمیم سازی کند
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

یک کارشناس اقتصادی گفت: این درست که سامان دادن به شرایط فعلی دشوارتر از هر دشواری است، اما اینطور نیست که کار ی نشدنی باشد.‌ اگر دولت بتواند در آرامش به فعالیت ادامه‌ بدهد، می‌تواند حتی‌المقدور مشکلات را کم و کمتر کند.

آلبرت بغزیان، تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» اظهار داشت: در جریان رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری، در بدنه کارشناسی جامعه و حتی افکار عمومی این پرسش مطرح می‌شد که کدام یک از نامزدهای ریاست جمهوری می‌تواند اقتصاد به هم ریخته ایران را سر و سامان بدهد. در واقع مشکلات و کمبودهای مالی به حدی است که موضوعات دیگر زیر سایه بحران اقتصادی در حاشیه قرار گرفته و به اصطلاح همه حواسها معطوف به اقتصاد و مشکلات اقتصادی شده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: اولین اظهارنظری که همواره درباره مشکلات اقتصادی ایران مطرح می شود این که تحریم‌های بین‌المللی مانع تحرک اقتصادی‌ شده و در نتیجه موجب پررنگ شدن بحران مالی در بخش‌های مختلف می‌شود که این برداشت را نمی‌توان منطبق با واقعیت ندانست. اما اینکه تحریم موجب بی تحرکی شود، نمی‌تواند قابل قبول باشد. کشور ما به قدری پتانسیل دارد که در صورت استفاده بهینه می‌توانیم بخش زیادی از کمبودها را برطرف کنیم.

اجازه بدهید پزشکیان با آرامش تصمیم سازی کند

به گفته وی ، دولت پزشکیان می‌تواند با بررسی دقیق و موشکافانه ظرفیت ها می تواند فرصت‌های زیادی را برای چرخیدن چرخ اقتصاد به دست بیاورد. مثلاً با صدور اقلام تولیدی به  کشورهای همسایه ارز قابل توجهی را به خزانه تزریق می کنیم.‌ به هرحال قانونی نانوشته اینطور حکم می‌کند که توسعه اقتصادی بدون تولید امری محال است.

بغزیان  تصریح کرد: معضل بزرگی که در مقاطعی مانع از کارآمدی شده است، چیزی جز این نیست که مسوولیت های مهم به افرادی سپرده می‌شد که تخصص و تجربه لازم را برای فعالیتی توأم با تأثیرگذاری نداشتند و به همین دلیل، تصمیم‌های مهم توسط کسانی انجام می‌گرفت که اساسا از فرصت‌های حوزه مسوولیت خود آشنایی داشتند و البته نمی‌توانستند راه‌حل‌های رفع مشکلات را بشناسند که چنین حالتی نه تنها نمی‌تواند راهگشا باشد، بلکه ماندگاری و تشدید شدن محدودیت‌ها را موجب می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه مسعود پزشکیان در انتخاب مدیران تمرکز بالایی دست به انتخاب زده است تا مجموعه دولت بتواند در راستای کاهش مشکلات و تحقق توسعه قدم‌های مثبتی بردارد.

او گفت: دولت پزشکیان واقعا کار دشواری را پیش روی خود می‌بیند. از یک طرف موضوع تنازعی ایران با نظام بین‌الملل که حضور در بازار جهانی اقتصاد را دشوار کرده است.  از طرف دیگر بی‌نظمی ملموس در فضای اقتصادی که نتیجه سال‌ها بی تدبیری در نظام تصمیم‌گیری کشور است و ... موجب شده تا دولت چهاردهم روزهای مملو از مانع و چالشی دارد که مدیریت این وضعیت حتماً نیاز به آرامش و نگاه واقع‌بینانه به موضوع‌های مختلف دارد.

بغزیان در پایان یادآور شد: این درست که سامان دادن به شرایط فعلی دشوارتر از هر دشواری است، اما اینطور نیست که کار ی نشدنی باشد.‌ تأکید و تکرار می‌کنم، اگر دولت بتواند در آرامش به فعالیت ادامه‌ بدهد، می‌تواند حتی‌المقدور مشکلات را کم و کمتر کند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب