جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
نظرات: ۰ |
۰
افغانستانی‌ها از آلمان اخراج شدند
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

دولت آلمان امروز جمعه (نهم شهریورماه) نخستین گروه از پناهجویان افغان را از این کشور اخراج و به افغانستان بازگردانده است.

ایرنا نوشت: در حالی دولت آلمان امروز نخستین گروه از افغان‌ها را به موطن‌شان باز گرداند که حکومت سرپرست طالبان در افغانستان در ماه اوت ۲۰۲۱ میلادی (۱۶ شهریور ۱۴۰۰) برای بار دوم قدرت را در افغانستان به دست گرفتند.

«اشتفان هبرشتریت» سخنگوی دولت آلمان در بیانیه ای در این باره گفت: این عده، افغان‌های بودند که مرتکب رفتارهای مجرمانه شده و به هیچ عنوان حق ماندن در آلمان را نداشتند و علیه آنها حکم اخراج و بازگرداندن به کشورشان صادر شده بود.

خبرگزاری فرانسه افزود: نشریه آلمانی «اشپیگل» به نقل از مقامات امنیتی (آلمان) اعلام کرد که یک فروند هواپیمای چارتر خطوط هوایی قطر با ۲۸ تبعه افغان، فرودگاه «لایپزیک» (Leipzig) آلمان را به مقصد کابل ترک کرد.

پیش از این حکومت سرپرست طالبان در افغانستان در مورخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ در بیانیه ای نسبت به تصمیم برلین برای اخراج اتباع افغانستان واکنش نشان داد. عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان در آن تاریخ با قرار دادن تصویر متن این بیانیه در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر) به تصمیم مقامات آلمان در مورد اخراج اتباع افغانستان از جمهوری فدرال آلمان واکنش نشان داد.

در متن این بیانه آمده بود که حکومت سرپرست افغاستان، تصمیم اخراج اتباع افغان از آلمان را تحت نظر داشته و امیدوار است که هر دو کشور بتوانند این مساله را از طریق مجاری دیپلماتیک برای حفظ حقوق شهروندان مدیریت کنند به گونه‌ای که اتباع افغانستان به این بهانه با سرنوشت نامعلومی مواجه نشده یا بر خلاف تمام کنوانسیون‌های تعیین شده، به کشور ثالثی تحویل داده نشوند؛ کابل از مقامات آلمانی خواسته بود که این موضوع را از طریق تعاملات عادی کنسولی و سازوکار مناسب بر اساس توافق دوجانبه مورد رسیدگی قرار داده و حل کنند.

«نانسی فایزر» وزیر کشور آلمان اوایل خردادماه ۱۴۰۳ در پی کشته شدن یک مامور پلیس در حمله یک پناهجوی افغان با چاقو، اتخاذ رویکردهای سخت‌گیرانه‌تری در قبال مهاجران را خواستار شد. وی همچنین اعلام کرد مهاجرانی که تهدیدی برای امنیت آلمان به شمار می‌روند به کشورشان بازگردانده می شوند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب