پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
نظرات: ۰ |
۰
تلف شدن سریالی حیوانات در باغ‌وحش ارم در طی یک‌ماه
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

بعد از تلف شدن ببر سیبری، گوزن زرد ایرانی و شامپانزه آفریقایی، به تازگی یک شتر بدون کوهان (لاما) در باغ‌وحش ارم تلف شده است و با این حساب تعداد مرگ و میر حیوانات در مردادماه سال جاری به چهار گونه افزایش یافت.

تسنیم نوشت: قاسم محمدی؛ مدیر باغ‌وحش ارم در نشست خبری خود در تاریخ 23 مردادماه سال جاری اعلام کرد که حدود 80 گونه و بالغ بر 400 حیوان در باغ‌وحش ارم وجود دارند. باغ‌وحش ارم در زمینی به گستردگی نزدیک به 5 هکتار در کیلومتر 4 اتوبان تهران ـ کرج در نزدیکی ایستگاه متروی اکباتان قرار گرفته‌ است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی باغ‌وحش ارم نیز بسیاری از خانواده‌ها در طول هفته و به‌ویژه در ایام پایانی هفته و تعطیلات به این محل مراجعه می‌کنند. همچنین اردوهای دانش آموزی بسیاری نیز از سوی مدارس برای بازدید از باغ‌وحش ارم تدارک دیده می‌شود.

تلف شدن سریالی حیوانات در باغ‌وحش ارم در طی یک‌ماه

در طی این سال‌های نیز موفقیت‌های چشمگیری برای باغ‌وحش ارم کلید خورده است که از آن جمله می‌توان به تولد نخستین بچه فیل آسیایی در باغ‌وحش ارم در تاریخ 25 اردیبهشت‌ماه سال 1400 اشاره کرد.

اما متاسفانه در طول یک ماه گذشته (مردادماه) اتفاقات تلخی برای برخی از حیوانات در باغ‌وحش ارم رخ داده است که موجب نگرانی کارشناسان در حوزه حیات وحش شده است.

بر همین اساس، در تاریخ 2 مردادماه سال جاری روابط عمومی باغ‌وحش ارم از مرگ پیرترین ببر سیبری در باغ‌وحش ارم خبر داد و اعلام کرد: پیرترین ببر سیبری ایران براثر کهولت سن صبح امروز (دوم مردادماه) در باغ‌وحش ارم درگذشت.

تلف شدن سریالی حیوانات در باغ‌وحش ارم در طی یک‌ماه

پس از مرگ ببر سیبری، به فاصله کوتاهی و در تاریخ 15 مرداماه 1403، خبر "تلف شدن گوزن زرد ایرانی در باغ‌وحش ارم" منتشر شد که براساس پیگیری‌های خبرنگار تسنیم، مشخص شد یک عدد گوزن زرد ایرانی در حال انقراض در باغ‌وحش ارم تلف شده است.

همچنین در تاریخ 27 مردادماه، قاسم محمدی؛ مدیر باغ‌وحش ارم اعلام کرد: "بهرام" شامپانزه آفریقایی باغ‌وحش ارم نیز جان باخت.

وی گفت: این شامپانزه آفریقایی که عمرش از باغ‌وحش ارم هم بیشتر بوده، در چند ماهه اخیر به دلیل مشکلات ناشی از اضافه وزن مفرط دچار اختلال تنفسی شده بود.

تلف شدن سریالی حیوانات در باغ‌وحش ارم در طی یک‌ماه

اما این پایان مرگ و میر در باغ‌وحش ارم نبود و در تاریخ ششم شهریورماه، خبرگزاری صدا و سیما خبری مبنی بر تلف شدن یک شتر بدون کوهان در باغ‌وحش ارم را اعلام کرد.

در این خبر آمده است که به نقل یک منبع آگاه در روزهای گذشته یک لاما در باغ‌وحش ارم تلف شده، اما این خبر را تاکنون مسئولان باغ‌وحش ارم اعلام نکرده‌اند.

تلف شدن سریالی حیوانات در باغ‌وحش ارم در طی یک‌ماه

در طول ماه مرداد، چهار گونه مختلف از حیوانات باغ‌وحش ارم جان خود را از دست دادند. این اتفاقات ضرورت انجام بررسی‌های تخصصی و دقیق توسط مسئولان باغ‌وحش ارم و کارشناسان مربوطه را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

یکی از دامپزشکان حیات وحش اخیراً نسبت به علت مرگ ببر سیبری 21 ساله و "بهرام" شامپانزه 50 ساله در باغ‌وحش ارم ابهاماتی را مطرح کرده است. در حالی که مسئولان باغ‌وحش کهولت سن را دلیل مرگ این دو حیوان اعلام کرده‌اند، این دامپزشک معتقد است سن واقعی ببر سیبری 18 سال و شامپانزه 40 سال بوده است. تاکنون مسئولان باغ‌وحش پاسخی رسمی به این ادعاها نداده‌اند.

انتظار می‌رود مسئولان باغ‌وحش ارم درباره علل تلف شدن گوزن زرد ایرانی و لاما، به عنوان دو گونه ارزشمند جانوری، توضیحات شفافی ارائه دهند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب