جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹
نظرات: ۰ |
۰
خودرو ارزان می‌شود؟
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

اقتصاد نیوز نوشت: نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

نهم شهریور 1354؛ ساخت 20 هزار خانه در شرق تهران آغاز شد

یک شهرک 100 هزار نفری در شرق تهران احداث می شود. در این شهرک که 20 هزار واحد مسکونی آپارتمانی در آن ساخته خواهد شد کلیه احتیاجات شهری ازجمله مغازه، مدرسه، زمین بازی، استخر شنا، کلینیک و بیمارستان، و سینما تامین خواهد شد.

عملیات ساخت اولین قسمت از طرح 20 هزار واحد مسکونی آپارتمانی این شهرک شامل 5 هزار واحد مسکونی هفته گذشته شروع شد.

ناصرالدین میرولی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مسکن  اعلام کرد: قرارداد ساخت 5 هزار واحد مسکونی آپارتمانی در شهرک شرق تهران به وسیله سازمان مسکن وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی با یک گروه آمریکایی به امضا رسیده است.

آپارتمان های شهرک شرق تهران که در اراضی «قنات کوثر» مجاور تهران پارس ساخته می شود، بیشتر اختصاص به طبقات متوسط درآمد خواهد داشت.

رادیو و تلویزیون شکایات تلفنی از گرانفروشان را پخش می کنند

پیام های شکایت آمیز تلفنی مصرف کنندگان از طریق برنامه های رادیو تلویزیونی، به مرکز ستاد مبارزه با گرانفروشی، حزب رستاخیز ملت ایران منتقل می شود و گروه ضربتی مبارزه با گرانفروشی ستاد بلافاصله مورد تخلف را در محلی که مصرف کننده اعلام کرده، رسیدگی می کنند و متخلف را تحت تعقیب قرار می دهند.

طرح اعلام پیام رادیویی و تلویزیونی مصرف کنندگان در چند روز آینده به مرحله اجرا گذاشته می شود و گروهی که در رادیو و تلویزیون مستقر می شوند، پیام های دریافتی را برای اطلاع ستاد مبارزه با گرانفروشی حزب با توقف موقتی برنامه ای که در حال پخش شدن است، اعلام می کنند.

نهم شهریور 1364؛ مهندس موسوی: مردم کاهش تورم را لمس می کنند

مهندس میرحسین موسوی، نخست وزیر به مدت یک ساعت و 30 دقیقه در برنامه رادیویی «همراه با مردم، همگام با مسوولین» که به طور زنده پخش می شد، شرکت کرد و به سوالات تلفنی مردم کشورمان پاسخ گفت.

نخست وزیر از سیاست اقتصادی دولت دفاع کرد و این رشته از فعالیت های دولت را برای کابینه افتخارآفرین توصیف کرد.

وی آخرین میزان تورم را که در ماه گذشته ارزیابی شده 4.4 درصد اعلام کرد و گفت: آنچه در مساله تورم اهمیت دارد، مهار آن است. بنابراین منظور این نیست که تورم در سطح جهانی 3.5 تا 4 درصد در حال صعود است.

تورم باید با رشد تولید و رشد اقتصادی کشور تناسب داشته باشد. آن چیزی که دولت توانسته است انجام دهد، این است که در شروع کارش، نرخ تورم در حدود 23 درصد بود و ما هر سال توانسته ایم آن را کنترل کنیم و امروز مطابق آماری که بانک مرکزی ارائه داده، این نرخ معادل 3.4 درصد است و این چیزی است که مردم ما آن را لمس می کنند.

نخست وزیر در مورد نحوه سیاستگذاری دولت در زمینه مسکن و چگونگی اجرای طرح کنترل دولت بر روند رو به رشد هزینه مسکن اظهار کرد: ما قبول داریم که یکی از مسائل و مشکلات ما مساله مسکن است. این در کشورهای جهان سوم یک مساله عمومی است. ما فکر می کنیم که در نظام اقتصادی و اجتماعی کشورمان برای حل مساله مسکن نباید به این سمت برویم که کار کنترلی شدید بر روی اجاره و یا بهای منزل داشته باشیم. آن چیزی که به طور اساسی می تواند مساله مسکن را حل کند، احداث کلان مسکن است. ما باید سعی کنیم ساخت مسکن در شهرها و روستاهای کشورمان گسترش یابد.

دلایل دو نرخی بودن ارز از زبان رئیس کل بانک مرکزی

دکتر محسن نوربخش، رئیس کل بانک مرکزی وضعیت ذخایر ارزی کشور را مطلوب ذکر کرد و گفت: همواره در تصویب لایحه بودجه و به خصوص لایحه بودجه سال 1364، سعی شده است تا دریافت های ارزی معادل پرداخت های ارزی باشد به گونه ای که به ذخایر ارزی کشور صدمه ای وارد نشود. وی افزود: بانک مرکزی در اجرای این سیاست موفق بوده است.

دکتر نوربخش در زمینه علت وجود دو نوع نرخ برای ارز در کشور گفت: محدودیت ارزی و جلوگیری از فرار سرمایه ها از کشور به صورت ارز در هر کشوری که اعمال گردد، به صورت طبیعی تفاوت زیاد نرخ های برابری رسمی و آزاد را به دنبال خواهد داشت. در شرایطی که مملکت جهت اجرای پروژه های اقتصادی و عمرانی به ارز و سرمایه نیاز دارد ما صلاح ندیدیم که این سرمایه ها به صورت ارز از کشور خارج گردد.

وی توضیح داد: در رژیم گذشته که امکان خروج حدود 9 میلیارد دلار در سال از ذخایر ارزی از کشور وجود داشت سیستم دو نرخی مانند شرایط فعلی وجود نداشت.

نهم شهریور 1374؛ یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در برنامه دوم در کشور ساخته می شود

به گفته وزیر مسکن و شهرسازی در برنامه دوم توسعه اقتصادی، یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در سطح کشور با استفاده از تسهیلات بانکی ساخته می شود.

مهندس آخوندی گفت: در برنامه دوم توسعه گام بسیار بلندی به منظور تخصیص، اعتبار برای انبوه سازی مسکن برداشته می شود.

وی افزود: در سال جاری در سیستم اعتبارات بانکی، 200 میلیارد ریال اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.

نهم شهریور 1384؛ وزیر اقتصاد: راه مقابله با افزایش نرخ سود بانکی، کاهش تورم است

داود دانش جعفری، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه شانزدهمین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به اینکه بحث محدود کردن بانک مرکزی و بیمه مرکزی به مسائل سیاستگذاری و حاکمیتی و درنهایت تصدی گری باید مورد بررسی قرار گرفت و توازن نظارتی این دو نهاد تقویت شود، افزود: اقتصاد باید به سمتی سوق یابد که به توجیه اقتصادی در طرح ها در آن مطرح باشد.

در این مسیر راهکارهایی برای نیل به سود بانکی منطقی و کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و کنترل آن وجود دارد.

وی یکی از راه های مبارزه با افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی را کاهش تورم خواند و افزود: ایران در جهان و حتی منطقه جزو کشورهای اول از نظر بالا بودن نرخ تورم است.

نهم شهریور 1394؛ مدیرعامل ایران خودرو:  خودرو ارزان نمی شود

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه قیمت خودرو به هیچ عنوان کاهش نخواهد یافت، گفت: درخواست  افزایش قیمت خود را به شورای رقابت ارسال کرده ایم.

هاشم یکه زارع با اشاره به اینکه قیمت خودرو به هیچ عنوان کاهش نمی یابد، اظهار کرد: هزینه های تولید هر روز در حال افزایش است و این موضوع باعث می شود تا قیمت ها روند کاهشی نداشته باشد.

وی با بیان «درخواست افزایش قیمت خود را به شورای رقابت ارسال کرده ایم»، افزود: قرار است به محض برگزاری جلسات جدید شورای رقابت این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب